Transavia Achtergrond maart

27 maart 2025

Leestijd: <3 minuten

Ons doel is om je optimaal te informeren! Onderstaand lees je de meest actuele en belangrijke punten bij de VNC en Transavia met aansluitend de uitleg:   

  • Schemawijzigingen na geannuleerde vluchten
  • Welkom terug: Herindiensttreders 2025
  • Langdurig ziekteverzuim: meld je op tijd
  • Vlucht met één crewlid minder? Dit is de procedure
  • Gegarandeerde Verzoeken (GV): handig om te weten

Schemawijzigingen na geannuleerde vluchten
In de nieuwsbrief van februari beloofden we om in maart terug te komen op de problematiek rondom schemawijzigingen bij geannuleerde vluchten, vooral wanneer deze vroeg in de ochtend plaatsvinden.

Momenteel gebeurt het dat collega’s vroeg worden gestoord vanwege een wijziging, om vervolgens bij annulering of inhuur alsnog thuis op Standby te worden gezet. Dit is verwarrend: crewleden melden zich dan soms voor een vlucht die niet meer bestaat. Er is vaak onduidelijkheid over wat er vanuit de Standby-dienst nog mogelijk is die dag.

Volgens de VNC voert Control de cao-afspraken hierover niet altijd correct uit – zoals we eerder aangaven in de februari-editie. Het overleg hierover met Transavia verloopt door omstandigheden via e-mail en heeft nog geen duidelijkheid opgeleverd. Het eerstvolgende overleg hierover staat gepland op 14 april.

Welkom terug: Herindiensttreders 2025
We zijn blij te zien dat het aantal collega’s dat dit jaar terugkeert in dienst behoorlijk hoog is. Dit betekent echter wel dat er voorlopig minder nieuwe instroom (ini’s) gepland wordt.
Hoewel nog niet 100% zeker is of alle toezeggingen worden waargemaakt, heten we iedereen die (bijna) terug is van harte welkom terug bij Transavia en de VNC!

Langdurig ziekteverzuim: meld je op tijd
Het is altijd verdrietig als collega’s langdurig ziek zijn. Wat ons opvalt, is dat sommigen zich pas laat bij de VNC melden voor ondersteuning – soms pas in het tweede ziektejaar.

We begrijpen dat je in het begin van je ziekte misschien nog denkt snel terug te keren, maar we raden aan om de VNC al in een vroeg stadium op de hoogte te stellen als je verwacht dat je afwezigheid langer gaat duren. Ook als je denkt nog geen hulp nodig te hebben, kunnen we je dan alvast tips geven of de situatie volgen. Mocht het een lang proces worden, dan is het goed dat we er vanaf het begin bij zijn.

Laat ons op tijd met je meekijken. We zijn er voor je.

Vlucht met één crewlid minder? Dit is de procedure
Tijdens drukke periodes, zoals het hoogseizoen, komen er regelmatig meldingen binnen van zogeheten -1 situaties: situaties waarbij een cabinecollega door ziekte of persoonlijke omstandigheden tijdens de operatie taken niet meer kan uitvoeren.

In die gevallen meldt Transavia dit bij de VNC. Als de situatie het toelaat, geven wij meestal toestemming om de terugvlucht met één crewlid minder uit te voeren. Voor crewleden is dit vervelend – mede omdat het kan betekenen dat tientallen passagiers achterblijven vanwege de ‘50 pax per crewlid-regel’.

Tot nu toe lijkt het mee te vallen:

  • In januari en februari: géén meldingen.
  • In maart: slechts 1 keer.

We blijven dit uiteraard monitoren.

Gegarandeerde Verzoeken (GV): handig om te weten

Sinds een aantal maanden is er een verbetering doorgevoerd in de regeling voor Gegarandeerde Verzoeken:

  • Je kunt nu een VT-blok aanvragen, uit te breiden met maximaal 10 VE (vakantie  eenheden).
  • Deze periode beslaat ongeveer zes dagen.
  • Je mag dit maximaal vier keer per jaar doen.

Heb je een fulltime contract? Dan houd je nog twee GV’s over voor een ander verzoek (bijvoorbeeld een vlucht of een losse periode van 10 VE).

Let op: aanvragen kunnen momenteel worden ingediend tot ongeveer half november. Wacht dus niet te lang!

Heb je nog vragen, contact kan via: 

Lauren Klaassen en Antonie Kloots
Transavia sectiebestuurders