Transavia achtergrond oktober
Leestijd: +/- 3 minuten
Ons doel is om je optimaal te informeren!
Onderstaand lees je de meest actuele en belangrijke punten bij de VNC en Transavia met aansluitend de uitleg:
- Werk te doen
- Meer duidelijkheid Stand-by-duty
- Kerst en Oud & Nieuw-werkgroep
- Zorgen over fairness principe bij deeltijders t.o.v. fulltimers
- Nieuwe VNC-leden
- Peiling over aanrijtijd bij Stand-by-diensten
- Borg bij seizoenscontracten
Werk te doen
De VNC blijft zich inzetten om het werken als cabinepersoneel te optimaliseren. Veel mensen zijn tevreden met verbeteringen uit de cao, maar een groot probleem blijft de onstabiele roosters. We willen samen met Transavia zorgen dat 2025 een beter jaar wordt dan 2024. Sommige roosterproblemen zijn hardnekkig en kosten meer tijd om naar oplossingen toe te werken. Daarom is het belangrijk dat jullie problemen blijven melden. Soms lijkt het hopeloos, maar als VNC blijven we altijd met Transavia in gesprek om voor oplossingen te zorgen. Omdat tussentijds – tussen de huidige cao en de nog af te spreken cao in 2026 – ook nog mogelijkheden zijn om de roosters te verbeteren, willen jullie op het hart drukken dat het melden van ongenoegen absoluut zin heeft. Voor verbeteringen van ergernissen is niet altijd een cao-overleg nodig. Een voorbeeld hiervan is om met Transavia in gesprek te blijven over lay-overs en multiday-pairing.
Stand-by-duty: meer duidelijkheid
Er is veel verwarring, vooral onder seizoen-collega’s, over de regels voor Stand-by-diensten. Het is vaak onduidelijk wanneer je een werkopdracht/vlucht krijgt op de dag zelf of wanneer je het al een dag van tevoren weet. De VNC heeft daarom in de nieuwe cao voor duidelijkere regels gezorgd. Kort gezegd: als je op de dag zelf wordt opgeroepen, moet je beschikbaar zijn vanaf een uur na de start van je Stand-by tot het einde van je Stand-by-dienst. Als je de dag ervoor al een vlucht krijgt toegewezen, kan de oproep één uur vóór of na de Stand-by-tijd vallen.
Kerst en Oud & Nieuw-werkgroep
Met de drukke decembermaand voor de deur, is er extra aandacht voor de Kerst en Oud & Nieuw-werkgroep. Deze werkgroep wil een goede Kerst en Oud & Nieuwregeling optuigen. Op t-net is de pagina voor die periode inmiddels opengezet om een voorkeur op te geven, maar de werkgroep wil zorgen voor een meer eerlijke verdeling van vrije dagen tijdens de feestdagen. Elk jaar zijn er namelijk behoorlijk wat teleurgestelde collega’s die toch moeten werken met Kerst of Oud & Nieuw. Om tot betere afspraken te komen gaat de werkgroep kijken hoe andere luchtvaartmaatschappijen dit aanpakken en wat de cockpitcollega’s hebben geregeld.
Zorgen over fairness principe bij deeltijders t.o.v. fulltimers
Sommige deeltijders met een 75%-contract merken op dat ze meer werkuren maken dan fulltimers, vooral op de Rotterdam-base. Dit zorgt voor frustratie en de VNC heeft dit probleem al aangekaart bij Transavia en tijdens het komende overleg willen we bekijken hoe de werkuren de afgelopen maanden zijn verdeeld tussen fulltimers en deeltijders vooral op de Rotterdam base.
Nieuwe VNC-leden
Bijzonder goed nieuws is dat we de laatste tijd meer en meer leden mogen verwelkomen. Soms zijn het oude bekenden die terugkeren, maar ook collega’s die nog niet eerder lid waren van onze vakbond schrijven zich in. Sommige nieuwe leden zijn direct heel actief en hebben hun zorgen al gedeeld over het werken bij Transavia op de lange termijn. We moedigen nieuwe leden aan om actief met ons in gesprek te blijven, zodat we samen problemen kunnen aanpakken. Dat is uiteindelijk de manier om tot goede afspraken bij en met Transavia te komen.
Peiling over aanrijtijd bij Stand-by-diensten
Veel cabinecollega’s geven aan dat de huidige aanrijtijd van een uur niet meer realistisch is, vooral door de drukte op de weg en het soms onbetrouwbare openbaar vervoer. Daarom hebben we 23 oktober een peiling uitgezet om te kijken of jullie de aanrijtijd willen verlengen van 60 naar 90 minuten bij Stand-by-diensten vanaf 06:30 uur. Op dit moment heeft 95% voor de verruiming gestemd. We houden jullie op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.
Informatie over borg bij seizoenscontracten
Voor nieuwe seizoenskrachten is het niet altijd duidelijk hoe het zit met de laatste salarisbetaling (laatste gewerkte maand) en de daaropvolgende eindafrekening de maand erna. Tijdens de eerste salarisbetaling ontvangt de collega die de ini met goed gevolg heeft afgerond, het voorschot daggeld. Dit voorschot wordt in mindering gebracht op het bedrag van de eindafrekening. Ook de borg van je uniform en iPad wordt ingehouden, maar deze krijg je terug bij de eindafrekening. Dit gebeurt in de laatste salarismaand.
Bij je eindafrekening kun je verschillende positieve componenten terugzien:
- Vakantiegeld: over de maanden van juni tot het einde van je contract.
- Eindejaarsuitkering: dit jaar voor het eerst ook voor seizoeners.
- VE-uitbetaling: bij niet genoten vakantie.
- Barbox-vergoeding: van de verkopen.
- Borg: bij uniform en Ipad etc.
Heb je nog vragen? Aarzel niet om ze te stellen!
Contact kan via:
- E-mail: servicedesk.transavia@vnconline.nl
sectiebestuur.transavia@vnconline.nl direct naar ‘t bestuur - Telefoon: 020-5020480 met keuzemenu voor hulp bij dringende zaken.
- WhatsApp-service: 06 21616702
- Instagram: @myVNC
Lauren Klaassen en Antonie Kloots
Transavia sectiebestuurders