KLM achtergrond mei

28 mei 2025

Leestijd: 2 minuten

Ik weet dat jullie het druk hebben, maar…

Het is kwart over zes in de ochtend als mijn telefoon gaat. Eén van onze leden belt. Ze zit ergens mee. Iets wat ze liever niet deelt met iedereen en het is dringend. Ik luister, maak snel een kop koffie en begin.

Het begint vaak bij een vraag. Een probleem. Een gevoel dat iets niet klopt. In de eerste instantie komen zulke vragen of zorgen binnen bij de service desk. Soms kunnen zij het direct oplossen. Maar als het vastloopt of er meer nodig is, dan komen wij als individuele belangenbehartigers in beeld.

Mens boven proces
Individuele belangenbehartiging klinkt misschien technisch, maar voor mij is het ’t een van de mooiste aspecten van dit werk. Want het gaat over mensen. Over luisteren, meedenken, betrokken zijn en oplossingen vinden

Soms is het genoeg dat je er simpelweg bent. Dat je naast iemand staat als het even niet lukt. Dat je achter iemand staat wanneer een lastig gesprek gevoerd moet worden. En als het nodig is, dat je voor iemand gaat staan: als bescherming tegen een besluit dat niet klopt of een proces of systeem dat iemand over het hoofd ziet.

We nemen contact op met KLM, leggen uit wat er speelt. Niet vanuit ‘regel is regel’, maar: wat is redelijk? Wat is rechtvaardig? Een cao is  voor iedereen van belang, maar bij individuele zaken is de praktijk is soms weerbarstig. Dan gaat het niet meer over paragrafen, maar over mensen. Over vertrouwen en duidelijkheid. Perspectief. Helpen vind ik dan een mooie en dankbare taak.

Ruimte voor jouw verhaal
Soms zit het probleem in het proces. Zoals tijdens de doorstroom van KLM Cityhopper naar KLM: een fout in de salarisstrook. Een jaarcontract dat niet verlengd wordt. Vragen over opgebouwde vakantiedagen tijdens ziekte, waarop je geen goed antwoord krijgt.

En soms zit het in het gevoel. Zoals de zorg of angst om naar Tel Aviv te vliegen. Het idee dat er geen ruimte is om je uit te spreken of dat je dat niet durft, terwijl je daar wel mee rondloopt.

En ja, dan horen we vaak hetzelfde:
“Jullie hebben het al zo druk en dan kom ik ook nog eens…”

Maar dat is precies waarom we er zijn. Juist als het ingewikkeld wordt. Juist als het persoonlijk is en er actie moet worden ondernomen maar je weet niet hoe en waar je moet beginnen. Dus weet ons dan te vinden.

Je hoeft het niet alleen te doen. Wij lopen met je mee en bieden een luisterend oor, ondersteuning en een weg naar een oplossing.

Met hartelijke groet,

Ivo Kruse Koster
Voorzitter KLM-sectie VNC