Update cao overleg : KLM houdt vast aan stevige productiviteitsverhoging

29 mei 2025

Leestijd: 3 minuten

Tijdens het cao-overleg van 28 mei presenteerde KLM een nieuw totaalvoorstel met enkele aanpassingen ten opzichte van het laatste overleg van 1 april jl. Maar ondanks deze beperkte wijzigingen blijft de kern van hun voorstel hetzelfde: een stevige  productiviteitsverhoging voor het cabinepersoneel. VNC blijft van mening dat er geen productiviteitsprobleem is binnen het cabinedomein. En dus ook geen enkele aanleiding om in te grijpen met voorstellen zoals KLM die nu doet.

Voorstellen KLM: op punten aangepast, inhoudelijk nauwelijks veranderd
In de voorstellen van KLM zien wij op onderdelen enige nuancering – zoals tijdelijke afspraken of een beperkte financiële compensatie – maar de kern blijft overeind.

Enkele voorbeelden:

  • Afschaffen 4,5-uurregel (Europa)
    KLM wil de dagelijkse vlieguren limiet op Europese vluchten schrappen. Dit zou volgens hen zwaardere diensten opleveren, maar ook meer verlof. VNC is daar niet van overtuigd. In eerdere voorbeeld-BIP’s bleek dat het aantal vlieguren toenam, maar het verlof niet of nauwelijks veranderde. Wij zien dit als directe verhoging van de werkdruk. Dat KLM hier  een vorm van blokbescherming tegenover wil stellen, doet daar niets aan af.
  • Feestdagencompensatie naar rato
    KLM stelt voor om de 5 feestdagen compensatie, nu onderdeel van het aantal JV-dagen,  van de JV-teller te halen en deze bij te schrijven op de KL-teller. Nu krijgen alle cabineleden 5 dagen op hun JV-teller, ongeacht hun deeltijdpercentage. KLM wil nu niet alleen naar rato van deelpercentage gaan uitkeren, maar ook de zeggenschap over deze dagen beheren.
  • Cabinebemanningsamenstelling (CBS) B787-10
    KLM wil de CBS op de 787-10 verlagen met 1 tweebander. KLM zegt een grote stap te zetten door deze maatregel tijdelijk te maken (t/m zomerseizoen 2027) en er een kleine financiële vergoeding tegenover te zetten: €500 bruto per jaar, naar rato van deeltijdpercentage, voor het hele korps.
    VNC wijst dit categorisch af. Tijdelijk of niet: werkdruk, veiligheid en werkgeluk komen in het geding. Het is bovendien wat de VNC betreft heel goed denkbaar dat KLM deze CBS ingreep ook na de tijdelijke afspraak zal willen voortzetten.
  • Duty on leave (trainingen op vrije dagen)
    KLM stelt voor de Duty on Leave teller op te hogen van 2 naar 3: meer trainingen in eigen tijd, zonder dat daar een vergoeding in het DI budget tegenover staat. VNC vindt dat vrije tijd geen ‘voorraad’ mag zijn voor verplichte inzet.
  • Negatieve KL-teller
    De KL-teller mag in de huidige cao geen negatieve stand hebben. KLM wil, om flexibiliteit voor zichzelf te creëren, de mogelijkheid krijgen om de KL-teller tot maximaal -2 te laten oplopen. Deze mogelijkheid krijgt alleen KLM, cabinepersoneel mag zelf niet verzoeken om een negatieve stand. KLM hoeft zo minder EVR uit te delen en doet dat dan op kosten van de CA.

ECBIS: harde ‘nee’ voor cabine blijft staan’
KLM blijft bij een harde ‘nee’ voor het cabinedomein op het punt van ECBIS – ruimere IPB-reismogelijkheden met meer en eerdere boekingsmogelijkheden. Tegelijkertijd erkent KLM dat hierover wél wordt gesproken in andere domeinen en sluit niet uit dat deze regeling daar uiteindelijk onderdeel wordt van een onderhandelingsresultaat. Voor de VNC is dit opnieuw een duidelijk voorbeeld van ongelijke behandeling en een gebrek aan erkenning en waardering voor de inzet van het cabinepersoneel.

Geen enkel perspectief op loon
Ook op het loonvlak bleef het stil. KLM houdt vanaf het begin van de onderhandelingen vast aan een ‘nullijn’ – 0% loonsverhoging gedurende twee jaar – en wilde geen enkele toezegging doen om dit los te laten. Voor VNC is dit onbegrijpelijk, zeker gezien de nog altijd hoge inflatie en stijgende kosten voor medewerkers.

Vervolg: VNC gaat terug naar de leden
Wij hebben KLM duidelijk laten weten dat dit voorstel voor ons onaanvaardbaar is. Het biedt geen basis voor een cao die recht doet aan jullie inzet, flexibiliteit en betrokkenheid. We zullen het integrale voorstel op dit moment niet verder inhoudelijk met KLM bespreken. In plaats daarvan gaan we eerst in gesprek met onze Ledenraad over de ontstane situatie.

Daarnaast vinden we het belangrijk om ook jullie mening te horen en organiseren op korte termijn weer ledeninfosessies. Houd onze communicatie goed in de gaten voor de data en tijdstippen van deze sessies.

Uiteraard blijven we jullie op de hoogte houden van eventuele vervolgstappen. Wil je meer achtergrond over het cao proces, dan kun je hier onze eerdere communicatie lezen.

VNC blijft zich inzetten voor een cao die werkt voor het cabinepersoneel – met respect voor jullie werk, gezondheid en zeggenschap.

Heb je vragen of zorgen? Neem gerust contact met ons op, we staan voor je klaar:

Ivo Kruse Koster, Carolina Bouwer, Marije Kroese, Roberto Tunzi, Chris van Elswijk, 
KLM sectiebestuurders

De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.