KLM achtergrond januari
Leestijd: +/- 2 minuten
Stand van zaken cao-onderhandelingen
De cao-onderhandelingen voor het KLM-cabinepersoneel lopen stroef, omdat KLM voorstellen doet die haaks staan op onze prioriteiten. Wij streven naar een eerlijke cao die koopkracht, werkdruk en duurzame inzetbaarheid beschermt, terwijl KLM vraagt om ingrijpende maatregelen. Wij blijven ons inzetten voor een resultaat dat recht doet aan de inzet van het cabinepersoneel.
Onze voorstellen zijn gebaseerd op uitgebreid onderzoek onder onze leden. We richten ons vooral op het behoud – en bij voorkeur een verantwoorde verbetering – van koopkracht en voor cabinepersoneel belangrijke thema’s zoals duurzame inzetbaarheid (bijvoorbeeld verlofsparen) en een betere werk-privébalans (bijvoorbeeld meer grip op het rooster). We willen bereiken dat cabinepersoneel gezond kan blijven werken, de werkdruk acceptabel is en dat het verzuim op termijn afneemt.
KLM stelt daar met haar voorstellen iets heel anders tegenover. Via het programma Back on Track vraagt de werkgever alle medewerkers, dus ook het cabinepersoneel, bij te dragen aan de grote investeringen die gedaan moeten worden. Deze investeringen zijn voornamelijk bedoeld voor een nieuwe vloot. We begrijpen dat KLM wil en moet investeren in een duurzame toekomst, maar het tempo van deze investeringen is ambitieus en vraagt een inspanning waarbij wij ons afvragen of de ambitie niet te groot is. Wat we echter niet begrijpen, is dat KLM wil dat deze investeringen gedeeltelijk gefinancierd worden uit de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden van het cabinepersoneel.
Productiviteit
In haar Back on Track-programma stelt KLM dat de productiviteit binnen het bedrijf omhoog moet. De groei aan personeel is in de afgelopen jaren groot geweest, maar de productiviteit is volgens KLM gedaald. Daarom stelt de werkgever voor om de cao-afspraken te baseren op een verbetering van de productiviteit met 5%. Dit zou voor een deel uit de cao moeten komen, voor een ander deel uit densificatie van de ICA-vloot (meer stoelen aan boord) en het verzuim van personeel moet omlaag.
Wij herkennen het veronderstelde productiviteitsprobleem bij het domein cabine echter niet. We bewegen al jarenlang flexibel mee met de netwerkplanning en dienstregeling. Bij een tijdelijk overschot aan personeel wordt dit opgelost met vrijwillig minder werk, non-activiteit of door extra dagen op te nemen en tellers af te bouwen. Bij een tekort werken collega’s extra door tijdelijk meerwerk, door te te bewilligen of te plussen in NIZ. Wij constateren dat het cabinepersoneel veel meer gevlogen dan gepland, waardoor het aantal tellerdagen heel hoog is.
Hier bovenop nog eens 5% productiviteitsverbetering vragen heeft wat ons betreft een averechts effect op die zo belangrijke duurzame inzetbaarheid en daarmee op het verzuim van cabine collega’s, dat al lange tijd exceptioneel hoog is.
Daarnaast wil KLM een deel van de productiviteitsverbetering bereiken door veranderingen in de werk- en rusttijdenregeling (WRR) en/of de cabinebemanningsamenstelling (CBS). Dit vinden wij onverantwoord en niet passend gezien de huidige situatie.
Hoewel we in de onderhandelingen nog niet veel verder zijn gekomen dan het aanhoren van – en toelichting geven op – elkaars voorstellen, is het duidelijk dat de gesprekken zwaar zullen zijn.
Loon
Bovenop de gevraagde productiviteitsverbetering, biedt KLM voor de komende jaren ook geen enkele loonsverhoging. Terwijl wij streven naar een loonaanpassing die de inflatie compenseert (inflatiecorrectie + 2%), stelt KLM voor om het loon de komende twee jaar op 0% te houden. Dit betekent een groot koopkrachtverlies voor het cabinepersoneel door de voortdurende inflatie.
Een loonbod van 0% hebben we wel eerder meegemaakt, maar dat was in tijden waarin KLM verlies leed, wat nu nadrukkelijk niet het geval is.
De onderhandelingen over het loonbod moeten nog beginnen, we proberen daar zo snel mogelijk mee te starten. De combinatie van KLM’s voorstellen en de eerder gedeelde zorgen over de extra IPB geboekte faciliteit maakt de situatie voor ons verre van positief.
Onze inzet
We willen benadrukken dat we ons maximaal blijven inzetten voor een cao die recht doet aan de inzet van onze leden en al het cabinepersoneel. We blijven streven naar een resultaat dat de werkdruk vermindert, de koopkracht beschermt en zorgt voor een gezonde werk-privébalans.
We houden jullie uiteraard op de hoogte van de verdere ontwikkelingen in de onderhandelingen.
Ivo Kruse Koster
Voorzitter KLM-sectiebestuur