Update KLM cao-onderhandelingen: de visie van de VNC
Leestijd: 2,5 minuut
De afgelopen weken zijn er meerdere gesprekken geweest met KLM over de cao onderhandelingen. Deze gesprekken gingen voornamelijk over het proces en nauwelijks over de inhoud. Toch zijn er een aantal onderwerpen besproken die voor ons aanleiding zijn om de visie van de VNC op dit proces nog eens helder op een rij te zetten.
Back on Track of achteruitgang?
KLM benadrukt telkens de urgentie van haar Back on Track-programma, maar gaat inhoudelijk niet in gesprek met de VNC over onze visie. Dat vertraagt de onderhandelingen aanzienlijk.
Wij hebben vragen gesteld over de haalbaarheid van de investeringsambitie en de Back on Track voorstellen, de borging van de zomerproductie, het hoge verzuim en de toenemende werkdruk onder cabinepersoneel én de toenemende ongelijkheid in de IPB faciliteit. Dit zijn allemaal onderwerpen die voor onze leden belangrijk zijn. KLM neemt de zorgen die wij als VNC hierover hebben in onze optiek niet serieus genoeg.
Onze prioriteiten zijn ongewijzigd:
- Duurzame inzetbaarheid en werkdruk: KLM eist een productiviteitsverhoging van 5%, die bij cabinepersoneel voor het grootste deel uit de arbeidsvoorwaarden zal moeten komen. Dit moet volgens KLM bijdragen aan de investeringen in een nieuwe, duurzamere vloot. Hoewel innovatie en duurzaamheid belangrijk zijn, legt KLM de kosten ervan bij haar medewerkers. Normaal worden dit soort investeringen betaald uit bedrijfswinsten, aandeelhouderskapitaal of externe financiering – niet door werknemers harder te laten werken zonder compensatie.
Verdere toename van de werkdruk voor cabinepersoneel is wat ons betreft onverantwoord en zal het ziekteverzuim alleen maar verder verhogen. Zoals we ook in onze visie hebben verwoord, vinden wij dat KLM juist zou moeten investeren in betere arbeidsomstandigheden, wat op de lange termijn bijdraagt aan duurzame en gezonde productiviteit. - Behoud van koopkracht: KLM stelt voor om de komende 2 jaar geen loonsverhoging toe te kennen, terwijl de inflatie blijft stijgen. Dit betekent een flinke achteruitgang in koopkracht. Opvallend is dat het hoger management naast een vast salaris ook een variabel (bonus) deel ontvangt, dat mede afhankelijk is van de bedrijfsresultaten. Dit zou betekenen dat zij direct kunnen gaan profiteren van de offers die van het personeel worden gevraagd. Dit is niet alleen scheef, maar ook een pijnlijke constatering voor personeel dat wordt geconfronteerd met verslechteringen van hun arbeidsvoorwaarden.
- Sociale zekerheden: Daarnaast heeft KLM een voorstel gepresenteerd om minder salaris door te betalen bij langdurig ziekteverzuim. Het lijkt erop dat KLM wil bezuinigen op de meest kwetsbare groep medewerkers, met als doel hen door middel van een financiële prikkel eerder terug te laten keren in het arbeidsproces. Dat dit soort maatregelen aantoonbaar niet werken – en zelfs averechts uit kunnen pakken – werd volledig buiten beschouwing gelaten. Dit is wat de VNC betreft een perverse prikkel en onacceptabel. Wij zullen ons hier met hand en tand tegen verzetten.
Hoe verder?
De komende weken blijven wij in gesprek met KLM. Er zijn hiervoor al nieuwe onderhandelingsdata gepland. Wij willen duidelijk maken dat we niet zullen instemmen met een cao die de lasten eenzijdig bij het cabinepersoneel legt. We blijven ons inzetten voor:
- Een verantwoorde werkdruk en duurzame inzetbaarheid
- Een eerlijke loonsverhoging die de koopkracht beschermt
- Het behoud van sociale zekerheden, waaronder de huidige regeling doorbetaling van loon bij ziekte
Heb je vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op, wij staan voor je klaar!
- E-mail: secretariaat@vnconline.nl
- Telefoon: 020 5020480
Ivo Kruse Koster, Carolina Bouwer, Roberto Tunzi, Marije Kroese, Chris van Elswijk
KLM sectiebestuurders
De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.