Verslag KLC cabineoverleg maart
Leestijd: 3 minuten
Op dinsdag 11 maart vond het maandelijkse cabineoverleg met KLC plaats. Hier bespreken we de belangrijkste onderwerpen en ontwikkelingen:
- Pilot Grip op Rooster – eerste inzichten
- Promotiebeleid CA1 & CS
- Instroom, doorstroom en promotie
- Unfit to Fly- & nevenfunctieregeling
- Roosterverlichtende maatregelen
Pilot Grip op Rooster – eerste inzichten
Afgelopen maand hebben jullie via de enquête feedback gegeven over de pilot Grip op Rooster. Deze pilot onderzoekt een eerlijkere en transparantere verdeling van vrije weekenden en overige vrij-verzoeken onder het korps. Belangrijk om te benadrukken is dat het om een pilot gaat; de maatregelen zijn (nog) niet definitief en kunnen tussentijds nog worden aangepast.
De eerste resultaten van de enquête en de verzoekenscores laten zien dat:
- Veel collega’s vinden dat de verdeling van vrije weekenden eerlijker is geworden.
- Er leeft de indruk dat de persoonlijke verzoekenscores niet zijn gestegen, terwijl de cijfers laten zien dat deze – vooral in de weekenden – juist flink omhoog zijn gegaan.
- De resultaten uit de enquête laten zien dat nog niet iedereen op de regels uit deze pilot zit te wachten omdat er een verschil zit tussen gevoel en de verzoekenscores.
Dit verschil tussen beleving en scores wordt verder onderzocht. Begin mei volgt een nieuwe enquête, dus vul deze zeker in! Daarnaast blijkt dat het verzoekensysteem complex is. De e-learning over roosters en verzoekensystemen kan helpen om verzoeken slimmer in te zetten. Klik hier om meer te weten te komen over Caro, Carmen en Netline!
Promotiebeleid CA1 & CS
Door de grote doorstroom naar KLM zijn er binnen KLC weer meer doorgroeimogelijkheden van CA2 naar CA1 en CS. De promotiecursussen lagen enige tijd stil, waardoor sommige collega’s op een wachtlijst terechtkwamen na hun examen en sollicitatiegesprek.
- Collega’s met een verlopen CA1-examen krijgen een korte refresher-toets.
- CS-kandidaten die lang hebben gewacht, worden binnenkort ingepland.
Senioriteit – Momenteel worden promotiecursussen uitsluitend ingedeeld op basis van senioriteit, zelfs wanneer een minder seniore collega eerder zijn of haar sollicitatie heeft afgerond. Dit zorgt soms voor onbegrip en frustratie. Om hier een eerlijke balans in te vinden, heeft de VNC voorgesteld om niet alleen senioriteit, maar ook de datum van sollicitatie en examen mee te laten wegen. Dit biedt gemotiveerde collega’s de kans om sneller door te groeien. Het voorstel is positief ontvangen, en verdere updates volgen.
Instroom, doorstroom en promotie
De doorstroom binnen KLC verloopt vlot. Kandidaten voor de 7e klas, die op 2 juni start, zijn inmiddels gebeld. Er worden voor de rest van 2025 nog meer doorstroomklassen verwacht, waarbij de klassen van 9 en 23 juni al bevestigd zijn.
Echter:
- KLC blijft afhankelijk van KLM’s instroombehoefte.
- Er is een kans dat KLC tijdelijk productie van KLM gaat overnemen vanwege een tekort aan bijvoorbeeld de trainingscapaciteit op de A321-neo. Dit kan invloed hebben op de doorstroomplanning.
KLC heeft in principe voorrang op externe werving, daar blijven we ook op letten.
Door de doorstroom zijn er meer plekken voor nieuwe instroom en promotie. Daarnaast zal het overschot aan CA1’s en CS’ers afnemen en zal je dus vaker in je eigen functie worden ingedeeld.
Unfit to Fly- & nevenfunctieregeling
We hebben twee belangrijke regelingen besproken die losstaan van de cao:
- Nevenfunctieregeling: KLC werkt deze regeling regelmatig bij, maar houdt onvoldoende rekening met roosterimpact, beloningsverschillen met KLM-collega’s en het meetellen van de vergoeding bij vakantiegeld en eindejaarsuitkering. Deze punten hebben we neergelegd bij KLC en verwachten we binnenkort een reactie op.
- Unfit to Fly-regeling: Sinds 2017 kunnen collega’s zich unfit melden, een noodzakelijke regeling om ons werk uitgerust en zodoende veilig uit te kunnen voeren. We merken dat er onduidelijkheid bestaat over bijvoorbeeld bloktijden na een unfit-melding of het melden op de route. In het volgende overleg wordt besproken of de regeling aangepast moet worden.
Roosterverlichtende maatregelen
We krijgen regelmatig de vraag of de roosterverlichtende maatregelen nog van kracht zijn. Deze maatregelen zijn ooit ingevoerd om de werkdruk te verlagen en roosters eerlijker te verdelen. Het is belangrijk te benadrukken dat deze maatregelen geen harde afspraken zijn en niet altijd toegepast kunnen worden.
- De afgelopen periode was er een overschot aan cabinepersoneel, waardoor de maatregelen vaker konden worden toegepast.
- Dit overschot neemt nu af, wat invloed heeft op roosters. Dit betekent:
- Minder opgeknipte diensten;
- Vaker ingedeeld worden in je eigen rang;
- Mogelijk minder roosterverlichtende maatregelen.
KLC probeert de verlichtende maatregelen waar mogelijk nog wel toe te passen, maar niet iedereen zal dit direct merken in het persoonlijke rooster.
Praat mee!
Heb je vragen, opmerkingen of ideeën? Meld je aan voor één van onze infosessies. Dat kan door op deze link te klikken.
Of neem contact met ons op via:
- E-mail: sectiebestuur.klc@vnconline.nl
- Telefoon: 020-502 0480
- WhatsApp: 06-13786234
- Instagram: @myVNC
Op 1 april is er een sectievergadering waarin we bovenstaande ontwikkelingen en het cao-traject verder bespreken en onze nieuwe bestuurder Emmy van der Velden voorstellen. Aanmelden voor deze vergadering kan hier.
Luc van der Eijk, Bono van der Wilk & Sharon Vlieland
KLC Sectiebestuur