Verslag KLC cabineoverleg oktober
Leestijd: 4 minuten
Dinsdag 14 oktober zaten we opnieuw met KLC om tafel voor ons reguliere overleg. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste punten:
- Instroom-doorstroom-promotie
- Roosterzaken
- Enquête Superjokers
- Trial grip op rooster
- Werkdruk en operatie
- Werkdruk Cabin Crew Managers
- Werkwijze IMEL- dagen
- Cao-traject
Instroom – doorstroom – promotie
Niets verandert zo snel als de vlucht- en personeelsplanning bij KLC – dat blijkt opnieuw tijdens het laatste overleg. KLC presenteert een heel ander beeld dan vorige maand. Waar zij toen nog uitging van een lichte krimp, verwacht KLC nu juist een stevige groei in 2026: tot maar liefst 50 vlootlijnen.
Die groei hangt samen met het crewsterkte-akkoord met de vliegers, de efficiëntie manier waarop we onze vluchten kunnen uitvoeren en met vertragingen bij KLM in hun vlootplanning. Deze vooruitzichten hebben uiteraard ook gevolgen voor de personeelsplanning van volgend jaar:
Instroom
KLC verwacht in 2026 zo’n 240 nieuwe collega’s te verwelkomen, verspreid over 24 initials. Er staan nog kandidaten op de wachtlijst, maar dat aantal is niet genoeg om aan deze instroom te voldoen. Daarom gaat de vacature binnenkort weer open.
Doorstroom
Hoewel er in 2026 officieel geen doorstroom gepland staat, wil KLC dit toch beperkt mogelijk maken. Zo voorkomt zij dat de “doorstroombuffer” te groot wordt. De eerste collega’s die korter dan vijf jaar in dienst zijn, zijn inmiddels uitgenodigd voor een einde-contractgesprek. Hoeveel doorstroom er uiteindelijk plaatsvindt, hangt ook samen met de promoties. De meeste doorstromers zijn immers Cabin Supervisor en daar moeten er natuurlijk genoeg van zijn om doorstroom mogelijk te maken.
Promoties
Goed nieuws! Door de verwachte groei en instroom ontstaan er volop kansen voor promoties. In het meest gunstige scenario kan KLC tot wel 200 nieuwe seniors opleiden. Fijn voor de CA2’s die al een tijd wachten op een plek.
Ook voor de Cabin Supervisors liggen er kansen: KLC verwacht tussen de 80 en 200 promoties te realiseren. Het precieze aantal hangt af van hoeveel geschikte kandidaten worden geselecteerd. Kortom, 2026 is een goed moment om de stap naar cabin supervisor te zetten.
Wist je dat wij je kunnen helpen bij de voorbereiding op je cabin supervisor-gesprek? Neem gerust contact met ons op en plan een oefengesprek in.
De verwachte groei betekent ook extra werk voor de trainingsafdeling van KLC. Daarom kijkt zij hoe de trainingscapaciteit kan vergroten, bijvoorbeeld door externe trainers (zoals van KLM of Transavia) of tijdelijke aanpassingen in de nevenfunctieregeling. Uiteraard wordt hierover nog verder met ons overlegd — wordt vervolgd.
Roosterzaken
Enquête Superjokers
De resultaten van de Superjoker-enquête zijn binnen en inmiddels besproken. Wat opvalt, is dat de meeste collega’s positief staan tegenover een gefaseerde openstelling van de Superjokers. Zo zou je in theorie meer kans hebben op het krijgen van je belangrijkste vrije dagen.
Of – en in welke vorm – we deze gefaseerde openstelling daadwerkelijk testen, wordt binnenkort besloten. We kijken daarbij zorgvuldig naar de voor- en nadelen en eventuele aanpassingen vinden altijd eerst plaats in een bekende “trial”.
Bedankt voor jullie suggesties en ideeën, die jullie hebben ingestuurd. Veel voorstellen waren waardevol, al zijn sommige technisch (nog) niet uitvoerbaar zijn of hebben ze onbedoelde nadelige effecten, zoals het automatisch openstellen van Superjokers op je verjaardag. Binnenkort meer nieuws over dit onderwerp.
