KLC cao-overleg: onacceptabele voorstellen voor cabinepersoneel

22 januari 2025

Leestijd < 2 minuten

Het cao-traject zit in een moeilijke fase: KLC heeft namelijk een integraal voorstel gedaan dat voor de VNC onaanvaardbaar is. Ondanks de al enorm hoge werkdruk van cabinepersoneel blijft KLC vasthouden aan het KLM ‘back-on-track’ programma, zonder rekening te houden met de impact op medewerkers. Bovendien weigert KLC voor de komende twee jaar een loonsverhoging en stelt het slechts minimale verbeteringen voor de werk-privébalans voor.

Als VNC blijven we stellig: dit is onacceptabel voor onze cabineleden.

Onacceptabel
KLC houdt vast aan het back-on-track programma van KLM en verwacht dat KLC cabinepersoneel nóg harder gaat werken, zonder loonsverhoging in de komende twee jaar. Dit betekent voor cabinepersoneel niet alleen een forse daling in koopkracht maar roept ook vragen op over hoe KLM/KLC haar bedrijfsvoering financiert. Dit is wederom een voorbeeld dat KLC zich alleen opstelt als onderdeel van KLM als het hen goed uitkomt, terwijl er nog steeds grote verschillen zijn in arbeidsvoorwaarden in vergelijking met andere domeinen. Daarbij negeert zij de al structureel hoge werkdruk, wat leidt tot een zorgwekkend hoog ziekteverzuim. Dit zet de productiviteit onder druk en kost KLC uiteindelijk ook onnodig veel geld. Daarom is het voor de VNC onacceptabel dat KLC cabinepersoneel bijdraagt aan het back-on-track programma.

Grenzen bereikt
Naast het uitblijven van een loonsverhoging wil KLC bovendien bezuinigen op arbeidsvoorwaarden, zoals het verminderen van vrije dagen. Dit betekent simpelweg meer werken met tegelijkertijd minder koopkracht. Voor de VNC is dit onaanvaardbaar: het is onrechtvaardig om van onze KLC leden zulke offers te vragen. Wij blijven ons inzetten voor betere arbeidsvoorwaarden en loonsverhoging, zeker nu de inflatie en daarmee de kosten van levensonderhoud naar verwachting blijft stijgen.

Alsof dat nog niet genoeg is, onderzoekt KLC de mogelijkheid om de CA1-functie als senior in te zetten op de E2. Dit zou een ingrijpende verandering betekenen in de functies aan boord, met weer als doel: kostenbesparing. Het salaris van een CA1 ligt namelijk lager dan dat van een CS. Dit voorstel kwam als een onaangename verrassing op de toch al overvolle stapel van voorgestelde verslechteringen.

Blijf geïnformeerd en betrokken!
Het volgende cao-overleg staat gepland voor februari. De recente ontwikkelingen roepen bij ons veel vragen op. We zullen een zorgvuldige afweging moeten maken over onze volgende stappen. Jullie mening en input zijn daarbij – zeker nu – van grote waarde.
Komende tijd organiseren we meerdere infosessies voor leden waar we de laatste cao- ontwikkelingen bespreken en graag horen wat jij ervan vindt. Wil je erbij zijn? Meld je dan hier aan.

Heb je vragen of opmerkingen, laat het ons vooral weten of en neem contact met ons op:

We kijken ernaar uit om van jullie te horen!

Luc van der Eijk, Bono van der Wilk en Sharon Vlieland
KLC sectiebestuurders

De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.