KLM cabineverslag januari

31 januari 2025

Het maandelijkse cabineoverleg met KLM was dit keer korter dan gebruikelijk, vanwege het lopende cao-traject. We geven graag een update van de besproken onderwerpen:

  • Vervoersbeleid
  • Compensatie bij operationele verstoringen
  • Verbeterpunten doorstroom KLC naar KLM
  • Planningsstand

Vervoersbeleid
Per 1 november 2024 is het nieuwe vervoersbeleid van KLM van kracht gegaan, met een registratieproces dat door veel collega’s als omslachtig wordt ervaren. In ons vorige overleg gaven we al aan dat bepaalde onderdelen van dit beleid niet in lijn zijn met de gemaakte afspraken. Zo wordt de Intercity Direct-toeslag niet vergoed, terwijl het protocol zegt dat OV-kosten binnen Nederland volledig vergoed moeten worden. Daarnaast vinden wij de registratieplicht niet in overeenstemming met de cao, omdat daarin niet staat dat registratie noodzakelijk is om een vergoeding te ontvangen.

KLM heeft echter een andere visie. De vergoeding voor Intercity Direct willen ze pas tijdens de volgende cao-onderhandelingen bespreken, maar de registratieplicht wordt door KLM als rechtsgeldig beschouwd. Wij gaan hier niet mee akkoord en zullen onderzoeken welke vervolgstappen we gaan nemen.

Compensatie bij operationele verstoring
Toen het aantal operationele verstoringen aanzienlijk toenam, werd er op uitdrukkelijk verzoek van de VNC een tijdelijke regeling getroffen om collega’s die hierdoor getroffen werden te compenseren, onder meer door middel van compensatiedagen. De geldigheid van deze regeling is inmiddels verstreken, maar het aantal verstoringen ligt nog altijd boven het gewenste niveau. KLM heeft aangegeven bereid te zijn om de compensatieregeling voort te zetten, maar de afspraak om collega’s in geval van zwaarwegende omstandigheden naar huis te laten gaan, willen ze niet langer voortzetten. In de cao is dit alleen van toepassing bij ‘familieomstandigheden’, maar in de huidige diverse maatschappij vinden wij dit de lading niet meer dekken.

We hebben gepleit voor een voortzetting van de gehele regeling in zijn huidige vorm, maar KLM is hier niet in mee gegaan. Hoewel we dit niet kunnen afdwingen, hebben we onze zorgen hierover benadrukt. KLM heeft beloofd aandacht te blijven besteden aan maatwerk in dit soort gevallen. Laat ons alsjeblieft weten als dit niet gebeurt.

Verbeterpunten doorstroom KLC naar KLM
We hebben KLM eerder gewezen op de problemen die KLC-collega’s ervaren bij de doorstroom naar KLM, vooral rondom betalingen en het gebruik van regelingen. Wij zijn van mening dat dit proces beter en soepeler moet verlopen. Dit hebben we opnieuw aangekaart en aangegeven dat we graag betrokken willen worden bij het evalueren en verbeteren van dit proces. Dit onderwerp staat dan ook op de agenda voor het volgende cabineoverleg.

Planningsstand
Op enkele doorstroomcursussen vanuit KLC na, zijn er op dit moment geen basis- of promotiecursussen gepland. De zomerschema’s zijn net gefinaliseerd, en op basis hiervan verwachten we volgende maand meer inzicht te krijgen in de planning. Er wordt echter geen nieuwe instroom verwacht tot mei of juni. Collega’s die op de wachtlijst staan om op cursus te gaan, hebben hierover inmiddels een e-mail ontvangen.

Blijf op de hoogte en betrokken!
Heb je vragen of opmerkingen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! Jouw feedback en betrokkenheid blijven belangrijk voor ons, vooral nu we samen de koers van het cao-traject bepalen.

  • Mail: secretariaat@vnconline.nl of servicedesk@vnconline.nl
  • Bel: +31 (0)20 5020480
  • Instagram: @myVNC

Ingrid Brama, Carolina Bouwer, Ivo Kruse Koster, Marije Kroese, Roberto Tunzi, Chris van Elswijk
KLM-sectiebestuurders