Veelgestelde vragen nieuwe KLM/KLC vervoersbeleid

31 oktober 2024

Vanaf morgen, 1 november, gaat het nieuwe vervoersbeleid bij KLM en KLC van start. We ontvangen hier vragen over en verschaffen graag meer duidelijkheid. KLM en KLC hebben namelijk op het laatste moment voorgesteld om aanpassingen te doen op het beleid. Hieronder geven we daarover meer uitleg en beantwoorden de meest gestelde vragen.

  1. Wat gaat er vanaf 1 november veranderen?

In 2023 kondigde KLM aan dat werkgevers wettelijk verplicht zijn om het woon-werkverkeer van medewerkers vast te leggen om de CO2-uitstoot te monitoren. KLM ziet deze verplichting als passende stap in haar duurzaamheidsbeleid. De belangrijkste punten van het nieuwe vervoersbeleid zijn als volgt:

  • Lopen of fietsen: vergoeding van €0,30 per kilometer.
  • Elektrische voertuigen: vergoeding van €0,22 per kilometer.
  • Brandstofauto’s: vergoeding van €0,19 per kilometer.
  • Openbaar vervoer (OV): volledige vergoeding van een tweede klas ticket binnen Nederland.
  • Je moet jouw reizen zelf gaan registeren via myKLM!

Meer informatie is te vinden via deze link.

  1. Waarom zijn er aanpassingen voor grondpersoneel en niet voor cabinepersoneel?

Tijdens cao-onderhandelingen heeft de VNC benadrukt dat het beleid geen enkele medewerker financieel mocht benadelen. Nu blijkt dat sommige medewerkers die met het OV naar Schiphol reizen er toch op achteruitgaan. Zij ontvingen eerder €0,19 per kilometer, wat in specifieke gevallen, zoals met een kortingsabonnement, gunstiger kan zijn dan gratis OV. Ook heeft KLM besloten om de toeslag voor de Intercity Direct niet te vergoeden, hoewel de afspraak in het cao protocol is dat het OV binnen Nederland volledig wordt vergoed.

De VNC vindt dit een teleurstellende ontwikkeling omdat het medewerkers mogelijk aanmoedigt om weer met de auto te reizen. Dat is juist niet in lijn met de duurzame doelstellingen van KLM. Daarnaast roept het vragen op over de betrouwbaarheid van gemaakte afspraken.

KLM en KLC hebben voorgesteld dat medewerkers tijdelijk kunnen kiezen tussen de NS Business Card en een kilometervergoeding van €0,19, waarbij de Intercity Direct toeslag niet wordt vergoed. Dit zal dan alleen gelden voor medewerkers die op 31 oktober 2024 in dienst zijn bij KLM/KLC. Collega’s die daarna in dienst komen, worden hiervan dus uitgesloten. De VNC wijst dit voorstel voorlopig af omdat het slechts een tijdelijke oplossing biedt en onderscheid maakt tussen huidige en toekomstige medewerkers. De VNC staat echter wel open voor verder overleg om te zoeken naar een structurele oplossing die voor iedereen een vooruitgang biedt. Tot die tijd blijven de huidige afspraken van kracht en worden woon/werk reiskosten met de NS Business Card vergoed, behalve de Intercity Direct toeslag.

  1. Hoe werkt de Cafetariaregeling bij deze regeling?

De Cafetariaregeling voor resterende vervoersvergoeding maakt gebruik van de fiscale ruimte. Dit houdt in:

  • Voor brandstofauto’s geldt een vergoeding van €0,19 per kilometer (met €0,04 per kilometer aan fiscale ruimte).
  • Voor elektrische auto’s geldt €0,22 per kilometer (met €0,01 per kilometer fiscale ruimte).
  • Bij OV-reizen blijft er geen fiscale ruimte over (en dus geen resterende vervoersvergoeding) omdat dit volledig vergoed wordt.

Belangrijk: HR berekent automatisch of en hoeveel extra reiskosten je krijgt. Het advies is om de cafetariaregeling voor resterende vervoersvergoeding in ieder geval aan te vragen. Het bedrag kan echter mogelijk lager uitvallen dan voorgaande jaren, vooral als je vaak met het OV reist.

Meer weten?

Heb je nog vragen of opmerkingen over het nieuwe vervoersbeleid? We helpen je graag via onderstaande kanalen:

KLM en KLC Sectiebestuur