Vanuit de voorzitter
Leestijd: < 2 minuten
Krachten bundelen tegen agressie aan boord
Jaarlijks stijgt het aantal unruly passengers en de (agressie)incidenten aan boord helaas nog fors. Om dit tegen te gaan en de vliegveiligheid te waarborgen, bundelt de VNC de krachten samen met andere werknemersvertegenwoordigers, luchtvaartmaatschappijen, Schiphol, de Marechaussee en het Openbaar Ministerie. Dit doen we in het PUP-overleg (Platform Unruly Passengers).
We overleggen over effectieve maatregelen, preventiebeleid, de zogeheten ‘zwarte lijsten’, het doen van aangifte en vervolging van daders. Belangrijke onderwerpen, want ieder agressie incident (aan boord) is er een te veel en als VNC- en cabinecollega’s weten we hoe heftig dit kan uitpakken.
De rechtbank
Het Openbaar Ministerie heeft twee Officieren van Justitie die zich specifiek bezighouden met luchtvaart gerelateerde zaken. Om te begrijpen hoe deze worden behandeld, heb ik enkele zittingen bijgewoond als toehoorder. Ik vond dat bijzonder boeiend en als het jou ook interessant lijkt, weet dan dat de meeste zittingen openbaar zijn en je na aanmelding gewoon kan meeluisteren. De rechtbank van Haarlem, gelegen in het centrum, is meestal de locatie.
Bijdragen aan stevigere uitspraken
Tijdens de zittingen werd weer eens duidelijk dat we als cabinepersoneel een cruciale bijdrage kunnen leveren met bijvoorbeeld aangiftes. Dat helpt de Officier van Justitie om een sterkere zaak te maken en daarmee de rechter tot een stevigere uitspraak te doen komen bij (agressie)incidenten. Onderstaande punten ter ondersteuning van de strafzaak kwamen eveneens aan bod tijdens de behandeling van enkele zittingen.
- Aanspreken: als je iets strafbaars constateert aan boord, spreek de passagier aan en maak duidelijk dat het gedrag niet is toegestaan;
- Verzoek tot stoppen: verzoek de passagier onmiddellijk te stoppen met het ongewenste gedrag;
- Zorg voor getuigen: probeer tijdens het aanspreken een collega in de buurt te hebben, één getuige is geen getuige, wordt wel eens gezegd;
- Rapporteer aan autoriteiten: als de autoriteiten (b.v. Marechaussee) aan boord komen, meld dan zo nauwkeurig mogelijk wat er is gebeurd;
- Gebruik juiste arrestatieprocedure: als de situatie ernstig is, meld tijdig dat de passagier in naam van de gezagvoerder is gearresteerd. Gebruik de procedure van de luchtvaartmaatschappij waar je voor werkt;
- Doe altijd aangifte: dat is cruciaal. Voor sommige zaken zijn inmiddels gedigitaliseerde formulieren, wat veel tijd op de grond kan schelen. Daarna moet het nog wel naar de KMar voor controle en een ‘hardcopy’ handtekening want dat is juridisch vereist.
Samen staan we sterk want ieder (agressie)incident aan boord is er een te veel!
Chris van Elswijk
Voorzitter VNC
English version:
Reading time: < 2 minutes
Uniting Forces Against Onboard Aggression
Every year, the number of unruly passengers and (aggressive) incidents on board unfortunately continues to rise significantly. To combat this and ensure flight safety, the VNC is joining forces with other employee representatives, airlines, Schiphol Airport, the Royal Netherlands Marechaussee, and the Public Prosecution Service. We do this through the PUP (Platform Unruly Passengers) meetings.
We discuss effective measures, prevention policies, the so-called “blacklists,” filing reports, and prosecuting offenders. These are important topics because every aggression incident (on board) is one too many, and as VNC and cabin crew colleagues, we know how intense these situations can be.
The Court The Public Prosecution Service has two prosecutors who specifically handle aviation-related cases. To understand how these are dealt with, I have attended several hearings as an observer. I found it particularly interesting, and if it also appeals to you, be aware that most hearings are public, and you can simply listen in after registering. The court in Haarlem, located in the city center, is usually the venue.
Contributing to Stronger Verdicts During the hearings, it became clear once again that as cabin crew, we can make a crucial contribution with reports, for instance. This helps the prosecutor build a stronger case, leading to more robust verdicts from the judge in (aggression) incidents. The following points to support the criminal case were also discussed during several hearings:
- Addressing: If you notice any criminal behavior on board, address the passenger and make it clear that the behavior is not allowed;
- Request to Stop: Immediately request the passenger to stop the unwanted behavior;
- Ensure Witnesses: Try to have a colleague nearby when addressing the passenger; one witness is no witness, as the saying goes;
- Report to Authorities: If the authorities (e.g., Marechaussee) board the aircraft, report as accurately as possible what has happened;
- Use Proper Arrest Procedure: If the situation is serious, timely report that the passenger is being arrested in the name of the captain. Use the procedure of the airline you work for;
- Always File a Report: This is crucial. Some cases now have digital forms, which can save a lot of time on the ground. It still needs to go to the KMar for verification and a ‘hardcopy’ signature because this is legally required.
Together we are strong because every (aggression) incident on board is one too many!
Chris van Elswijk
Chairman VNC
De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.