Samenvatting van het eerste KLC cabineoverleg 2025

9 januari 2025

Op woensdag 8 januari vond het eerste cabineoverleg van 2025 plaats. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste besproken onderwerpen:

  • Toelichting ombouw E2
  • Instroom, doorstroom en promotie
  • Voortgang trial grip op rooster
  • RVL op januari roosters

Toelichting ombouw E2
In het vorige cabineverslag hebben wij gemeld dat KLC haar plannen om extra stoelen toe te voegen aan de E2 via de reguliere media – in dit geval Luchtvaartnieuws – wereldkundig heeft gemaakt. Tot onze verbazing werd op 2 januari opnieuw een bericht gepubliceerd, waarin werd aangekondigd dat de KLC-directie akkoord was met het toevoegen van 4 extra stoelen. Wij vinden het onbegrijpelijk en betreurenswaardig dat deze informatie eerst via een nieuwsplatform wordt gedeeld en niet met ons of het cabinepersoneel via interne communicatie, zoals de NewsApp. Dit wekt sterk de indruk dat KLC haar medewerkers niet voorop stelt, waardoor het lijkt alsof wij geen rol van betekenis spelen in het nemen van zulke belangrijke beslissingen.

Bovendien is de informatie onjuist; er is nog geen definitief akkoord over de plannen, omdat er eerst nog een financiële adviesaanvraag goedgekeurd moet worden door de Ondernemingsraad (OR). Tijdens het overleg was er een projectmanager van KLC aanwezig om meer uitleg te geven over de plannen. De belangrijkste uitdaging voor ons is dat de toevoeging van extra stoelen altijd ten koste zal gaan onze werkruimte aan boord. Het aanpassen van de galley naar een half-size versie (175 galley) is noodzakelijk om ruimte te creëren voor de extra stoelen. Dit brengt extra uitdagingen met zich mee, zoals het ontbreken van ruimte voor een grote oven in galley 2, waarvoor mogelijk twee kleinere ovens worden geplaatst. Ook valt hiermee het bestaande ‘aanrecht’ weg, er wordt nu naar mogelijkheden gekeken hier ruimte voor te maken in deze half-size versie. Dit is slechts een greep uit de uitdagingen die met deze ombouw gemoeid zullen zijn. Al met al zullen we als cabinepersoneel werkruimte inleveren bij deze plannen.

De GC is sterk aangesloten bij dit project en zij zullen hun visie en wensen hierover opnemen in de adviesaanvraag. De OR moet zoals gezegd nog een advies uitbrengen over de plannen. Zodra er meer nieuws is, delen wij dit met jullie.

Instroom, doorstroom en promotie
Omdat er slechts drie weken tussen de overleggen zaten, kunnen we weinig nieuws melden over de personeelsplanning. De planning is sterk afhankelijk van de ontwikkelingen bij de vliegers. Als er vóór de zomer van 2025 niet voldoende vliegers beschikbaar zijn, heeft dit invloed op onze planning. Ook hangt onze planning af van KLM, vooral het ICA-schema en ook het aantal beschikbare vliegers daar. We beseffen dat deze onduidelijkheid frustrerend kan zijn en dat de boodschap herhaald wordt. Er is echter nog even geduld nodig om met zekerheid meer duidelijkheid te kunnen geven.

Wat betreft de doorstroom krijgt KLC prioriteit op externe klassen bij KLM. KLM heeft altijd wel iets aan externe kandidaten nodig voor de vervangingen bij natuurlijk verloop. Wanneer de eerstvolgende klas gaat doorstromen moeten we nog afwachten.

De promotieklassen voor 2025 blijven ongewijzigd, met 100 mensen voor zowel de CA1- als CS-functie, verdeeld over 8 à 10 klassen.

Voortgang trial grip op rooster
Begin dit jaar is de trial ´Grip op Rooster´ gestart, voor een eerlijkere verdeling van de vrije weekenden. Het is nu mogelijk om maximaal 2 weekenden per maand (zaterdag/zondag) vrij te vragen, met een maximum dus van 4 weekenddagen per maand, verdeeld over twee weken.

Weekenddagen kunnen via Caro als losse dagen worden aangevraagd. Let op: Superjokers op weekenddagen tellen mee in het maximum van 2 vrije weekenden per maand. Daarnaast kun je één keer per maand een Prio 1-verzoek indienen voor maximaal 2 dagen (doordeweeks of in het weekend), maar deze worden pas behandeld nadat Superjokers en verjaardagen zijn verwerkt.

Prio 1-verzoeken in combinatie met vakantiedagen en of Superjokers worden over het algemeen afgewezen, omdat je in dat geval onvoldoende punten hebt opgebouwd om vrij te krijgen.

RVL op januari roosters
Sinds eind december zijn RVL-dagen weer zichtbaar op de roosters. RVL-dagen worden ingepland vanwege het tekort aan cockpitpersoneel en hierdoor crew control voldoende collega’s op reserve heeft staan. Deze dagen worden alleen van maandag t/m vrijdag ingepland, om zoveel mogelijk vrije verzoeken in het weekend te honoreren.

Als de situatie verandert (bijvoorbeeld bij meer vluchten of toenemend verzuim), kunnen de RVL-dagen opnieuw worden aangepast. Je krijgt uiterlijk om 20.00 uur op de dag voorafgaand aan een RVL-dag bericht over de invulling van die dag, die een werkdag of vrije dag kan zijn.

Praat mee!
De komende maanden zijn er meerdere infosessies gepland waarin we graag met jullie in gesprek gaan, ook over het cao-traject. Meld je hier aan voor deze sessies!

Heb je vragen of suggesties? Laat het ons weten! Wij zijn bereikbaar via:

We kijken ernaar uit om met jullie in gesprek te gaan!

 

 

 

Sharon Vlieland, Bono van der Wilk en Luc van der Eijk
Sectiebestuur KLC

 

De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.