Terugblik: easyJet cao-infosessie
Samen sterk – dank voor jullie waardevolle input
In maart vroegen we onze easyJet-leden om mee te denken over de nieuwe cao. Meer dan 40 leden vulden de enquête in – heel erg bedankt voor jullie betrokkenheid!
Op dinsdag 15 april vond de cao-infosessie plaats. Tijdens deze interactieve bijeenkomst hebben we samen met de aanwezige leden de resultaten van de enquête besproken en verder nagedacht over wensen voor de nieuwe cao.
Voor iedereen die er niet bij kon zijn, delen we hieronder graag de top 5 van de cao-enquête en de belangrijkste punten uit de sessie.
- Salaris en beloningsstructuur
- Hoger basissalaris
- Verbetering van de sectortoeslag (met nadruk op de short sectoren)
- Jaarlijkse loonstijging (meer loonschalen + inflatiecorrectie)
- 13e maand
- Extra vergoedingen voor XL/UL sectoren
- Vergoeding bij last minute roosterwijzigingen
- Roosters
- Meer roosterstabiliteit, minder last minute wijzigingen
- Extra rust na lange dagen (rustdag na XL en UL sectoren)
- Invoering van vaste patronen (zoals 4/4 of 5/4) tegen een gunstig percentage
- Betere toepassing van iBid-voorkeuren
- Secundaire arbeidsvoorwaarden
- Hogere pensioenbijdrage (aansluiten bij Nederlandse norm)
- Reiskostenregeling aanpassen naar netto vergoeding
- Verhoging daggeld en verstoringsvergoeding
- Werk-privébalans
- Meer plekken voor loopbaanonderbreking, met toewijzing op basis van senioriteit
- Overige onderwerpen
- Meer waardering en erkenning
- Gelijke behandeling tussen cabinebemanning en andere afdelingen en landen (denk aan bonussen en toeslagen)
Wat kwam er nog meer naar voren tijdens de infosessie?
Jullie input ging verder dan de enquête. Hier zijn extra punten die tijdens de sessie naar voren kwamen:
- Verhoging basissalaris en uitbreiding loonschalen per functie
- Hogere sectorvergoeding, met extra aandacht voor de korte (S) sectoren
- Meer oog voor welzijn en balans bij maken rooster
- Vermijden van ongunstige patronen zoals 3/1/3 en 4/2 bij flexibele roosters
- Nachtstops bij ultra lange vluchten (zoals Hurghada en Sharm-el-Sheik)
- Eerlijkere verdeling van diensten – gevoel dat er geen balans is
- Maandelijkse vertragingsvergoeding
- Loopbaanonderbreking toekennen op basis van senioriteit
- Erkenningsbonus bij elke 5 dienstjaren
Samen naar de onderhandelingstafel!
Dank voor jullie betrokkenheid en waardevolle bijdrage – of dat nu via de enquête was of tijdens de infosessie. Op basis van jullie input stellen we momenteel de onderhandelingsbrief op. Uiteraard ontvangen jullie die binnenkort van ons.
Heb je nog aanvullingen, ideeën of vragen? Laat het ons weten! Je kunt ons bereiken via sectiebestuur.easyjet@vnconline.nl of stuur een berichtje via de VNC easyJet WhatsApp-service: +31 6 48175596
Farah van Keeken & Dino Brunst
easyJet Sectiebestuurders
English version:
Reflection: easyJet Collective Labour Agreement Information Session
Strong together – thank you for your valuable input
In March, we asked our easyJet members to share their thoughts on the new collective labour agreement. Over 40 members completed the survey – thank you so much for your involvement!
On Tuesday 15th April, the information session on the collective labour agreement took place. During this interactive session, we discussed the survey results with the attending members and further considered the wishes for the new agreement.
For those who could not attend, we would like to share the top 5 results from the survey and the main points from the session below.
1. Salary and Compensation Structure
-
Higher base salary
-
Improvement of the sector allowance (with a focus on the short sectors)
-
Annual pay increase (more pay scales + inflation adjustment)
-
13th month salary
-
Extra allowances for XL/UL sectors
-
Compensation for last-minute roster changes
2. Rosters
-
More roster stability, fewer last-minute changes
-
Extra rest after long days (rest day after XL and UL sectors)
-
Introduction of fixed patterns (such as 4/4 or 5/4) at a favourable percentage
-
Better application of iBid preferences
3. Secondary Employment Conditions
-
Higher pension contribution (to align with the Dutch standard)
-
Travel expenses scheme adjusted to net reimbursement
-
Increased daily allowance and disruption compensation
4. Work-life Balance
-
More opportunities for career breaks, allocated on the basis of seniority
5. Other Topics
-
More recognition and appreciation
-
Equal treatment of cabin crew and other departments and countries (e.g., bonuses and allowances)
What else emerged during the information session?
Your input went beyond the survey. Here are additional points that were raised during the session:
-
Increase in base salary and expansion of pay scales per role
-
Higher sector allowance, with special attention to the short (S) sectors
-
More focus on well-being and balance when creating rosters
-
Avoidance of unfavourable patterns such as 3/1/3 and 4/2 in flexible rosters
-
Overnight stops on ultra-long flights (e.g., Hurghada and Sharm-el-Sheikh)
-
Fairer distribution of shifts – feeling that there is no balance
-
Monthly delay compensation
-
Career break allocation based on seniority
-
Recognition bonus for every 5 years of service
On to the negotiating table!
Thank you for your involvement and valuable contributions – whether through the survey or during the information session. Based on your input, we are currently drafting the negotiating letter. You will, of course, receive this from us shortly.
Do you have any additional comments, ideas, or questions? Let us know! You can reach us via sectiebestuur.easyjet@vnconline.nl or send a message via the VNC easyJet WhatsApp service: +31 6 48175596
Farah van Keeken & Dino Brunst
VNC easyJet board members