OR Talk januari
Leestijd: < 2 minuten
Afgelopen maand heeft de Ondernemingsraad (OR) zich gebogen over de adviesaanvraag voor vier extra stoelen in de Embraer 195 E2 van de KLC-vloot. Dit voorstel – onderdeel van KLM’s ‘Back on Track’-programma – roept vragen op over de werkdruk, passagiersbeleving en financiële impact.
Helaas werd deze adviesaanvraag laat bij ons ingediend, waardoor we een versneld proces moesten doorlopen. Dankzij de flexibiliteit van mijn collega’s is dat gelukkig gelukt. Minder fraai is dat het erop lijkt dat KLM vroegtijdig informatie extern heeft gedeeld, aangezien deze plannen al in de media verschenen voordat wij in de OR op de hoogte waren. In zulke gevallen kan een abonnement op een landelijke krant verrassend informatief zijn.
Intern proces
Bij investeringen van meer dan 5 miljoen euro moet de directie een adviesaanvraag direct bij de OR indienen. De OR bepaalt vervolgens welke commissies zich over het vraagstuk buigen. In dit geval was dat onder andere de financieel-economische commissie (FEC), waar ik voorzitter ben.
Als voorzitter introduceer ik onze gasten en begeleid ik hen tijdens de vergaderingen. In deze vertrouwelijke commissie analyseren we de cijfers en stellen we kritische vragen om een helder beeld te krijgen van de financiële situatie van het bedrijf. Dit leidt vaak tot open discussies met de CFO, die zijn visie en waardevolle informatie met ons deelt.
‘Back on Track’
In het kader van het KLM-programma ‘Back on Track’ onderzoekt de bedrijfsleiding mogelijkheden om extra inkomsten te genereren of kosten te besparen. Het is volgens KLM cruciaal om te kunnen investeren in nieuwe vliegtuigen. Een uitdaging is dat zaken uit de medezeggenschap, zoals de OR en groepscommissies, soms overlappen met zaken die aan de cao-tafel worden besproken. Een voorbeeld hiervan is de vraag of het plaatsen van extra stoelen valt onder de 5% productiviteitsverbetering die het bedrijf van ons verlangt.
Overleg met KLC-groepscommissie In het kader van deze adviesaanvraag hebben we ook overlegd met de KLC-groepscommissie. Belangrijke vragen hierbij waren:
- Werkdruk en werkgeluk: Hoe beïnvloeden de extra stoelen de werkdruk en het werkgeluk van KLC-cabinecollega’s? Verhoogd verzuim door minder werkruimte is iets wat we absoluut willen voorkomen.
- Passagierswaardering: Wat is de impact op de NPS-score (Net Promoter Score)? Extra stoelen kunnen invloed hebben op de passagiersbeleving.
Andere ontwikkelingen
De collega’s van de VNV hebben via onderhandelingen een principeakkoord gesloten met KLM dat in de nabije toekomst meer ICA-productie mogelijk moet maken. Wat dit betekent voor de cao-onderhandelingen in de verschillende domeinen zullen we binnenkort horen.
Roger Zetz
VNC-OR fractielid