Vanuit de voorzitter

27 maart 2025

Leestijd: 1 minuut

Krimp Schiphol – The never ending story
Pfff… het Schiphol-dossier blijft een hoofdpijndossier van de hoogste categorie. Terwijl de ene minister vertrekt en de volgende aantreedt, blijft de onzekerheid voor de luchtvaartmaatschappijen en hun medewerkers voortduren. Wanneer zal minister Madlener de belangen van de luchtvaartmaatschappijen op de juiste manier behartigen en een koers varen die duidelijkheid en zekerheid biedt?

Zijn voorganger, minister Harbers, zette de krimp van het aantal vluchten in gang, wat direct kritiek opleverde uit binnen- en buitenland, met name vanuit de Verenigde Staten en Brussel. Inmiddels heeft Madlener het aantal vliegbewegingen vastgesteld op 478.000 per jaar en is het plan – de zogenaamde Balanced Approach – ter beoordeling naar Brussel gestuurd. Het Europese advies: neem de positieve effecten van vlootvernieuwing beter mee in de berekeningen.

Haastige spoed of duurzame samenwerking?
Logisch, zou je zeggen. Nieuwere toestellen maken immers minder lawaai en zijn schoner. Maar in plaats van dit advies te omarmen, lijkt Madlener een andere weg in te slaan. Ineens is er haast geboden: om het maximale aantal vliegbewegingen per november 2025 vast te leggen, wordt een versnelde wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit voorgesteld. Dit roept nogal wat vragen op: wordt de vlootvernieuwing nu wél voldoende meegenomen? Komen er nieuwe rechtszaken? Hoe reageert Amerika?

De luchtvaartsector blijft ondertussen in onzekerheid. Ja, iedereen snapt dat de luchtvaart schoner, stiller en efficiënter moet worden. En daar wordt ook hard aan gewerkt. Maar zou het niet een stuk effectiever zijn als de overheid de samenwerking met luchtvaartmaatschappijen zoekt in plaats van hen keer op keer voor verrassingen te stellen? Een structureel beleid waarin innovatie wordt beloond en duidelijkheid heerst, zou de enige logische vlucht vooruit moeten zijn.

Tot die tijd blijft het The Never Ending Story

Tot zover en groet!

Chris van Elswijk
Voorzitter VNC 

English version:

Reading time: 1 minute

Schiphol Reduction – The Never Ending Story
Pfff… The Schiphol dossier remains a top-tier headache. While one minister departs and the next takes office, uncertainty for airlines and their employees continues. When will Minister Madlener properly represent the interests of the airlines and pursue a course that provides clarity and certainty?

His predecessor, Minister Harbers, initiated the reduction in the number of flights, which immediately sparked criticism from both domestic and international stakeholders, particularly from the United States and Brussels. Now, Madlener has set the number of flight movements at 478,000 per year, and the plan – the so-called Balanced Approach – has been submitted to Brussels for review. The European advice: better incorporate the positive effects of fleet renewal in the calculations.

Rushed decision or sustainable collaboration?
Logical, one would think. After all, newer aircraft make less noise and are cleaner. But instead of embracing this advice, Madlener appears to be taking a different path. Suddenly, urgency is paramount: to set the maximum number of flight movements by November 2025, a fast-tracked amendment to the Airport Traffic Decree is being proposed. This raises quite a few questions: Is fleet renewal now being sufficiently considered? Will new lawsuits follow? How will the U.S. react?

Meanwhile, the aviation sector remains in limbo. Yes, everyone understands that aviation must become cleaner, quieter, and more efficient. And significant efforts are being made in that direction. But wouldn’t it be far more effective if the government worked together with airlines instead of continually surprising them with new measures? A structural policy that rewards innovation and ensures clarity should be the only logical way forward.

Until then, it remains The Never Ending Story…

Best regards,

Chris van Elswijk
Chairman VNC

De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.