Halfjaarcijfers KLM: stijgende omzet, stijgende druk op cao

1 augustus 2025

Leestijd: 1,5 minuut

KLM gaf vandaag aan alle bonden en overlegpartners toelichting op de financiële resultaten over de eerste helft van 2025 . Deze eerste zes maanden werden afgesloten met een klein operationeel verlies van 2 miljoen euro. Tegelijkertijd steeg de omzet naar ruim 6,3 miljard euro (+5,7%) en ook de klanttevredenheid blijft hoog.

De oorzaak van het verlies ligt volgens KLM bij een combinatie van externe en interne factoren: fors gestegen havengelden van Schiphol (+41%), technische problemen met een deel van de vloot, geopolitieke spanningen en de NAVO-top op Schiphol, waardoor KLM honderden vluchten moest annuleren.

Kosten blijven stijgen
Ondanks de omzetgroei en tevreden klanten, stijgen de kosten bij KLM met 4 tot 6 procent. Hierdoor wordt er nog steeds geen winst gemaakt. Ook de loonkosten zijn hoger dan vorig jaar, vooral door de uitvoering van eerdere cao-afspraken.
Tegelijkertijd wordt er stevig geïnvesteerd in vlootvernieuwing en digitalisering. Volgens KLM werpt het ‘Back on Track’ programma inmiddels zijn eerste vruchten af, er wordt verwacht dat de financiële impact daarvan in de komende kwartalen verder toeneemt.

CFO spreekt bonden aan op ‘realiteitszin’
Opvallend is dat de KLM-top in haar communicatie nadrukkelijk wijst op het uitblijven van een cao-akkoord als probleem. CFO Bas Brouns riep de vakbonden in een interview op tot “meer realiteitszin”, waarmee de onderhandelingen indirect worden neergezet als risico voor het herstel van de resultaten.

Sommige media namen dat over als hoofdboodschap, met koppen als “KLM kwakkelt door uitblijven cao-akkoord”. Dat is niet alleen misleidend, maar gaat ook voorbij aan de feiten: het verlies is grotendeels te verklaren door externe omstandigheden, kostenstijgingen en een ambitieus investeringsprogramma waar werknemers geen invloed op hebben.

Onze inzet blijft helder: een eerlijke cao voor cabinepersoneel
De huidige cao-onderhandelingen zitten muurvast. KLM biedt op dit moment geen structurele loonsverhoging, maar een eenmalige uitkering en een resultaatafhankelijke beloning. Naast dat loonvoorstel ligt er ook op inhoudelijk vlak veel op tafel dat negatieve gevolgen heeft voor het cabinepersoneel. De zorgen over werkdruk en koopkracht onder onze leden neemt toe, de rek is er duidelijk uit.

De inzet van de VNC blijft dan ook onverminderd:

  • Een structurele loonsverhoging die recht doet aan jullie inzet
  • Geen verdere productiviteitsverhogingen ten koste van cao-afspraken
  • Duidelijke afspraken over werkzekerheid en duurzame inzetbaarheid

Dat is wat de VNC betreft geen kwestie van onrealistische verwachtingen, maar van redelijkheid, wederzijds respect en gedeelde verantwoordelijkheid.

Chris van Elswijk, Marije Kroese, Carolina Bouwer, Ivo Kruse Koster
KLM sectiebestuurders

De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.