Trial grip op rooster
De resultaten en conclusie van de trial ‘Grip op rooster’ zijn inmiddels uitgebreid met jullie gedeeld door Inge Vriese via de mail: de trial zal definitief worden gefinaliseerd.
Deze uitkomst laat zien dat jullie feedback echt verschil maakt. Daarom namens ons: dank voor jullie betrokkenheid en input.
Volgend jaar september evalueren we de aanpassingen opnieuw, zodat we samen blijven werken aan een rooster dat beter aansluit bij de praktijk.
Werkdruk en operatie
Met de start van het winterseizoen ontstaat naar verwachting weer wat meer ruimte om de bekende rooster-verlichtende maatregelen toe te passen. Denk aan het sturen op diensten korter dan 10 uur en het beperken van zesdaagse pairings. Toch lukt dit niet altijd volledig.
Vanaf 26 oktober start een pilot waarbij wordt aangestuurd op maximaal twee M+ vluchten per pairing. Deze proef moet uitwijzen of deze maatregel daadwerkelijk helpt om de werkdruk te verlagen.
Ondertussen blijft de operatie op veel momenten verstoord. KLC geeft aan stappen te hebben gezet onder andere op het gebied van onderhoud; maar ook externe factoren hebben hun invloed, zoals de weersomstandigheden op Schiphol.
De VNC benadrukt dat een stabiele operatie van groot belang is voor zowel het verlagen van de werkdruk als het verbeteren van de roosterstabiliteit. Hier valt nog veel winst te behalen.
Werkdruk Cabin Crew Managers
De werkdruk onder de CCM’s blijft helaas onverminderd hoog. Nu het aantal managers is teruggebracht, worden de eerste negatieve gevolgen van het Back-on-Track-programma zichtbaar. Deze keuzes hebben directe impact op collega’s, iets wat zij als zorgelijk ervaren. Wij vinden dat onacceptabel.
Een goede bereikbaarheid en regelmatig contact met je CCM is essentieel voor iedereen in de operatie. Ook bij KLC zijn deze signalen niet onopgemerkt gebleven. Daarom stapt zij af van de huidige adviesaanvraag.
Concreet betekent dit dat er voorlopig één extra CCM (grond-cao) aan het team wordt toegevoegd. Deze collega zal zich specialiseren als Health CCM, met focus op ziekte en verzuim. Een positieve stap, die hopelijk bijdraagt aan verlichting van de werkdruk.
Werkwijze IMEL- dagen
Er is vaak onduidelijkheid over de werkwijze en regels rondom de zogeheten IMEL- dagen. Deze dagen verschijnen op je rooster wanneer je het werk opbouwt via een hersteltraject. Deze dagen zijn bedoeld om te werken aan je herstel en technisch gezien gelden ze als werkdagen.
Dat betekent dat KLC deze dagen mag verplaatsen als de operatie daarom vraagt. Wel probeert KLC dit zoveel mogelijk te beperken.
Heb je een vaste invulling nodig van je IMEL-dagen? Bespreek dit dan met je re-integratieofficier of bedrijfsarts. Zij kijken samen met jou naar wat mogelijk is binnen jouw hersteltraject.
CAO-traject
We hebben inmiddels twee data gepland om het cao-overleg met KLC te hervatten: 13 en 20 november. Na een lange tijd schuiven we dus eindelijk weer aan tafel.
Zoals jullie van ons gewend zijn, houden we jullie zo snel mogelijk na de gesprekken op de hoogte van wat er is besproken. Houd daarom je mailbox en onze website en sociale media in de gaten voor de laatste updates.
Blijf betrokken
Heb je vragen of opmerkingen over de onderwerpen die we hierboven hebben besproken? Laat het ons weten. Ook jouw feedback is voor ons enorm waardevol.
De komende maanden organiseren we weer infosessies, onder andere over het cao-traject. Wil je erbij zijn? Meld je dan via dit formulier aan.
Voor alle vragen, opmerkingen en zorgen bereik je ons via:
E-mail: sectiebestuur@klc.vnconline.nl
- Telefoon: 020-502 0480
- WhatsApp: 06-13786234
- Instagram: @myVNC
We horen graag van je!
Bono van der Wilk & Emmy van der Velden
Sectiebestuur KLC








