Vanuit de voorzitter
De afgelopen weken laten opnieuw zien hoe snel en gevoelig onze sector kan veranderen. Terwijl het Schiphol-dossier nog steeds voortsleept, spelen er ook andere onderwerpen die direct invloed hebben op jouw werk. In deze column neem ik je graag mee langs drie actuele thema’s: Tel Aviv, eerlijke concurrentie in Europa en de situatie rond Lelystad Airport.
Tel Aviv: veiligheid staat voorop
De mogelijke herstart van vluchten naar Tel Aviv roept veel vragen op. We merken dat dit onderwerp leeft bij veel van jullie.
Transavia heeft besloten voorlopig niet te vliegen en stelt de vluchten uit tot het winterseizoen. EasyJet doet hetzelfde tot eind juni, op basis van een risicoanalyse. Daarna volgt een nieuwe beoordeling.
KLM kondigde aan op korte termijn weer naar Tel Aviv te willen vliegen. Omdat we al aanvoelden dat dit tot zorgen zou leiden, zijn we als VNC direct in actie gekomen. We hebben twee voorstellen gedaan:
- Laat de crew niet overnachten in Tel Aviv, maar in Larnaca;
- Zorg dat het aanvragen van deze aanpassing kosteloos is.
KLM wees die voorstellen in eerste instantie af. Daarop ontvingen we veel reacties van jullie, vooral over de veiligheid. Wat fijn dat jullie ons zo snel en duidelijk laten weten wat er speelt.
We hebben jullie zorgen besproken met KLM, zoals we dat ook eerder deden bij andere maatschappijen die vluchten naar Tel Aviv wilden hervatten. Eén ding blijft voor ons glashelder: niemand mag verplicht worden te vliegen als jij je daarbij niet veilig voelt.
Terwijl ik dit schrijf, is er goed nieuws: KLM past het plan aan. De crew hoeft niet langer te overnachten in Tel Aviv. In plaats daarvan gaat de slip naar Larnaca. Daarmee komt KLM jullie zorgen tegemoet en volgt het de voorstellen van de VNC. Een resultaat dat we samen hebben bereikt.
Eerlijke luchtvaart in Europa
Ook op Europees niveau zijn we actief. VNC werkt samen met andere vakbonden en luchtvaartmaatschappijen in het netwerk Europeans for Fair Competition, de E4FC (voor meer info bezoek vooral de website: https://e4fc.eu/ ). Samen zetten we ons in voor een eerlijke luchtvaart, met goede arbeidsvoorwaarden voor iedereen die in deze sector werkt.
Sommige maatschappijen kunnen goedkoper vliegen. Niet omdat ze efficiënter zijn, maar omdat ze staatssteun krijgen of gebruikmaken van oneerlijke constructies. Dat zet druk op banen en op jouw arbeidsvoorwaarden.
Inmiddels is er een nieuw Europees Parlement gekozen. Wij hebben al de eerste gesprekken gevoerd met Europarlementariërs in Brussel. Onze boodschap is duidelijk: maak heldere regels die eerlijke concurrentie mogelijk maken. Iedereen in de luchtvaart moet onder dezelfde voorwaarden kunnen werken. Alleen zo blijft de sector gezond én sociaal.
Lelystad: terug op de agenda
Ook Lelystad Airport is weer onderwerp van gesprek. Het leek even stil, maar het dossier ligt opnieuw op tafel.
Nu het maximum aantal vluchten op Schiphol is vastgesteld, kijkt Defensie naar Lelystad als mogelijke basis voor de F-35’s. Tegelijk wil minister Madlener tot 10.000 vakantievluchten van Schiphol verplaatsen naar Lelystad.
Of dat echt doorgaat? Dat is nog onzeker. Zoals zo vaak met dit onderwerp kan een besluit lang op zich laten wachten. Wij houden de ontwikkelingen nauw in de gaten en blijven erover in gesprek met onze contacten in Den Haag. Wat de uitkomst ook wordt: we blijven ons inzetten voor jouw werk en toekomst.
Tot slot
In al deze onderwerpen zien we hetzelfde terug: besluiten blijven soms nog uit, terwijl de luchtvaart snel verandert. Of het nu gaat om veiligheid, eerlijke concurrentie of jouw perspectief op de toekomst: wij blijven scherp op wat er speelt.
We zetten ons daar actief en zichtbaar voor in. Niet alleen namens jou, maar vooral ook samen mét jou. Jouw input blijft voor ons onmisbaar.
Tot zover, en hartelijke groet,
Chris van Elswijk
Voorzitter VNC
English version:
The past weeks have once again shown how quickly and sensitively our sector can change. While the Schiphol issue continues to drag on, other matters are emerging that directly impact your work. In this column, I’d like to take you through three current themes: Tel Aviv, fair competition in Europe, and the situation surrounding Lelystad Airport.
Tel Aviv: Safety Comes First
The potential restart of flights to Tel Aviv raises many questions. We sense that this is a matter of concern for many of you.
Transavia has decided not to operate flights for the time being, postponing them until the winter season. EasyJet is doing the same until the end of June, based on a risk assessment. A new evaluation will follow after that.
KLM announced its intention to resume flights to Tel Aviv in the short term.
Knowing this would raise concerns, we at VNC took immediate action. We submitted two proposals:
- Have crew overnight in Larnaca instead of Tel Aviv;
- Ensure that requesting this adjustment is free of charge.
KLM initially rejected these proposals. This led to many responses from you, particularly regarding safety. We appreciate how quickly and clearly you communicate your concerns with us.
We discussed your worries with KLM, as we’ve done with other airlines aiming to resume flights to Tel Aviv. One thing remains crystal clear for us: no one should be forced to fly if they do not feel safe.
As I write this, there’s good news: KLM has revised its plan. The crew will no longer stay overnight in Tel Aviv. Instead, layovers will be in Larnaca. In doing so, KLM is addressing your concerns and adopting VNC’s proposals. This is a result we achieved together.
Fair Aviation in Europe
We are also active on a European level. VNC is working together with other unions and airlines within the network Europeans for Fair Competition (E4FC). (For more info, feel free to visit:https://e4fc.eu/). Together, we advocate for fair aviation, with decent working conditions for everyone in this sector.
Some airlines are able to operate more cheaply—not because they are more efficient, but because they receive state aid or use unfair practices. This puts pressure on jobs and your employment terms.
A new European Parliament has now been elected. We’ve already held our first talks with Members of the European Parliament in Brussels. Our message is clear: create clear rules that allow for fair competition. Everyone in aviation must be able to work under the same conditions. Only then will the sector remain both healthy and socially responsible.
Lelystad: Back on the Agenda
Lelystad Airport is also back in the spotlight. It seemed quiet for a while, but the issue has resurfaced.
Now that the maximum number of flights at Schiphol has been set, the Ministry of Defence is considering Lelystad as a potential base for the F-35s. At the same time, Minister Madlener wants to move up to 10,000 holiday flights from Schiphol to Lelystad.
Will this actually happen? That’s still uncertain. As is often the case with this topic, a decision may take time. We are closely monitoring developments and remain in dialogue with our contacts in The Hague. Whatever the outcome, we will continue to advocate for your work and your future.
In Conclusion
Across all these issues, we see the same pattern: decisions are often delayed while aviation moves fast. Whether it’s about safety, fair competition, or your outlook for the future—we stay alert to what’s happening.
We are actively and visibly committed to this. Not just on your behalf, but especially together with you. Your input remains essential to us.
That’s all for now, warm regards,
Chris van Elswijk
Chairman, VNC
De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.