KLM cabineverslag april

24 april 2025

Leestijd: 2,5 minuten

Deze maand was er – door het opschorten van het cao overleg – weer ruimte voor een regulier cabineoverleg met KLM. We doen graag verslag van de besproken onderwerpen:

  • Pilot afmeldtijd 30 minuten
  • Vergoeding Intercity Direct
  • Pilot aanrijtijd reserve
  • De Planningsstand

Pilot afmeldtijd 30 minuten
In november 2024 startte KLM een vier maanden durende pilot rondom de afmeldtijd na intercontinentale vluchten. De VNC was bewust geen partij in deze pilot: voor ons ligt de focus op het naleven van de cao-afspraken. KLM heeft deze pilot nu voortijdig beëindigd wegens tegenvallende resultaten. Busvervoer leidde niet tot de gewenste kortere afmeldtijd. Dit sluit aan bij onze eerdere inschatting en ook KLM had in 2023 al aangegeven dat busvervoer geen realistische optie was. De VNC startte dit jaar een arbitrageproces, dat onderzoekt hoe de cao-afspraak over de afmeldtijd wel correct kan worden nageleefd.

Arbitrage is echter een juridisch proces dat zorgvuldig gelopen moet worden en daarom enige tijd in beslag neemt. In die tijd is het ons helaas niet toegestaan om inhoudelijk iets over de zaak te delen. Maar wat we willen benadrukken: het naleven van de cao-afspraken is voor ons topprioriteit en daar blijven we ons onverminderd voor inzetten. De in onze ogen overbodige pilot heeft per slot van rekening ook behoorlijk wat tijd gekost. Uiteraard zullen we meer informatie delen zodra dat kan.

Vergoeding Intercity Direct
In ons vorige cabineverslag bespraken we het duurzame mobiliteitsbeleid van KLM. De VNC is van mening dat bepaalde onderdelen van dit beleid niet in lijn zijn met de gemaakte afspraken. Eén van de belangrijkste punten is de vergoeding van de Intercity Direct-toeslag, die KLM weigert te vergoeden. Volgens het protocol moeten OV-kosten binnen Nederland volledig worden vergoed, maar KLM blijft vasthouden aan haar standpunt.

Wij hebben het protocol zorgvuldig juridisch laten toetsen en onze juristen kwamen tot de conclusie dat KLM de toeslag voor deze snellere treinverbinding weldegelijk zou moeten vergoeden. Wij zullen deze stukken naar KLM sturen, zodat zij ze kunnen bestuderen. We hopen dat we tot overeenstemming kunnen komen, zonder opnieuw een slepende juridische procedure.

Pilot aanrijtijd reserve
De andere pilot, dit keer één waar we als VNC zelf op aangedrongen hadden.
Voor velen van ons is het lastig om binnen een uur op Schiphol te komen tijdens een Reserve Thuis, zelfs als we in de buurt wonen. De tijden die in de – inmiddels afgeronde – pilot golden, bleken echter tot annulering van vluchten te (kunnen) leiden en dat was nou juist niet de bedoeling.
KLM kwam daarop met een iets aangepaste werkwijze: de aanrijtijd op de eerste dag Reserve Thuis blijft 60 minuten, maar vanaf de tweede dag wordt deze verlengd naar 90 minuten, ook tussen 06.00 en 07.00 in de ochtend. Dit is wat ons betreft een prima compromis, dat voor veel collega’s de druk van de ketel zal halen. De nieuwe werkwijze zal per 1 mei aanstaande ingaan en is dan niet langer een pilot, maar een vast onderdeel van de cao.

De Planningsstand
Het goede nieuws: de komende zomerproductie laat opnieuw groei zien ten opzichte van de winter. Het slechte nieuws: de boekingen naar de Verenigde Staten lopen terug i.v.m. de politieke situatie daar. KLM zal proberen door middel van aanbiedingen op NAD de verkoop van tickets te stimuleren. Of dit effect gaat hebben op het aantal nieuwe CA’s dat na de zomer kan instromen, is onzeker.

Dit zijn de cijfers die zijn geaccordeerd t/m 27 juli 2025:

  • 182 instromers (nieuwe CA’s)
  • 114 doorstromers (vanuit KLC)
  • 8 nieuwe Asian Cabin Crew (Zuid-Korea)
  • 48 promotieplekken naar P
  • 12 promotieplekken naar SP

Blijf op de hoogte en betrokken!
Heb je vragen of opmerkingen over de besproken onderwerpen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Jouw feedback en betrokkenheid zijn belangrijk voor ons, vooral nu we samen de koers van het cao-traject bepalen.

We kijken ernaar uit van je te horen!

Carolina Bouwer, Ivo Kruse Koster, Marije Kroese, Roberto Tunzi, Chris van Elswijk
KLM-sectiebestuurders