Transavia achtergrond juli
Leestijd: <2 minuten
Minder druk bij Not Fit procedure
De afgelopen jaren ervaart het cabinepersoneel steeds meer druk bij de Not Fit procedure. Oorspronkelijk is deze procedure ontworpen om cabinepersoneel, bij ernstige vermoeidheid en/of een slechte nachtrust, de mogelijkheid te bieden om tijdelijk gas terug te nemen. Het gaat hierbij niet om ziekte, maar om de behoefte aan extra tijd om weer op krachten te komen. Te vaak werd bij een Not Fit melding in de vroege ochtend door Transavia al vastgelegd dat er later die ochtend een contactmoment zou zijn om te checken of de cabinecollega diezelfde dag alsnog een vlucht kon uitvoeren. Deze afspraak kan nog steeds in goed overleg worden gemaakt, maar het moet duidelijk zijn dat de cabinecollega nu zelf meer regie heeft. Deze duidelijkheid is nu vastgelegd.
Wanneer je verwacht dat je na een paar uur extra slaap of rust naar het werk kunt, geef je dit aan. Als je dat tijdens je Not Fit melding (nog) niet weet, hou je zelf het initiatief voor contact met Transavia. Het is dus mogelijk dat je die dag geen vlucht uitvoert. Net als Transavia doen wij een beroep op gezond verstand. Dit lijkt ons een mooie afspraak, gebaseerd op wederzijds vertrouwen.
Onrustige operatie
De VNC ontvangt meldingen van roosterwijzigingen die in strijd zijn met onze cao. Veel van deze onjuiste wijzigingen worden door Tracking & Control zelf opgemerkt en gecorrigeerd. Echter, voor een flink aantal cao-overschrijdingen neemt de cabinecollega toch zelf contact op met Tracking & Control. Dit is niet hoe het zou moeten werken. Cabinepersoneel dient te kunnen vertrouwen op de juiste uitvoering van de regels. We hebben Transavia gevraagd om verbeteringen door te voeren. We begrijpen dat door onder meer de onrustige operatie de werkdruk bij Tracking & Control soms enorm hoog is. Juist in zulke situaties heeft het cabinepersoneel de juiste ondersteuning nodig. Transavia voert vanaf begin augustus een flink aantal verbeteringen door op het gebied van extra ondersteuning bij Control.
CRP-informatie
Steeds vaker ziet crewinformatie in het schema staan waarvan Transavia zich kan afvragen of het nodig is om deze met de cabinecollega’s te delen. De vermelding, onder het informatieveld ‘i’, dat je standby wordt verlengd vanwege de uitgifte van een SN (Snipperdag) voor een collega is volgens ons bijvoorbeeld niet relevant. Transavia erkent dit en vanaf nu zullen dergelijke meldingen niet meer in de CRP (Crew Roster Portal) voorkomen.
Opkomsten Oproepkrachten
Oproepkrachten staan, door het geringe aantal werkopdrachten van de laatste maanden, soms minder geroutineerd aan boord. Dit geldt niet voor alle oproepkrachten, maar een aantal heeft dit aan de VNC laten weten. Het gevaar bestaat dat oproepkrachten hun beschikbaarheid op een laag pitje zetten vanwege het gebrek aan routine. Dit kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Een substantieel aantal opkomsten voor oproepkrachten is daarom belangrijk. De ondergrens van tien is niet zomaar vastgesteld en Transavia werkt er nu aan om dit beter te realiseren.
Hotel Brussel
Op verzoek van de VNC regelt Transavia voor de Brussel-crew een hotel op een betere locatie, afhankelijk van de beschikbare capaciteit. De faciliteiten in en rondom Diegem zijn namelijk erg beperkt. De supermarkt is veertig minuten lopen, fietsen zijn vaak niet beschikbaar, restaurants zijn op zondag dicht en de minibar biedt geen ruimte voor etenswaren. Bij standby-duty’s zijn er geen mogelijkheden tot vermaak in de buurt en het openbaar vervoer is geen optie vanwege de timing. We hopen dat jullie je op de betere locatie goed kunnen vermaken!
Lauren Klaassen en Antonie Kloots
Transavia sectiebestuur
De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.