Update KLM cao-overleg: Productiviteitseisen niet van tafel ondanks duidelijke VNC-petitie
Leestijd: 2 minuten
Tijdens het overleg van gisteren heeft KLM opnieuw laten zien vast te houden aan haar oorspronkelijke inzet, zonder veel ruimte voor aanpassing. VNC heeft herhaaldelijk duidelijk gemaakt dat alle productiviteitsmaatregelen van tafel moeten – een kernpunt sinds de start van het overleg. Toch houdt KLM vast aan haar oorspronkelijke, integrale voorstel.
Eén maatregel kan ingeruild, kern blijft overeind
De enige concessie waartoe KLM bereid is, betreft de productiviteitsmaatregel op de 787-10. KLM stelt onder meer voor om de verlaging van de cabinebemanningssamenstelling (CBS) op dat toestel in te ruilen voor een tijdelijke wijziging in de long haul-regeling. Concreet betekent dit:
- Geen twee verplichte lokale nachten meer na een long haul-vlucht naar bestemmingen zoals Lima, Hong Kong of Taipei
- In plaats daarvan grotendeels 24-uurstops, waarbij de omlopen gelijk blijven – met als gevolg 1 dag meer verlof
- Voor ongeveer een kwart van de long haul schema’s zouden wat ruimere schema’s afgesproken kunnen worden.
Deze aanpassing zou voor drie seizoenen gelden, bijvoorbeeld van winter 2025 tot en met winter 2026. Volgens KLM levert dit geen extra productiviteit op, maar wel financiële besparing oor minder overnachtingen op bestemming.
Geen gehoor aan oproep uit petitie
KLM stelde in haar reactie op de door VNC-leden ingediende petitie dat zij de zorgen herkende en die aan de cao-tafel zou bespreken. In de praktijk komt daar echter weinig van terecht. De enige beweging is een alternatief voorstel voor één maatregel – de andere voorstellen, zoals het afschaffen van de 4,5 uurregel op Europa, blijven overeind.
VNC blijft bij standpunt: geen productiviteitsprobleem
VNC heeft tijdens het hele cao-traject steeds duidelijk gemaakt dat er in het cabinedomein geen sprake is van een productiviteitsprobleem. We hebben om een nieuw totaalvoorstel gevraagd, waarin alle productiviteitsmaatregelen van tafel zijn en eventuele alternatieve voorstellen besproken kunnen worden. KLM is daar niet op ingegaan.
Volgende week zullen we de Ledenraad over de stand van zaken informeren en met hen in gesprek gaan over het vervolg van het proces. Daarnaast nemen we deel aan het geplande multi-overleg op woensdag 2 juli met alle bonden binnen de cabine-, grond- en cockpit-domeinen. Daarin komen loonontwikkeling en looptijd van de verschillende cao’s aan bod.
Meer weten?
Meld je aan voor een van onze infosessies. De eerstvolgende sessie is op dinsdag 8 juli om 15:30 uur, met Carolina Bouwer en Marije Kroese. Aanmelden kan via [het aanmeldformulier]. Houd ook onze (social) mediakanalen in de gaten voor extra data.
Vragen of zorgen? Neem contact op:
- Mail: secretariaat@vnconline.nl of servicedesk@vnconline.nl
- Telefoon: +31 (0)20 5020480
VNC blijft zich inzetten voor een cao die recht doet aan jullie inzet, gezondheid en zeggenschap.
Ivo Kruse Koster, Carolina Bouwer, Marije Kroese, Chris van Elswijk
KLM sectiebestuurders
De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.