KLC cao-overleg: nog geen loonbod, werkdruk verhogende maatregelen van tafel
Leestijd: 2 minuten
Na een lange periode zonder overleg zaten we donderdag 13 november weer aan de cao-tafel met KLC. Hoog tijd voor duidelijkheid richting onze leden. Een concreet loonbod bleef echter opnieuw uit. Onbegrijpelijk, zeker nu het leven voor iedereen duurder wordt, van boodschappen tot woonlasten.
Financiële situatie KLC
KLC begon het overleg met een toelichting op de financiële stand van zaken binnen de KLM Groep, aan de hand van de laatste kwartaalcijfers. Het beeld is bekend: de kosten lopen op, terwijl de opbrengsten achterblijven. Ook factoren zoals stijgende havengelden en (geo)politieke spanningen spelen daarbij een rol.
De financiële situatie van de KLM Group is uiteraard een punt van aandacht, maar dat mag niet betekenen dat KLC-cabinepersoneel hiervoor de rekening betaalt. Als VNC blijven we daarnaast vraagtekens zetten bij de zelfstandige positie van KLC binnen de groep.
Het feit dat er opnieuw geen loonbod is gedaan, terwijl dit overleg al ruim van tevoren gepland stond, onderstreept dat KLC in het cao-proces vaak pas als laatste aan de beurt komt. We hebben daarom duidelijk gemaakt dat een concreet loonbod een voorwaarde is voor een constructief vervolg van de gesprekken.
KLC gaf aan zichzelf te zien als een zelfstandige organisatie met KLM als aandeelhouder. Dat bevestigt wat wij al eerder zeiden: KLC hoeft niet automatisch mee te bewegen met werkdrukverhogende maatregelen bij KLM. En het KLC-cabinepersoneel is al bijzonder productief.
Beweging in de voorstellen
Hoewel we nog niet uitgebreid op alle voorstellen zijn ingegaan, heeft KLC wel een aantal punten aangepast of ingetrokken:
- Loon: KLC is bereid af te stappen van de nullijn, mits andere afspraken kostenneutraal blijven.
- Werkdruk: De eerder voorgestelde werkdrukverhogende maatregelen zijn van tafel. De opbouw van vrije tijd bij diensten langer dan 10 uur blijft dus gewoon bestaan, inclusief over LELR- en LNSL-dagen.
- Functies aan boord: KLC wil terug naar twee rangen aan boord (CS en CA2), in plaats van het huidige systeem met drie rangen.
Hier zien we dus wél beweging: KLC lijkt de zorgen over werkdruk serieus te nemen.
Twee rangen: kansen én vragen
Het voorstel om terug te gaan naar twee rangen roept wel de nodige vragen op. In augustus sprak KLC nog over afslanking van de CS-functie binnen het huidige systeem, maar nu ligt er een ander plan.
Volgens KLC moet deze nieuwe indeling de organisatie en trainingsstructuur eenvoudiger maken en de doorstroom naar KLM verbeteren. Het eindloon van de CS zou gelijk blijven, maar in het nieuwe loonhuis langzamer worden bereikt. Dat betekent: sneller promotie, maar trager doorgroeien in salaris.
Een forse wijziging dus, waar wij als VNC kritisch naar kijken. We hebben KLC gevraagd om dit voorstel verder toe te lichten, met een volledig loonhuis en duidelijk carrièreperspectief voor de CA.
Vervolgstap
Voor het volgende overleg — gepland op 20 november — verwachten we:
- een concreet loonbod,
- een uitwerking van de nieuwe voorstellen,
- en een integraal voorstel op onze eigen inbreng.
We houden jullie uiteraard op de hoogte van het vervolg.
Blijf betrokken
We snappen dat deze ontwikkelingen vragen oproepen. Daarom organiseren we binnenkort weer een aantal digitale infosessies, waarin we de laatste stand van zaken toelichten en graag jullie mening horen.
Wil je erbij zijn? Meld je aan, dat kan via deze [link]
Heb je vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op:
- Telefoon: 020-502 0480
- E-mail: sectiebestuur.klc@vnconline.nl
- Instagram: @myVNC
- WhatsApp (KLC): 06-1378623
We horen graag van jullie!
Bono van der Wilk & Emmy van der Velden
KLC-sectiebestuurders









