Vanuit de voorzitter
Leestijd: < 2 minuten
De VNC staat pal voor de belangen van cabinepersoneel, ook in Den Haag. De overheidsplannen om Schiphol te laten krimpen, raken de luchtvaart en kunnen banen kosten. Hoewel de vloot steeds duurzamer wordt, rekent het ministerie nog steeds met verouderde cijfers. De VNC blijft zich daarom inzetten voor een eerlijk en realistisch beleid waarin zowel duurzaamheid als werkgelegenheid centraal staan.
Het behoud van banen en de economische impact van krimp moeten serieus worden meegenomen in de besluitvorming. Op 28 januari waren in de Tweede Kamer gesprekken over de gebruikte berekeningen en modellen achter de Schiphol-krimp. De VNC was erbij om de stem van het cabinepersoneel kracht bij te zetten.
Achterhaalde cijfers
De krimpplannen zijn gebaseerd op achterhaalde cijfers over geluid en uitstoot, terwijl juist grote stappen zijn gezet met schonere en stillere vliegtuigen. Minder vluchten betekent bovendien niet automatisch minder overlast. Daarom pleit de VNC, samen met 30 andere luchtvaartpartijen, voor een aanpak die duurzaamheid en werkgelegenheid combineert: een toekomstbestendige, stillere en zuinigere luchtvaart. Daarbij moeten belangrijke punten in die aanpak worden verwerkt:
- De nieuwste, stillere en zuinigere vliegtuigen volledig meenemen in berekeningen.
- De impact van luchthaventarieven en baangebruik goed onderzoeken.
- Realistische geluidsnormen hanteren en niet steeds strengere zonder onderbouwing.
Experts genegeerd
Eind 2024 presenteerde de minister van Infrastructuur en Waterstaat een plan om Schiphol zogezegd binnen de geluidsnormen te krijgen. Hij stelde dat een vermindering van het maximaal aantal jaarlijkse vluchten (van 500.000) naar 478.000 en extra maatregelen de overlast met 15% zou verminderen. Maar zijn eigen ambtenaren gaven aan dat een daling van 20% al mogelijk is zonder ingrijpende krimp.
Wat zegt Europa?
De Europese Commissie beoordeelt het krimpplan via de ‘Balanced Approach’. Dit houdt in dat landen eerst alle andere maatregelen moeten onderzoeken voordat ze vluchten schrappen. Het vorige kabinet wilde het aantal vluchten beperken tot 440.000 per jaar maar de Commissie wees dit af omdat de procedure niet correct was gevolgd en alternatieven onvoldoende waren onderzocht. Volgens EU-regels mag krimp pas als alle ander opties zijn benut. Ook internationaal groeit de weerstand. Noord-Amerikaanse instanties, waar belangrijke partners van KLM gevestigd zijn, noemden de krimpplannen ‘discriminerend, onrechtvaardig en concurrentieverstorend’ en dreigden met sancties.
Tegenstellingen
De discussie in de Tweede Kamer benadrukten de verschillende meningen van de overheid en de luchtvaartsector over de aanpak van geluidsoverlast en de krimp van Schiphol. Er is nog geen definitief besluit over de voorgestelde maatregelen en het is onzeker hoe de situatie zich verder ontwikkelt. De VNC blijft zich inzetten voor een beleid waarin zowel duurzaamheid als werkgelegenheid in balans zijn.
Chris van Elswijk
Voorzitter VNC
De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.
English version:
Reading time: < 2 minutes
The VNC stands firm in representing the interests of cabin crew, even with our government in The Hague. The government’s plans to shrink Schiphol impact the aviation sector and could cost jobs. Although the fleet is becoming increasingly sustainable, the ministry still relies on outdated data. Therefore, the VNC continues to advocate for fair and realistic policies where both sustainability and employment are central. The preservation of jobs and the economic impact of the reduction must be seriously considered in the decision-making process. On January 28, discussions took place in the Dutch House of Representatives about the calculations and models behind the Schiphol reduction. The VNC was there to amplify the voice of the cabin crew.
Outdated data
The shrinkage plans are based on outdated data regarding noise and emissions, even though significant strides have been made with cleaner and quieter aircraft. Fewer flights do not automatically mean less disturbance. Therefore, together with 30 other aviation parties, the VNC advocates for an approach that combines sustainability and employment: a future-proof, quieter, and more fuel-efficient aviation industry. The following key points should be incorporated into this approach:
• Include the newest, quieter, and more efficient aircraft in calculations.
• Thoroughly investigate the impact of airport fees and runway usage.
• Use realistic noise standards and avoid imposing stricter ones without justification.
Experts ignored
In late 2024, the Minister of Infrastructure and Water Management presented a plan to allegedly bring Schiphol within the noise limits. He proposed reducing the maximum number of annual flights (from 500,000 to 478,000) and additional measures to cut noise by 15%. However, his own officials indicated that a 20% reduction was possible without drastic cuts.
What does Europe say?
The European Commission is reviewing the shrinkage plan under the ‘Balanced Approach’. This means that countries must explore all other options before cutting flights. The previous government wanted to limit the number of flights to 440,000 per year, but the Commission rejected this because the correct procedure was not followed, and alternatives were insufficiently explored. According to EU rules, reductions can only be made after all other options have been exhausted. International resistance is also growing. North American agencies, where key KLM partners are located, called the shrinkage plans “discriminatory, unjust, and anti-competitive,” threatening sanctions.
Differences of opinion
The discussion in the House of Representatives highlighted the differing views between the government and the aviation sector regarding the approach to noise and the shrinkage of Schiphol. No final decision has yet been made on the proposed measures and it is unclear how the situation will evolve. The VNC continues to advocate for a policy that balances both sustainability and employment.
Chris van Elswijk
Chairman of VNC
