VNC achtergrond: Het belang van individuele belangenbehartiging
Leestijd: 5 minuten
De VNC biedt praktische, emotionele en juridische steun bij persoonlijke problemen, met veel aandacht voor maatwerk. In dit artikel lees je praktijkvoorbeelden van Roberto Tunzi (VNC-bestuurder) en Annette Bak (oud-cabinepersoneelslid met Long Covid) die illustreren hoe belangrijk en waardevol deze hulp is.
DEEL 1
De rol van Roberto Tunzi en het belang van VNC-ondersteuning
Wat is precies de rol van de VNC bij individuele belangenbehartiging?
Roberto Tunzi, bestuurder bij de KLM-sectie van de VNC, benadrukt dat individuele belangenbehartiging vaak plaatsvindt buiten het zicht van anderen. “Het gaat veelal om privacygevoelige, persoonlijke kwesties. Denk aan langdurige ziekte, conflicten met de werkgever of problemen in de privésfeer. Soms is de oorzaak zakelijk, soms persoonlijk, maar vaak raakt het werk erdoor in de knel,” legt Roberto uit. “En in ons beroep kun je niet half presteren, je kunt niet even snel naar huis. Problemen leiden vaak tot een ziekmelding.”
De eerste stap bij de VNC is een persoonlijk gesprek. “We moeten de situatie goed begrijpen. Een vertrouwensband opbouwen is essentieel. We bieden een veilige omgeving waar iemand zijn verhaal kwijt kan.” Veel collega’s wachten helaas te lang voordat ze contact opnemen. Roberto: “Mensen schamen zich of denken: ‘Dit los ik zelf wel op.’ Maar dat hoeft niet, en vaak wordt het probleem dan alleen maar groter.”
Concrete hulp in de praktijk
De VNC biedt ondersteuning op maat: “We zetten ons in met alles wat we aan kennis en expertise in huis hebben. Dat kan variëren van juridisch advies tot praktische hulp bij gesprekken met de werkgever.” Roberto benadrukt dat het belangrijk is om professioneel en zakelijk te blijven in de relatie met KLM, ook voor de collega in kwestie. “Mensen hebben de neiging om tot in detail te delen wat ze meemaken. Maar ik zeg: vertel niet alles aan je werkgever. Dit is een zakelijke overeenkomst.”
Een belangrijk onderdeel van de VNC-ondersteuning is het bewaken van de cao-afspraken en de rechten van werknemers. “Wij zorgen ervoor dat de werkgever zich aan de regels houdt, ook bij langdurige ziekte. Werkgevers proberen soms druk uit te oefenen, maar je hebt rechten. Veel collega’s voelen zich loyaal aan KLM en dat is begrijpelijk, maar vergeten dat ze ook voor zichzelf moeten opkomen. Daar helpen wij bij.”
Wat zijn de meest voorkomende vragen waar collega’s mee bij de VNC komen?
Veel collega’s die langdurig ziek zijn, maken zich zorgen over hun rechtspositie. Ze vragen zich af: wat zijn mijn rechten, wat gaat mijn werkgever doen, wat gebeurt er met mijn arbeidscontract, hoe ziet mijn inkomen er dan uit? Daarnaast zoeken ze vaak naar een remedie of therapie om hun klachten te verminderen.
De VNC heeft goed contact met de artsen van het UWV in Haarlem, waar de meeste KLM’ers met langdurige ziekte worden beoordeeld. “Deze artsen vinden dat mensen met bijvoorbeeld Long Covid een derde ziektejaar zouden moeten krijgen. Dat komt omdat er nog te weinig bekend is over die ziekte: hoe het zich ontwikkelt, wat de oorzaken zijn en welke behandelingen effectief zijn. Zo’n extra jaar geeft meer tijd om te herstellen en in de ziektewet te blijven. Tegelijkertijd is dit niet altijd vanzelfsprekend, omdat werkgevers vaak graag duidelijkheid willen over een mogelijke terugkeer in de functie. Daarnaast is de sociale wetgeving rondom langdurige ziekte behoorlijk ingewikkeld.”
De waarde van belangenbehartiging
Volgens Roberto is belangenbehartiging geslaagd als iemand weer terugkeert in zijn of haar werk én een goede kwaliteit van leven heeft. Maar soms leidt het proces tot een andere uitkomst. “In sommige gevallen beseft iemand dat terugkeren naar het werk niet meer mogelijk is. Dat is een rouwproces. Maar wij zorgen dat mensen de juiste stappen zetten en begeleid worden naar een nieuwe toekomst. Dat kan je ook als een geslaagde afloop zien.”
