Verslag KLC cabineoverleg november
Leestijd: 3 minuten
Dinsdag 11 november jl. zaten we opnieuw met KLC om tafel voor ons reguliere overleg. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste punten:
· Storing Superjoker(trial)
· Update CCM’s
· Instroom-doorstroom-promotie
· Verzuimgesprekken
· Overleg Fume Events
Storing Superjoker(trial)
Op 3 november ging de nieuwe Superjoker-trial van start. Door deze gefaseerd open te stellen, zouden meer collega’s kans maken op een populair weekend. Helaas liep het direct bij de eerste ronde mis, ondanks voorafgaande tests en IT-begeleiding. De storing was hardnekkig en ook bij de tweede poging op 5 november ontstonden problemen. Na enkele uren werden deze opgelost, gedupeerde collega’s konden via Scheduling geholpen worden.
Uit de evaluatie blijkt dat de server op maximale capaciteit stond, maar dat er fouten ontstonden bij de ‘timestamps’. Inloggen via meerdere apparaten vergrootte bovendien de druk op het systeem. We nemen deze gebeurtenis mee in de evaluatie van de trial en bij de volgende aanvraagronde. Het voorval onderstreept nogmaals dat de huidige IT-systemen dringend aan vernieuwing toe zijn.
Update CCM’s
De hoge werkdruk onder de CCM’s blijft een punt van zorg. KLC heeft toegezegd extra capaciteit te creëren. Binnenkort start een extra CCM in de rol van health CCM. Daarnaast komen er tijdelijk twee neven-CCM’s bij voor zes maanden. Zij blijven daarna gekwalificeerd, zodat ze flexibel inzetbaar zijn.
Ook wordt gewerkt aan versterking van de leiding binnen het CCM-team. Het eerdere plan om de functie Team Leader Cabin Crew Managers in het kader van Back on Track te schrappen is teruggedraaid. In plaats daarvan komt er een nieuwe functie: Manager Crew Operations. Deze rol wordt intern ingevuld en moet zorgen voor meer structuur en aanspreekbaarheid binnen de groep. Een positieve stap, die hopelijk snel effect heeft in de praktijk.
Instroom-doorstroom-promotie
KLC blijft groeien richting 50 tot 57 vlootlijnen in de zomer van 2026. De vacature voor nieuwe collega’s leverde ruim 1.400 reacties op, goed voor een instroom van ongeveer 240 nieuwe cabin attendants.
Doorstroom naar KLM komt in 2025 weer op gang, hoeveel precies is mede afhankelijk van het aantal beschikbare CS-kandidaten. KLM houdt hiervoor extra trainingsklassen vrij, KLC kan deze dan vullen met beschikbare kandidaten. Collega’s die eerder dan vijf jaar doorstromen, hebben inmiddels hun eindgesprek gehad. De meesten hebben het aanbod aangenomen, maar de mogelijkheid om langer bij KLC te blijven vliegen, blijft uiteraard bestaan. Mocht je later alsnog willen doorstromen, gaat dat in overleg. Je wordt dan overigens niet weer achteraan de lijst geplaatst.
Ook binnen KLC zelf beweegt het door: 168 collega’s hebben hun senior-examen gehaald en 18 staan klaar om te starten. Volgend jaar komen er ongeveer 200 opleidingsplekken voor senior bij om de achterstand weg te werken. De wachtlijst voor de CA1 examens is voorlopig afgeschaft, de examens staan namelijk as we speak weer open!
Verzuimgesprekken
Bij langdurig of frequent verzuim (vier keer of vaker in 12 maanden) kan een gesprek met je CCM volgen. In dat gesprek wordt gekeken naar de verwachte duur van het verzuim, herstel, werkplezier en het zoveel mogelijk voorkomen van herhaling. Vanaf het derde gesprek sluit vaak iemand van HR aan. Dat kan spannend zijn, maar HR is er om te adviseren en te ondersteunen, niet om te controleren. We horen soms dat gesprekken ongemakkelijk worden zodra doorstroom ter sprake komt. We hebben KLC gevraagd hier terughoudend mee om te gaan en dit onderwerp alleen te bespreken wanneer dat relevant is.
Heb je vragen over verzuim of deze gesprekken? Neem gerust contact op, wij denken mee en kunnen je adviseren.
Overleg Fume Events
Binnen de Nationale Adviesgroep Cabinelucht (NAC) werkt de VNC mee aan onderzoek naar de invloed van cabinelucht op de gezondheid van vliegend personeel. Daarin zitten o.a. ook het RIVM en vertegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen.
Op 28 oktober woonden wij een presentatie bij over de huidige inzichten. In de meeste KLC-vliegtuigen is inmiddels een sensor aanwezig die de luchtkwaliteit tijdens de vlucht meet. Dat helpt bij het analyseren van zogeheten Fume Events. Door de E2-motoren komen deze gebeurtenissen minder vaak voor, maar meld een incident altijd bij de captain en via de SISI-app als het toch gebeurt. Krijg je daarna gezondheidsklachten die mogelijk te maken hebben met de luchtkwaliteit aan boord? Stuur dan een bericht naar: meldpuntcabinelucht@klm.com.
Blijf betrokken
Heb je vragen of opmerkingen over de onderwerpen die we hierboven hebben besproken? Laat het ons weten. Jouw feedback is voor ons enorm waardevol.
De komende maanden organiseren we weer infosessies, onder andere over het cao-traject. Wil je erbij zijn? Meld je dan via dit formulier aan.
Voor alle vragen., opmerkingen en zorgen bereik je ons via:
· E-mail: sectiebestuur@klc.vnconline.nl
· Telefoon: 020-502 0480
· WhatsApp: 06-13786234
· Instagram: @myVNC
We horen graag van je!
Bono van der Wilk & Emmy van der Velden
Sectiebestuur KLC









