Transavia Achtergrond februari
Leestijd: 2,5 minuten
We informeren je graag over lopende zaken en belangrijke punten. Deze maand in onze Achtergrond:
- Ochtend schemawijzigingen
- Roosterverzoeken
- Update oproepkrachten brochure
- Afbouw- en wachtgeldregeling
- Aan- en afmeldtijd passend maken
Ochtend schemawijzigingen
Zelfs in deze relatief rustige periode zijn er helaas al verstoringen in de schema’s voor crew, voornamelijk door geannuleerde vluchten. Hoewel instabiliteit in de operatie een bekend aspect van de luchtvaart is, hopen we dat dit soort verstoringen niet te vaak bij dezelfde collega’s terechtkomen. Het doel is om de noodzaak voor inhuur en de daarmee gepaarde roosterverstoringen te minimaliseren in vergelijking met het seizoen 2024.
De verstoringen die nu spelen worden vooral veroorzaakt door wijzigingen in de vroege ochtend, waarbij crewleden dus ook vroeg worden geïnformeerd – en in het geval van annuleringen op Standby worden gezet. Het is natuurlijk essentieel dat deze wijzigingen tijdig worden doorgegeven om te voorkomen dat je je aanmeldt voor een opdracht die niet meer bestaat. We horen echter vaak dat het collega’s niet helemaal duidelijk is wat er daarna nog mogelijk is tijdens die Standby-dienst. VNC heeft geconstateerd dat de cao-regels door Control niet altijd correct worden nageleefd. We willen je dan ook vragen om ons te informeren wanneer je twijfels hebt over wijzigingen in je rooster. Stuur ook achteraf je ervaringen naar ons door. Wij zullen dit verder met Transavia bespreken om duidelijkheid te creëren over de regels. We komen hier in de volgende nieuwsbrief op terug.
Roosterverzoeken
Onze nieuwe collega’s hebben regelmatig vragen over het doen van allerlei verzoeken. Het kan even duren om het systeem goed onder de knie te krijgen. De VNC staat klaar om te helpen bij het indienen van verzoeken, zowel voor de reguliere 4 verzoeken per roosterperiode als voor de Gegarandeerde Verzoeken. Het is vooral belangrijk om dit op tijd te doen. We merken dat sommige collega’s zich soms net te laat bij ons melden, waardoor de sluitingsdatum voor een bepaalde periode al is verstreken. Wij adviseren dan ook om op dinsdag contact op te nemen met onze Servicedesk. Je kunt ons bereiken op het telefoonnummer (020) 502 04 80, tussen 10:00 en 17:00 uur. Buiten de dinsdag zijn we natuurlijk ook bereikbaar maar dan via de mail: servicedesk.transavia@vnconline.nl.
Update oproepkrachten brochure
Momenteel wordt er door Transavia en de VNC gewerkt aan een update van de Oproepkrachten brochure. Zodra de brochure klaar en akkoord is bevonden zal de nieuwste versie digitaal worden gepubliceerd.
Afbouw- en wachtgeldregeling
Met de lancering van het nieuwe T-net was het voor sommige collega’s even zoeken naar de juiste informatie. Dit geldt ook voor de informatie over de afbouw- en wachtgeldregeling. We kregen dan ook wat meer vragen dan normaal over deze regeling. Mocht je nog vragen hebben die niet beantwoord worden in de Q&A, laat het ons dan weten. Een recente vraag die wij ontvingen betrof de uitbetaling van de eindejaarsuitkering en vakantiegeld over het uitkeringsgedeelte van de regeling. Het antwoord is dat deze betalingen inderdaad plaatsvinden, maar wel per maand in plaats van op de gebruikelijke vaste momenten in mei en december.
Aan- en afmeldtijd passend maken
In de afgelopen maanden is de VNC geïnformeerd over een specifiek aantal roosteraanpassingen die volgens de cao niet zijn toegestaan. Het betrof aanpassingen van de aan- en afmeldtijden door vertragingen, zodat de wettelijke minimale rusttijd van 12 uur alsnog in het rooster geplaatst kon worden. Dit stelde crewleden in staat de volgende dag toch hun vervolgopdracht uit te voeren. Tijdens het Regulier Overleg met Transavia zijn deze zaken besproken. Het is duidelijk niet de juiste gang van zaken om roosters op een onrechtmatige manier in stand te houden. De wettelijke minimale rust dient altijd gerespecteerd te worden, wat soms betekent dat een opdracht in het schema vervalt. Wij rekenen erop dat dit inmiddels niet meer voorkomt, maar horen graag van collega’s die dergelijke aanpassingen nog steeds ervaren.
Tot zover deze maand!
Heb je nog vragen, opmerkingen, aanvullingen of zorgen?
Neem gerust contact met ons op:
- E-mail: servicedesk.transavia@vnconline.nl
sectiebestuur.transavia@vnconline.nl direct naar ‘t bestuur - Telefoon: 020-5020480 met keuzemenu voor hulp bij dringende zaken
- WhatsApp-service: 06 21616702
- Instagram: @myVNC
Antonie Kloots & Lauren Klaassen
Transavia sectiebestuurders