DEEL 2
Annette Bak en haar ervaring met Long Covid en de VNC
Annette Bak werkte jarenlang als cabinecollega bij KLM, had ook enkele nevenfuncties bij Inflight, maar kreeg Long Covid na meerdere coronabesmettingen. Haar klachten werden zo ernstig dat terugkeren in haar functie onmogelijk werd. “Je moet accepteren dat je je werk en je hele levensstijl moet loslaten. Dat is inderdaad echt een rouwproces”, vertelt ze.
Het proces van re-integratie
Toen Annette in een complex re-integratietraject terechtkwam, werd ze geconfronteerd met de uitdagingen van langdurige ziekte. “Ik begon een contactgroep voor collega’s met Long Covid. Dat gaf steun, maar ik voelde uiteindelijk ook: vliegen is geen optie meer voor mij.” Ze merkte dat KLM probeerde aan te sturen op een vaststellingsovereenkomst (ontslagprocedure), wat haar het gevoel gaf dat andere mogelijkheden sneller uit zicht raakten dan nodig. “Je wil gezien blijven worden als een volwaardige medewerker, zeker als je zo lang voor een bedrijf werkt. Je wilt het gevoel houden dat je erbij hoort. Maar bij langdurige ziekte ga je langzaam maar zeker richting de uitgang, richting stoppen met je baan. Dat is pijnlijk en het helpt als er steun is, vanuit het bedrijf maar zeker ook vanuit de VNC.”
Via de VNC kreeg Annette ondersteuning van Roberto Tunzi. “Hij bracht structuur in de chaos. Ik zat vol vragen: wat zijn mijn rechten? Wat moet ik doen? Roberto nam die last voor een groot deel van mij over. Hij ging mee naar afspraken, gaf juridische steun en bood vooral rust. Het gevoel dat er iemand met expertise en de juiste contacten met je meedenkt is onmisbaar. Ik wilde graag op een goede manier afscheid nemen. Maar ik moest ook opeens iemand worden die kritisch is. Je gaat van trouwe werknemer naar ‘ja, maar het moet nu wel goed geregeld zijn voor mij’. Dat voelde als een loyaliteitsconflict. Roberto kon er op een zakelijke manier naar kijken. En dat is heel goed, want het is een ontzettend belangrijk moment voor je toekomst.”
Afscheid nemen met opgeheven hoofd
Voor Annette werd het uiteindelijk duidelijk dat ze afscheid moest nemen van haar baan. Dankzij de begeleiding van de VNC kon ze dit proces op een goede manier afronden. “Ze hielpen me kritisch te blijven, zonder dat ik het gevoel had ontrouw te zijn aan KLM. De VNC was er voor mij, ook emotioneel. Dat gaf kracht.”
Ook na haar vertrek bleef Annette zich betrokken voelen bij de VNC. “Ik kan er altijd terecht, voel me niet ‘in de steek gelaten’, maar nog steeds welkom en onderdeel van de groep. Dat is waardevol, vooral als je gezondheid niet meer toelaat dat je hetzelfde werk doet.”
De toekomst en advies
Tegenwoordig leidt Annette een rustiger leven en volgt ze een studie. Haar belangrijkste boodschap aan collega’s? “Een vakbondslidmaatschap is cruciaal. Je weet nooit wat je kan overkomen. De VNC is een vangnet in kwetsbare situaties. En ook: dit overkomt je en is geen schande. Vraag om hulp. Behoeftigheid en waardigheid zijn niet met elkaar in strijd.”
VNC: individuele aandacht, collectieve kracht
De verhalen van Roberto en Annette onderstrepen hoe belangrijk het is dat je als cabinepersoneel in moeilijke tijden de juiste ondersteuning krijgt. Individuele belangenbehartiging biedt niet alleen praktische oplossingen, maar ook de mentale rust om ingewikkelde situaties aan te kunnen. Of het nu gaat om een succesvolle terugkeer naar het werk of het zorgvuldig afronden van een carrière: persoonlijke aandacht en expertise maken hierin het verschil. Uiteindelijk draait het om het welzijn van onze collega’s en samen zorgen we ervoor dat niemand er alleen voor staat.
Met heel veel dank aan Annette Bak voor het willen delen van haar verhaal.