Verslag KLC cabineoverleg september

11 september 2025

Leestijd: >4 minuten

Dinsdag 9 september zaten we opnieuw met KLC om tafel voor ons reguliere overleg. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste punten:

  • Instroom-doorstroom-promotie
  • Operationele instabiliteit
  • Waarde LCDM-dag
  • Trial grip op rooster/Superjoker enquête
  • Werkgroep doorstroom

Instroom – doorstroom – promotie

Sinds ons vorige verslag is er weinig nieuws te melden. De instroom verloopt volgens plan: de laatste klas is akkoord en start op 10 november.

Over de doorstroom in 2026 is er op dit moment nog geen concrete informatie. Omdat dit onderwerp regelmatig verandert, wachten we bewust tot er definitieve duidelijkheid is. Wel heeft KLC aangegeven volgend jaar geleidelijk mensen te willen laten doorstromen. We vragen jullie daarom nog even om geduld, maar verwachten hier binnenkort meer nieuws over te delen.

Daarnaast hebben we KLC gevraagd meer duidelijkheid te geven aan collega’s die promotie willen maken. KLC werkt hier samen met de CCM’s aan. De bonden ontvangen inmiddels maandelijks updates over de voortgang, zodat wij dit goed kunnen volgen.

Tot slot: de examens voor de overgang van CA2 naar CA1 gaan binnenkort weer open. Nieuw hierbij is dat KLC de examens gefaseerd openstelt, op basis van senioriteit en beschikbaarheid. Dit voorkomt dat examens verlopen, omdat ze maar één jaar geldig blijven. Er staan voor dit jaar nog 4 CA1 trainingen gepand. Dit zijn er 2 meer dan oorspronkelijk, wat goed nieuws in voor de wachtende collega’s.

Operationele instabiliteit

De afgelopen maanden – en in het bijzonder augustus – was de operatie erg instabiel. Dat hebben velen van jullie gemerkt door de vele roosterwijzigingen en verstoringen.

Daarvoor zijn verschillende oorzaken:

  • KLC kampt nog steeds met technische problemen in de vloot, waardoor vluchten regelmatig uitvallen. Er wordt inmiddels met meerdere onderhoudspartijen gesproken om het onderhoud sneller te laten verlopen.
  • Daarnaast hebben de vele ATC-storingen het vliegschema extra instabiel gemaakt.

Binnenkort neemt KLC de vluchten van Eastern over. Dit betekent nieuwe kansen, maar natuurlijk ook de nodige uitdagingen. KLC zet zich in om de bestaande pairings zoveel mogelijk te behouden. De aangepaste pairinglijsten zijn inmiddels beschikbaar op de portal en voor extra toelichting kun je terecht in de mail van Inge Vriese.

Deze overname vraagt opnieuw om flexibiliteit van jullie kant. We realiseren ons dat dit, zeker na een drukke zomer vol verstoringen, verre van ideaal is. Mochten er vragen zijn over de roosters, neem dan gerust contact met ons op. Als VNC blijven we de situatie kritisch volgen en verwachten we dat KLC snel zorgt voor stabiliteit.

Er is ook goed nieuws: met de winterdienstregeling verwacht KLC meer ruimte in de roosters. Door de Eastern-overname komt er extra reservevloot beschikbaar. Dit helpt bij operationele problemen. Ook verdwijnen enkele langere vluchten tijdelijk uit de winterplanning en worden er minder vlootlijnen ingezet.

Waarde LCDM-dag
Bij de recente doorstroom zijn vragen gekomen over de inzet en uitbetaling van de LCDM-dagen (cao-artikelen 5.2 en 5.3). In de praktijk blijkt dat deze dagen vaak niet meer kunnen worden opgenomen zodra je doorstroomt en dus moeten worden uitbetaald.

Volgens de cao gebeurt die uitbetaling één keer per jaar, op 1 april. Daarbij is de waarde van een LCDM-dag vastgesteld op 1/21,75e van je brutosalaris van de maand maart.

KLC rekent dit echter anders. Bij de eindafrekening gebruiken zij de berekening uit de cafetariaregeling: 1/30e van het maandsalaris. Het gevolg hiervan kan zijn dat collega’s die ná 1 april doorstromen, hun dagen niet tegen de cao-waarde uitbetaald krijgen.

In ons overleg zijn we hier nog niet uitgekomen. We hebben KLC daarom gevraagd dit verder te onderzoeken en hun standpunt te herzien. Wordt vervolgd!

