VNC zet belangen cabinepersoneel centraal in cao-besprekingen

17 januari 2025

De afgelopen twee dagen stonden in het teken van cao-besprekingen met KLM. Nadat de onderhandelingen eerder waren opgeschort vanwege onenigheid over de IPB-faciliteit, kwamen partijen opnieuw bij elkaar.
Uit de gesprekken bleek echter dat de kloof tussen de voorstellen van KLM en de VNC groot is. Op onderwerpen zoals de IPB-faciliteit, loonontwikkeling en werkdruk liggen de ideeën van VNC en KLM ver uit elkaar.

De IPB-faciliteit: waarom is dit zo’n belangrijk punt?
De IPB-goody blijft voor ons een focuspunt. Tot nu toe heeft KLM altijd verklaard dat deze regeling onder zware druk voor de Staatssteun is afgesproken met de vliegers. De directie stelde daarbij dat ze dit zelf ook een ongelukkig besluit vond, maar dat de vliegers de zwaarste arbeidsvoorwaardelijke bijdrage van ruim 19% hadden geleverd en daarmee volgens KLM recht hadden op deze faciliteit.

Na doorvragen van de VNC blijkt nu dat de directie vrijwel direct na deze afspraak heeft besloten de regeling toe te kennen aan alle medewerkers die 15% of meer hebben ingeleverd. Dit is nooit door KLM aan ons medegedeeld of toegelicht.

Bovendien is via navraag van de VNC gebleken dat de regeling inmiddels ook geldt voor een aantal KLM collega’s die recent in dienst zijn gekomen en geen enkele arbeidsvoorwaardelijke bijdrage hebben geleverd.

Naast de onrechtvaardigheid van de afspraak gaat deze ook voorbij aan het feit dat iedere KLM’er destijds naar draagkracht heeft ingeleverd en de pijn hiervan heeft gevoeld in de portemonnee. Het is vanzelfsprekend dat er goede afspraken met alle collega’s worden gemaakt, maar deze mogen niet ten koste gaan van het cabinepersoneel, dat geen gebruik kan maken van deze faciliteit en daardoor minder kans maakt op een IPB stoel.
Het besluit is ook een voorbeeld van een bredere zorg: het gebrek aan transparantie vanuit de werkgever rondom cruciale afspraken en de manier waarop die afspraken de werkvloer raken.

Koopkrachtbehoud versus de nullijn
Een ander belangrijk thema in het overleg is loonontwikkeling. De VNC zet in op minimaal het behoud van koopkracht voor het cabinepersoneel, wat een reële en noodzakelijke stap is gezien de nog altijd stijgende kosten van levensonderhoud. KLM stelt echter voor om twee jaar lang een nullijn (dus geen loonsverhoging) te hanteren.
Deze nullijn betekent niet alleen dat het cabinepersoneel fors in koopkracht achteruitgaat, maar roept ook vragen op over de manier waarop KLM haar bedrijfsvoering financiert. Bovenop de nullijn wil KLM nog eens vele miljoenen euro’s besparen op de arbeidsvoorwaarden van het cabinepersoneel. Deze moeten volgens KLM uit de werk- en rusttijdenregeling en de cabinebemanningsamenstelling komen. De VNC vindt dit onverantwoord, mede gezien de toegenomen werkdruk en het structureel hoge ziekteverzuim.

VNC’s focus: duidelijkheid en rechtvaardigheid
De komende tijd ligt de focus van de VNC op deze belangrijke punten:

  • Zomerproductie: Er moet duidelijkheid komen over de zomerdienstregeling en de maakbaarheid daarvan.
  • Loonontwikkeling: Wij vinden dat KLM vanuit goed werkgeverschap moet zorgen voor bescherming van de koopkracht van haar werknemers.
  • Breder overleg: Wat KLM betreft staan we aan de vooravond van grote besparingen bij cabine en is er nul ruimte voor loonontwikkeling. Wij vinden het belangrijk om te horen wat er op de grond en bij de vliegers gebeurt. Het is daarom belangrijk om ook de stand van zaken bij deze andere domeinen met elkaar te bespreken.
  • Geen investeringen over de rug van cabinepersoneel: Wij vinden het onbegrijpelijk dat het personeel de investeringsambitie van KLM moet financieren. Verdere verslechtering van arbeidsvoorwaarden of productiviteitsverhogingen kunnen niet los worden gezien van de al bestaande druk op de werkvloer en het hoge ziekteverzuim.

Hoe nu verder?
Het geplande overleg van komende week is uitgesteld totdat er meer duidelijkheid komt over cruciale vraagstukken. Op 28 en 29 januari staan multi-overleggen gepland, waarbij de bonden uit alle domeinen aanwezig zijn. Wij hopen daar de informatie te krijgen die nodig is om de cao-overleggen in het cabinedomein voort te zetten. Transparantie, eerlijke loonontwikkeling en een rechtvaardige verdeling van de lasten blijven daarbij belangrijke kernpunten voor de VNC.

Heb je vragen of opmerkingen? Sluit aan bij één van onze digitale infosessies, je kunt je hier aanmelden.

Of neem contact met ons op via:

We staan voor je klaar!

Ivo Kruse Koster, Carolina Bouwer, Roberto Tunzi, Marije Kroese, Chris van Elswijk, Ingrid Brama
KLM sectiebestuurders

 

De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.