VNC column Blauwe Plekken
Meldplicht bij affaires
Ik las op NU.nl een artikel waarin stond dat werknemers van oliemaatschappij BP een eventuele intieme relatie met een collega moeten melden. Doen ze dat niet, dan riskeren ze ontslag. Vorig jaar moest een topman het bedrijf verlaten omdat hij affaires binnen het bedrijf had verzwegen.
Bij het ontbijt bespraken we dit met de crew. Ik moest gniffelen en legde meteen de link met ons als luchtvaartmaatschappij. BP gaat hier twee fulltime medewerkers op inzetten om dit te onderzoeken. Hoeveel medewerkers zouden wij bij KLM wel niet nodig hebben? Een collega grapte dat dit wel weer werkgelegenheid zou opleveren en kwam meteen met allerlei voorbeelden.
Ik moest direct terugdenken aan een van mijn eerste reizen, ongeveer 34 jaar geleden, toen ik als onervaren provinciaaltje voor het eerst werd ingezet. Het was een reis naar Singapore van 16 dagen, waarbij we heen stopten in Dubai en Colombo en op de terugweg in Delhi. Destijds waren we veel langer van huis en je raadt het al: er ontstonden in die tijd veel meer affaires dan nu met de huidige 24-uurstops.
Weg via andere uitgang
Ik dacht destijds dat het normaal was totdat we op Schiphol aankwamen en de mannelijke helft van een ontstane relatie vlak voor de landing duidelijk tegen zijn routevriendin zei: “Ik word straks opgehaald door mijn vrouw en jij verlaat Schiphol via een andere uitgang!” Dat waren nog eens drama’s!
Het gaf ook wel meer sjeu aan het vak. Collega’s trekken zich nu vaker terug om te leren, te Netflixen of uit te rusten. Het leek mij een stuk saaier geworden tot ik aan het ontbijt allerlei recente verhalen hoorde. Ik vroeg me meteen af: kom ik niet meer genoeg op crewborrels? Let ik niet meer goed op? Of ben ik gewoon oud geworden? Hoe dan ook, het was weer stof tot gesprek! Ik dacht wel: wat een vertrutting om dat te moeten melden en anders ontslag te riskeren!
De collega die de voorbeelden gaf, zei tot slot: “What happens on route, stays on route!” En dat is misschien maar beter ook.
Hans den Dikken