Superjoker-enquête
Sinds 5 september staat de Superjoker-enquête online in de Newsapp. Daarnaast hebben jullie deze inmiddels ook per KLM-mail ontvangen.

De enquête gaat over het huidige aanvraagproces en bevat voorstellen om dit eerlijker te maken. Op dit moment zitten veel collega’s paraat zodra nieuwe Superjokers opengaan, waardoor de dagen vaak razendsnel weg zijn. Collega’s die op dat moment vliegen of niet direct beschikbaar zijn, grijpen hierdoor vaak mis.

Samen met KLC hebben we gekeken naar mogelijke aanpassingen binnen het huidige IT-systeem. Deze oplossingen pakken in ieder geval een deel van de problemen aan. Daarom is jullie feedback zo belangrijk: vul de enquête in en laat je stem horen. Alleen met jullie input kunnen we samen met KLC een goed besluit nemen.

Ons doel is om vanaf 1 november – bij de aanvraag voor de zomer-Superjokers – een aantal van deze aanpassingen te testen.

Trial grip op rooster
De afgelopen maanden hebben jullie drie enquêtes ingevuld over de Trial Grip op Rooster. Inmiddels is de deadline voor de derde en laatste enquête verstreken. Hartelijk dank aan iedereen die heeft meegedaan.

De resultaten zijn besproken in het overleg. Over het algemeen zijn de scores voor de toekenning van weekenden positief. Het is duidelijk dat jullie steeds beter begrijpen hoe de trial werkt en ervaren dat de verdeling van weekenden eerlijker verloopt.

Binnenkort nemen we een definitief besluit over de trial. Zowel wij als KLC houden jullie uiteraard op de hoogte van het besluit en de uitkomsten.

Ook na deze trial blijven we samen met KLC kijken naar manieren om het verzoekensysteem verder te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een uitbreiding met een prio-1 instelling voor pairings en buddybids. We blijven onderzoeken waar we kunnen verbeteren, steeds met oog voor wat haalbaar en wenselijk is.

Werkgroep doorstroom
We hebben met KLM en KLC gesproken over de doorstroomproblemen van afgelopen periode. Dit gebeurde in de “werkgroep doorstroom”.

Daarbij werd regelmatig benadrukt dat KLC echt een ander bedrijf is dan KLM: bij een doorstroom ga je dus feitelijk bij een nieuwe werkgever aan de slag. Dat betekent onder meer dat doorstromers een nieuw personeelsnummer krijgen. Het was de belangrijkste boodschap, en hoewel dit teleurstellend is, blijkt dat het huidige IT-systeem op dit punt niet efficiënter kan worden ingericht.

Op basis van jullie feedback wil KLM het proces wel duidelijker en transparanter maken. Dit gebeurt onder andere via een informatiebrief en een takenlijst die je meekrijgt bij de doorstroom. Daarnaast is er een nieuwe pagina op de doorstroomportal ingericht en is de doorstroombrief aangepast.

Een belangrijk punt dat nog openstaat, betreft de geplande vakanties. Samen met KLM onderzoeken we of het mogelijk is om (een deel van) je vakantie of voorkeur mee te nemen naar KLM. Dit blijft echter complex, omdat het ook impact heeft op het KLM-cabinekorps en hun al toegewezen vakanties. We blijven hierover in gesprek en komen hier bij het volgende overleg, over een maand, op terug.

Cao-onderhandelingen
Ons laatste gesprek met KLC vond plaats in de vorm van een informele technische sessie over de indeling van de rangen aan boord. Op dit moment zijn we bezig met het plannen van een nieuwe datum voor de vervolg-cao-overleggen. Door drukke agenda’s bij meerdere partijen is dat tot nu toe nog niet gelukt. We verwachten echter binnenkort een datum vast te leggen en zullen jullie daar zo snel mogelijk over informeren.

Praat mee!
Ook de komende maanden zijn er weer infosessies, o.a. over het cao-traject. Wil je erbij zijn? Meld je dan aan, klik hier.

Voor alle vragen., opmerkingen en zorgen bereik je ons via:
* e-mail: sectiebestuur.klc@vnconline.nl
* telefoon: 020-502 0480
* WhatsAp: 06-13786234
* Instagram: @myVNC

We horen graag van je!
Bono van der Wilk & Emmy van der Velden
Sectiebestuur KLC