easyJet Update August
In deze nieuwsbrief brengen we jullie graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het cao-proces en enkele praktische zaken die spelen binnen onze organisatie:
- Update cao-onderhandelingen
- Kolfruimte Amsterdam Crew Room
- Meetings & Welfare Chats
Update cao-onderhandelingen
De afgelopen periode hebben we drie gesprekken gevoerd met easyJet. Onze laatste meeting verliep positief: constructief en met meer beweging richting onze standpunten, hoewel easyJet nog steeds sterk de nadruk legt op de economische uitdagingen van het opereren vanaf Schiphol.
Toch zijn er belangrijke onderwerpen waar we nog ver uit elkaar liggen. Het doel is om na het gesprek van volgende week een voorstel te hebben dat we aan jullie kunnen voorleggen en in stemming brengen.
Uiteraard houden we jullie hiervan op de hoogte. Heb je in de tussentijd vragen? Neem gerust contact met ons op via de bekende kanalen.
Kolfruimte Amsterdam Crew Room
De verbouwing van de toiletten en de kolfruimte in de Amsterdam Crew Room is bijna afgerond. Binnenkort komt er een ruimte beschikbaar voor Returning Nursing Mothers.
Dit kan tot gevolg hebben dat management contact met je opneemt om werkzaamheden op kantoor te verrichten. Mocht dit voor jou niet haalbaar zijn, dan dien je vakantiedagen of ouderschapsverlof op te nemen.
Volgens de huidige cao mag easyJet verwachten dat je vijf dagen per week op kantoor aanwezig bent. Dit wordt besproken tijdens een gesprek met het management.
Heb je vragen of zorgen over deze regeling? Laat het ons weten, we denken graag met je mee.
Meetings & Welfare Chats
EasyJet kan een meeting of welfare chat inplannen op je rooster. Van jou wordt verwacht dat je hierbij aanwezig bent.
- Alleen bij een investigation meeting is EasyJet verplicht vooraf duidelijkheid te geven over de reden en de aard van het gesprek.
- Ook tijdens langdurige ziekte kan EasyJet je vragen naar kantoor te komen. Dit maakt deel uit van het re-integratietraject en de Wet verbetering poortwachter (Wvp), met als doel het contact met je werk en collega’s te behouden.
Wij begrijpen dat dit soms lastig kan zijn. Ons advies: blijf in gesprek met management, houd de dialoog open en neem bij vragen of twijfels altijd contact met ons op.
English version:
easyJet Update August
In this newsletter we’d like to share the latest updates on the collective labour agreement (CLA) negotiations, as well as some practical matters within our organisation.
- CLA negotiations latest developments
- Lactation room – Amsterdam Crew Room
- Meetings & Welfare Chats
CLA negotiations latest developments
Over the past weeks we have held three meetings with easyJet. Our most recent discussion was positive: constructive and showing more willingness to move towards our positions, although easyJet continues to stress the economic challenges of operating from Schiphol.
That said, there are still several key issues where our views remain far apart. Our aim is to reach a proposal after next week’s meeting that we can present to you for a vote.
We’ll keep you fully updated. In the meantime, if you have any questions, please feel free to get in touch with us through the usual channels.
Lactation room – Amsterdam Crew Room
The refurbishment of the toilets and lactation room in the Amsterdam Crew Room is nearly complete. This means that a dedicated space for Returning Nursing Mothers will soon be available.
This may result in management contacting you to carry out duties at the office. If this is not possible for you, you may need to use annual leave or parental leave.
Under the current CLA, easyJet can expect you to be present in the office five days per week. This will be addressed in a meeting with management.
If you have any concerns about this arrangement, please let us know – we are here to support you.
Meetings & Welfare Chats
EasyJet may schedule a meeting or welfare chat in your roster, and you are expected to attend.
- Only in the case of an investigation meeting is easyJet required to provide advance clarity about the reason and purpose of the conversation.
- During long-term sickness, easyJet may also ask you to come into the office. This is part of the reintegration process under the Gatekeeper Improvement Act (Wvp), which aims to maintain contact with your work and colleagues.
We appreciate that this can sometimes be challenging. Our advice: keep the dialogue with management open wherever possible and if you have any doubts or questions, please don’t hesitate to reach out to us.
For any questions or assistance feel free to reach out to us via:
- Email: easyjet@vnconline.nl
- VNC easyJet WhatsApp service: +31 6 48 17 55 96 (24/7)
- Phone: +31 (0)20 5020480
We are happy to help and look forward to hearing from you!
Farah van Keeken and Dino Brunst
VNC easyJet Board Members