KLM blijft bij volstrekt onvoldoende loonbod van 3,75% per jaar
In de KLM cao-onderhandelingen met alle bonden gaat het over de looneisen en looptijd voor alle KLM’ers. De VNC vraagt een loonsverhoging van 12% over 2023 en voor 2024 een automatische prijscompensatie (APC) met een additionele 0,5% loonsverhoging. De 3,75% per jaar waar KLM op blijft hangen, is wat ons betreft ver ondermaats. Het cabinepersoneel verdient absoluut beter!
Het was vandaag de derde keer dat KLM met hetzelfde – volstrekt onvoldoende – loonbod van 7,5% over 2 jaar komt. Zij maakt steeds een stap opzij in plaats van naar voren. Hun bod ziet er als volgt uit:
Per 1 september 2023: 2%
Per 1 december 2023: 2%
Per 1 maart 2024: 2,5%
Per 1 september 2024: 1%
Met een looptijd van 24 maanden (2 maart 2023 t/m 28 februari 2025).
Een aantal van de inhoudelijke punten die KLM dinsdag nog als ‘eigen bijdragen’ voor een deel van de loonsverhoging wilde, hebben we weliswaar gedeeltelijk van tafel gekregen. Niettemin gaapt er momenteel nog een groot gat op vooral loon maar ook op inhoudelijke onderwerpen.
Bij de multi-cao-onderhandelingen bleken de looneisen onderling uiteindelijk dusdanig uiteen te lopen dat we niet verder komen met elkaar. De insteek van de VNC is en blijft volharden en wij hebben de wens van het overgrote deel van onze leden en cabinepersoneel goed gehoord! Meer achtergrond lees je via de speciale cao button, waar je ook onze (aanvullende) voorstellen vindt.
Naast teleurstelling betekenen de verschillende standpunten dat we niet alleen op inhoud maar ook op loon en looptijd verder zullen gaan onderhandelen per domein (dus cabine-, cockpit- en grond apart). Die onderhandelingen zullen naar verwachting in augustus worden hervat.
Ivo Kruse Koster, Carolina Bouwer, Ingrid Brama, Roberto Tunzi, Chris van Elswijk, Marije Kroese – KLM sectiebestuurders