Vanuit de voorzitter
Leestijd: <2 minuten
De Nederlandse luchtvaart is de afgelopen jaren verworden tot een speelbal van de politiek. De sector ziet zich geconfronteerd met een onvoorspelbaar en wispelturig beleid, gedreven door wisselende politieke belangen en ministers die elkaar in hoog tempo opvolgen. Een visie op lange termijn ontbreekt en dat maakt het voor de luchtvaartsector buitengewoon moeilijk om met vertrouwen in de toekomst te investeren.
In de afgelopen jaren zijn er meerdere kabinetten gevallen, met telkens nieuwe bewindspersonen op het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Elke minister lijkt een andere koers te varen. Van Cora van Nieuwenhuizen tot Mark Harbers, en recentelijk minister Madlener, elke wisseling brengt nieuwe uitgangspunten, plannen of juist stilstand. Beleidscontinuïteit ontbreekt, en daarmee ook de broodnodige zekerheid.
Politieke onduidelijkheid
Neem het dossier Lelystad Airport: jarenlang voorbereiding, honderden miljoenen geïnvesteerd, en nog steeds geen helder besluit. Eerst dicht, dan open, dan weer uitgesteld, en nu weer voorzichtig in beeld als mogelijke oplossing voor nachtvluchten vanaf Schiphol. Hoe kan een industrie plannen maken als de politiek telkens van richting verandert?
De besluitvorming rond Schiphol is al even chaotisch. Eerst werd door een vorige minister van I&W ingezet op krimp van het aantal vluchten. Dit beleid werd voortgezet door een demissionair kabinet, wat leidde tot een besluit tot daadwerkelijke krimp door minister Madlener. Ondertussen is de natuurvergunning voor Schiphol door de rechter vernietigd. De gevolgen voor de luchthaven en voor de duizenden mensen die er direct en indirect werken zijn nog onduidelijk.
Luchtvaartsector blijft investeren
Tegelijkertijd blijft de sector haar verantwoordelijkheid nemen. Er is in de afgelopen jaren voor vele miljarden geïnvesteerd in schonere, zuinigere en stillere vliegtuigen. Duurzame brandstoffen, innovaties in vlootvernieuwing en efficiëntie, de luchtvaart laat zien dat ze vooruit wil. Maar die bereidheid tot investeren wordt ondermijnd door een overheid die de spelregels telkens verandert.
Tijd voor politieke verantwoordelijkheid
We hebben een stabiel en betrouwbaar langetermijnbeleid nodig. Een visie die overeind blijft, ook als er verkiezingen zijn of als een minister wisselt van post. De luchtvaart is een vitale sector voor Nederland. Honderdduizenden mensen werken direct of indirect in deze industrie. Het is tijd dat de politiek haar verantwoordelijkheid neemt en zorgt voor consistentie, duidelijkheid en vertrouwen.
De luchtvaart staat klaar om te investeren in de toekomst. Nu de politiek nog.
Tot zover, en hartelijke groet,
Chris van Elswijk
Voorzitter VNC
English version:
Reading time: <2 minutes
In recent years, Dutch aviation has become a political plaything. The sector is facing unpredictable and erratic policies, driven by shifting political interests and a rapid turnover of ministers. A long-term vision is lacking, making it extremely difficult for the aviation industry to invest in the future with confidence.
Over the past years, several cabinets have collapsed, each time bringing new officials to the Ministry of Infrastructure and Water Management (I&W). Every minister seems to chart a different course. From Cora van Nieuwenhuizen to Mark Harbers, and most recently Minister Madlener, each change brings new principles, plans, or simply stagnation. Policy continuity is absent, and with it, the essential certainty the sector needs.
Political uncertainty
Take the case of Lelystad Airport: years of preparation, hundreds of millions invested, and still no clear decision. First closed, then opened, then postponed again, and now cautiously reintroduced as a possible solution for night flights from Schiphol. How can an industry make plans when the political direction keeps changing?
The decision-making process around Schiphol is equally chaotic. A previous minister of I&W initially pushed for a reduction in flights. This policy was continued by a caretaker cabinet, leading to an actual reduction plan by Minister Madlener. Meanwhile, the nature permit for Schiphol has been revoked by the court. The consequences for the airport and the thousands of people who work there directly and indirectly remain unclear.
Aviation sector continues to invest
At the same time, the sector continues to take responsibility. In recent years, billions have been invested in cleaner, more fuel-efficient, and quieter aircraft. Sustainable fuels, fleet renewal innovations, and efficiency measures all show that the aviation industry is ready to move forward. But this willingness to invest is being undermined by a government that keeps changing the rules of the game.
Time for political accountability
We need stable and reliable long-term policies. A vision that holds firm, even through elections or changes in ministerial leadership. Aviation is a vital sector for the Netherlands. Hundreds of thousands of people work in this industry, directly or indirectly. It’s time for politicians to take responsibility and provide consistency, clarity, and trust.
The aviation sector is ready to invest in the future. Now it’s the government’s turn.
With kind regards,
Chris van Elswijk
Chairman, VNC
De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.