Verslag KLC cabineoverleg augustus
Leestijd: >3 minuten
Van lange CA1-wachttijden tot meer M-vluchten op je rooster en van de E2-ombouw tot het langverwachte hitteplan.
In dit overleg bespraken we de stand van zaken en wat je de komende maanden kunt verwachten.
Onderwerpen:
- Instroom, doorstroom en promotie
- Roosterzaken
- Ombouw Embraer E2
- Hitteplan aan boord
- “Wet sock smell” / fume events
Instroom, doorstroom en promotie
Instroom
Door een lichte opschaling in het netwerk kan KLC dit jaar nog één extra instroomklas starten. De laatste klas begint in november.
Doorstroom
De doorstroom voor 2026 blijft onzeker en hangt af van meerdere factoren. Wel is inmiddels de volledige groep collega’s met vijf jaar of meer dienstverband doorgestroomd. KLC onderzoekt – samen met KLM – de mogelijkheden om ook in 2026 doorstroom te faciliteren, in de loop van het jaar komt daar meer duidelijkheid over. Nog even geduld dus!
Promotie
Gemiddeld staat er per functie één promotieklas per maand gepland, het gebruikelijke aantal. De wachttijd voor CA1 is echter langer dan voorheen. Dat komt door een aantal factoren:
- Een periode met overschot aan senior CA’s (minder nieuwe CA1’s nodig)
- Doorstroom naar CS (waarvoor eerst CA1 nodig is en daar waren er voldoende van)
- Beperkte trainingscapaciteit
Wij hebben benadrukt dat collega’s behoefte hebben aan duidelijkheid en perspectief. KLC gaat bekijken hoe CA2’s beter op de hoogte gehouden kunnen worden van wachttijden, ook als er nog geen concrete startdatum is. Op de vraag wanneer de promotietoetsen weer “open” gaan komt KLC nog terug.
Roosterzaken
De roosters zijn in de zomermaanden voller, dat wordt ook door vele van jullie zo ervaren. Voor een uitgebreide toelichting op de stand van zaken verwijzen we graag naar de mail van Inge Vriese van 8 augustus jl.
KLC probeert verlichtende maatregelen in te zetten, zoals het inzetten van enkeltjes naar huis op dag 5 en het beperken van 6-daagse pairings. Dat lukt echter maar beperkt: we zijn momenteel met wat minder collega’s én er waren veel verstoringen in juli.
Er zijn iets meer M- en M+-vluchten door netwerkveranderingen met de E2. KLC probeert deze vluchten zoveel mogelijk te spreiden en zo min mogelijk op de laatste dag van een pairing in te plannen, al lukt dat niet altijd. Je zult ze dus wat vaker in je rooster zien verschijnen. Belangrijk is dat het aantal M(+) vluchten in verhouding blijft tot de rest van het rooster. Dat blijft dan ook het uitgangspunt van KLC.
Tip: ervaar je je rooster als te zwaar? Schrijf een trip- of fatigue report – dit is voor KLC de belangrijkste bron om roosterdruk te beoordelen.
Let op: De laatste enquête over de Grip op Rooster-trial is verstuurd. Vul hem in, zodat jouw mening wordt meegenomen bij de beslissing over definitieve invoering!
Talenbonus bij doorstroom
In het vorige overleg stelden we de vraag of je de talenbonus misloopt als je vóór december doorstroomt. Bij KLC wordt deze bonus namelijk jaarlijks in december uitgekeerd. In theorie kun je hem daardoor mislopen, ook als je taalexamen nog geldig is.
KLC kijkt of de betalingstermijnen van KLM en KLC beter op elkaar afgestemd kunnen worden en onderzoekt of de niveaus van de taalexamens gelijkgetrokken kunnen worden.
Ombouw Embraer E2
Hoog tijd voor een korte update over de ombouw van de E2. De Ondernemingsraad (OR) heeft inmiddels positief geadviseerd over de ombouw. Vanaf het begin hebben wij onze zorgen geuit over de mogelijke vermindering van werkruimte aan boord. Dit punt hebben we tijdens het hele traject nadrukkelijk onder de aandacht gebracht. De Groepscommissie (GC) is nauw betrokken bij dit project en heeft waar mogelijk gezocht naar manieren om extra werkruimte te creëren.
Tijdens dit overleg gaf businesscase manager Jeroen van Eijk ons een update. De belangrijkste wijzigingen:
- Extra werkruimte in galley 2 door verplaatsing van glas- en mokcontainers
- Crewtraycontainer in galley 1 verdwijnt voor een kleine oven (zoals op de E175)
- Eén vaste zitplaats vervalt, maar er komt een klapstoeltje in de voorste galley
- De kast verdwijnt en wordt vervangen door een schot.
De eerste ombouwtest staat gepland voor oktober, de rest van de vloot volgt in 2026. Verdere details over wijzigingen worden later door KLC gedeeld.
Hitteplan aan boord
Op basis van onze vragen in het vorige overleg gaat KLC een eigen hitteplan opstellen, met duidelijke richtlijnen over o.a.:
- Wanneer APU of external air verplicht is
- Vanaf welke temperatuur instappen verantwoord is
Voor deze zomer komt dit plan waarschijnlijk nét te laat, maar op deze manier zijn we volgend jaar hopelijk goed voorbereid.
“Wet sock smell” / fume events E2
Gelukkig komt dit tegenwoordig minder vaak voor. Dit komt voornamelijk door tijdelijke motoraanpassingen. Voor een definitieve oplossing is een grotere motorwijziging nodig.
Onze vragen over een officieel protocol en de beschikbaarheid van gegevens staan nu uit bij KLC.
Voor nu geldt: meld een fume-event altijd via de SISI-app én bij de captain.
Praat mee!
Ook de komende maanden organiseren we weer infosessies, o.a. over het cao-traject. Wil je erbij zijn? Meld je dan via dit formulier aan.
Voor alle vragen, opmerkingen en zorgen bereik je ons via:
- E-mail: sectiebestuur@klc.vnconline.nl
- Telefoon: 020-502 0480
- WhatsApp: 06-13786234
- Instagram: @myVNC
We horen graag van je!
Bono van der Wilk en Emmy van der Velden
Sectiebestuur KLC