KLM achtergrond december
Het (communicatie)jaar in vogelvlucht
+/-: 3 minuten
2024 loopt ten einde: een natuurlijk moment om terug te kijken en met vertrouwen vooruit te blikken. Dit jaar gebeurde er opnieuw veel dat cabineleden direct raakt: van cao-onderhandelingen en nieuwe beleidsplannen tot pilots en campagnes. Voor de VNC is communicatie de sleutel om alle leden goed op de hoogte te houden en ons communicatieteam speelt daarin een centrale rol.
Maar hoe zorgen VNC-communicatiecollega’s Loren Klijn, Wendy Smit, Jannette Passchier en Ingrid Brama dat publicaties helder, betrouwbaar, actueel en volledig zijn? En dat in een steeds meer gepolariseerde omgeving!
Bondscoaches langs de lijn
Communicatie is een beetje als voetbal: iedereen denkt er verstand van te hebben en heeft er een mening over. Dat betekent dat het een flinke uitdaging is om aan alle wensen te voldoen. Het communicatieteam (C-team) van de VNC doet er alles aan om zoveel mogelijk leden tevreden te stellen met een juiste balans. Het doel: eerlijk, duidelijk, volledig en op tijd communiceren. Niet te veel, niet te weinig maar precies goed en juist getimed, zonder de leden te overladen.
De uitdagingen
Communicatie wordt steeds veelzijdiger en op sommige vlakken eveneens complexer. In een tijd waarin nepnieuws, trolling en (negatieve) framing regelmatig voorbij komen, is het belangrijker dan ooit om een helder en eerlijk verhaal te vertellen. Het C-team speelt hierin een actieve rol, bijvoorbeeld door bij onverwachte (crisis)situaties zoals de coronapandemie of bij mis- en desinformatie te zorgen we voor heldere feiten. Met prebunken – het vooraf voorkomen van misverstanden. Maar ook debunken: het ontkrachten van mis- en desinformatie. En of al dan niet reageren verstandig is en zo ja hoe, dat overweegt het C-team zorgvuldig af. Zij blijven zoeken naar wat het beste werkt want alles wat onze leden raakt, verdient onze volle aandacht. Wat er ook speelt, het doel blijft hetzelfde: feiten duidelijk presenteren en leden centraal stellen.
Transparantie en snelheid
Ook dit jaar heeft het C-team dus weer hard gewerkt. Denk aan de verschillende soorten van informatievoorziening op social media, web en in de nieuwsbrieven. En dit alles op diverse manieren zoals (achtergrond)artikelen, filmpjes, podcasts, stories, posts, uitvragen en online ledensessies. De wereld van communicatie ontwikkelt zich snel en wij gaan mee met de tijd. Verschillende leden hebben verschillende prioriteiten, wat voor de één belangrijk is, kan voor de ander minder relevant zijn. Daarom bieden we onze leden alle informatie op een gestructureerde, professionele en toegankelijke manier aan, zodat iedereen zelf kan kiezen hoe zij die info tot zich nemen.
Opbouwen van vertrouwen
Communicatie gaat niet alleen over informatie delen maar ook over vertrouwen opbouwen. Dit ontstaat als leden merken dat informatie eerlijk, betrouwbaar en consistent is. Of het nu gaat om cao-onderhandelingen, cabineoverleggen of andere belangrijke thema’s: het doel is altijd helderheid bieden.
Een sterke stem naar buiten
Naast communicatie richting de leden, is ook de externe boodschap belangrijk. Zo zorgen we ervoor dat de belangen van onze cabineleden worden gehoord. Samen met de voorzitter zet het Hoofd communicatie zich in voor duidelijke zichtbaarheid in de media. Daarmee willen we de publieke opinie op basis van onze standpunten en de stem van onze leden positief beïnvloeden. Ook in politiek Den Haag en Brussel, waar veel beslissingen worden genomen die impact hebben op het werk van cabinepersoneel, zorgen we dat jullie belangen stevig worden vertegenwoordigd.
Met de blik op de toekomst en het vertrouwen in elkaar, blijft de VNC zich sterk maken voor jullie belangen en goede communicatie.
Namens mijn mede KLM-sectiebestuurders Carolina Bouwer, Marije Kroese, Roberto Tunzi, Ingrid Brama en Chris van Elswijk wens ik jullie, waar ook ter wereld, fijne feestdagen, mooie vluchten en een gezond en 2025.
Ivo Kruse Koster
Voorzitter KLM-sectiebestuur