Transavia achtergrond december
Leestijd: < 5 minuten
Ons doel is om je optimaal te informeren! Onderstaand lees je de meest actuele en belangrijke punten bij de VNC en Transavia met aansluitend de uitleg:
- Terugblikken en vooruitkijken
- Winter Opt-Out Ouderenbeleid
- Verbeteringen in telegramstijl
- Individuele begeleiding
- Warm welkom aan nieuwe leden
- Beste wensen voor 2025!
Terugblikken en vooruitkijken
In deze december nieuwsbrief blikken we graag kort terug en kijken we ook even vooruit. Voor de terugblik geldt dat we voor zowel het vaste Transavia korps als de oproepkrachten een goede cao hebben geregeld. Die is onder meer gericht op stabielere roosters, dit is hard nodig na een jaar vol onvoorspelbaarheid voor cabinecollega’s en overigens ook voor het kantoorpersoneel. De stabiliteit van gepubliceerde roosters wordt aangetast door dagelijkse verstoringen in de operatie en een aantal problemen was dit jaar helaas hardnekkig. Transavia heeft toegezegd haar uiterste best te doen om deze winter goede voorbereidingen te treffen voor het komende seizoen en zo met een weerbare operatie van start te gaan. Als VNC blijven we, samen met jullie, onze primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden kritisch bekijken. Ons werk in de cabine is boeiend, maar kan intens en zwaar zijn, het zat cabinepersoneel namelijk niet altijd mee in de operatie. Als VNC hebben we dagelijks onze ondersteuning gegeven waar dat mogelijk was. Het werk moet ook voldoening geven, iets dat in 2024 niet altijd lukte. Daar werken we in 2025 aan waarbij jullie ervaringen en feedback essentieel zijn. Deel je op- en aanmerkingen met ons, zodat we samen kunnen zorgen voor een beter jaar!
Winter Opt-Out Ouderenbeleid
Van de groep cabinemedewerkers die onder het Ouderenbeleid valt, kregen we ooit het verzoek om de mogelijkheid te creëren om in de winterperiode tijdelijk uit het Ouderenbeleid te stappen. Hierdoor wordt het mogelijk om zonder beschermende regels als 55+ collega ingedeeld te worden op onder andere de Hurghada- en Dubai-stops. Het bleek namelijk dat aan- en afmeldtijden buiten de beschermende restricties van het Ouderenbeleid vielen en deze groep collega’s daardoor niet meer op een lay-over kon worden ingedeeld. In de nieuwste cao is dit nu geregeld. Doordat de afspraak per 2025 ingaat, is de eerste mogelijkheid om tijdelijk uit het Ouderenbeleid te stappen per ingang van het rooster dat start op 29 december 2024. Ook is er de mogelijkheid om er tijdelijk uit te stappen per 27 januari 2025. Deze winter opt-out eindigt vooralsnog op 21 april 2025 omdat dan de desbetreffende lay-overs niet meer worden ingedeeld. We laten de winter opt-out dus zoveel mogelijk synchroon lopen. Voor winter 2025/2026 loopt de opt-out periode van 6 oktober 2025 tot 23 maart 2026. Wellicht is er dan de behoefte om de mogelijkheid 28 dagen langer te laten doorlopen, daarover gaan we dan weer met Transavia praten. Het moet vermeld worden dat we op het moment van schrijven nog in gesprek zijn met Transavia over de juiste publicaties vanuit het bedrijf over deze winter opt-out.
Verbeteringen in telegramstijl:
- Maximering van acht Standby-opdrachten per roosterperiode van 28 dagen.
- Introductie van een single Standby-opdracht in het rooster.
- Maximum diensttijd 12 uren gecombineerd met taxivervoer en/of CBM.
- Zicht op toename en verlenging van gegarandeerde verzoeken (met 10 VE).
- Optimalisering duurzame inzetbaarheid & vitaliteitsbudget.
- Verbetering van de winstdelingsregeling naar KLM-model.
- Verhoging reiskostenvergoeding.
- Aankoop van vakantie eenheden (VE) vanuit de Eindejaarsuitkering vanaf 2025.
- Introductie Eindejaarsuitkering voor seizoen medewerkers in de cabine in 2024.
- Betere bescherming van vakantie startmoment in relatie tot laatste opdracht.
- Compensatie inhaal rust (CIR) opsparen voor extra VE
- Meer ingedeelde NI’s na lange vluchtopdrachten.
- Pensioenopbouw van 11% naar 12% in 2024. Per half juli 2025 naar 13%.
De volledige lijst met onder meer structureel loon vind je in het cao-principeakkoord 2024 – 2026.
Individuele begeleiding
Afgelopen jaar hebben we meer leden dan ooit individueel begeleid. Het is goed om te zien dat jullie de weg naar de VNC weten te vinden, al merken we ook dat sommigen pas laat om hulp vragen. Dat is begrijpelijk want het is vaak lastig in te schatten of een probleem klein blijft of groter wordt. Toch raden we aan om bij twijfel vroegtijdig contact met ons op te nemen, zo kunnen we samen op tijd naar oplossingen zoeken. Niet alle situaties hebben geleid tot het gewenste resultaat maar in de meeste gevallen is er gewerkt aan een goede afronding of oplossing.
Heb je een probleem of twijfel je over je situatie? Laat ons tijdig meekijken want samen staan we sterker en kunnen we vaak sneller een passende oplossing vinden. De VNC blijft ook in 2025 klaarstaan om je te ondersteunen, wat er ook speelt. Twijfel niet om contact op te nemen – we zijn er voor jou!
Warm welkom aan nieuwe leden
Dit jaar hebben we weer heel veel nieuwe collega’s van de ini’s mogen verwelkomen als lid bij de VNC. Onze tijd om tijdens de training kennis te maken is beperkt, maar we zijn blij dat we jullie konden laten zien hoe belangrijk het lidmaatschap is! We hopen dat jullie het naar jullie zin hebben (gehad) in de cabine en volgend jaar bij Transavia willen terugkeren. De VNC ziet jullie in ieder geval graag terug.
Beste wensen voor 2025!
We wensen jullie fijne feestdagen! Hopelijk vindt iedereen binnen het decemberrooster de tijd om samen te zijn met de mensen die jullie dierbaar zijn. Of dat nu op 25 en 26 december is of op een alternatieve ‘derde of vierde kerstdag’, maak er iets moois van!
Ondertussen werken we eraan om vrije dagen tijdens feestdagen beter te regelen met de start van de werkgroep Kerst, Oud & Nieuw en Ruilen. Het doel? Roosters in december én het hele jaar door verbeteren.
Dank
Tot slot bedanken we alle leden voor hun steun aan de VNC. Lauren en ik hebben in 2024 veel tijd gestoken in ons mooie VNC-werk en ondersteunen jullie heel graag. Het was echt hard werken maar gelukkig hebben we onderling ook veel plezier in de samenwerking. Dat mag best eens gezegd worden.
Tot in het nieuwe jaar!
Lauren Klaassen en Antonie Kloots
Sectiebestuurders Transavia