OR Talk februari
Leestijd: >2 minuten
Jubilea en mijlpalen in medezeggenschap en arbeidsomstandigheden
De afgelopen tijd zijn er verschillende jubilea gevierd in de luchtvaart en medezeggenschap. Zo zijn alle medezeggenschapsleden en hun gesprekspartners onlangs uitgenodigd voor de Dag van de Ondernemingsraad om het 75-jarig bestaan te vieren. Binnenkort meer daarover!
Ook bestaat de Arbowet dit jaar 45 jaar in Nederland. In 1980 werd de Arbeidsomstandighedenwet opgesteld, en in 1983 trad deze officieel in werking. Deze wet gaf bedrijven meer verantwoordelijkheden en verplichtingen om de veiligheid op de werkvloer te waarborgen. Het doel was en is om arbeidsongevallen en werkgerelateerde ziekten te voorkomen en de algehele gezondheid en veiligheid van medewerkers te bevorderen.
Een blik op het verleden
Ben je benieuwd hoe onze eerste collega’s vanaf 1935 werkten en met welke omstandigheden zij te maken hadden? Dan raad ik je aan het boek Luchtmeisjes te lezen. Dit boek vertelt het verhaal van Hilda Bongertman, de eerste KLM-stewardess. Daarnaast biedt het tijdschrift ARBO een interessant overzicht van 100 jaar arbeidsomstandigheden.
Onze focus in de Ondernemingsraad
Als plaatsvervangend voorzitter van de ARBO-VGWM Commissie binnen de Ondernemingsraad houd ik jullie graag op de hoogte van onze werkzaamheden en speerpunten. Daarbij nemen we ook de punten mee die door collega’s zijn aangedragen tijdens de cao-uitvraag.
Een belangrijk thema is het gebruik van de APU (Auxiliary Power Unit) tijdens het in- en uitstappen bij warm weer. Op basis van adviezen vanuit de medezeggenschap wordt hier beleid voor ontwikkeld. Dankzij de oplettendheid van enkele VNC-leden werken we aan een Safety Information Leaflet (SIL), waarmee KLM-medewerkers in de toekomst betere richtlijnen krijgen voor dit soort situaties.
Daarnaast monitoren we in samenwerking met onze GC-commissiecollega’s de fysieke belasting bij de introductie van nieuwe vliegtuigtypen. Denk hierbij aan het gebruik van bagagebakken en het handbagagebeleid. In een wereld waarin technologie zich snel ontwikkelt, moeten innovaties wat ons betreft gaan bijdragen aan het ontlasten van onze collega’s.
Werkomgeving en Veiligheid
Ook de werkomgeving blijft een aandachtspunt. We kijken kritisch naar de plaatsing van containers en trolleys en de beschikbare ruimte in de galley. Dit blijft een uitdaging, omdat de densificatie en het aantal stoelen in een vliegtuig belangrijk zijn voor de bedrijfsresultaten, maar nooit ten koste mogen gaan van de werkomstandigheden van onze collega’s aan boord.
Dankzij de nauwe samenwerking tussen alle VNC-medezeggenschapsleden in verschillende onderdelen van het bedrijf, houden we de vinger aan de pols en blijven we ons inzetten voor de belangen van onze collega’s. Samen zorgen we voor een veiligere en gezondere werkomgeving!
Patrick Popa
VNC-OR fractielid