KLC cabineverslag december
Ons maandelijks cabineoverleg vond op dinsdag 17 december plaats. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste besproken punten met daarna een toelichting:
- Ombouw E2
- Instroom-doorstroom-promotie
- E-Learning module ‘My roster rules’
- Loonsverhoging per 1 januari?
Ombouw E2
Een paar maanden geleden vernamen jullie misschien via ‘Luchtvaartnieuws’ al dat KLC overweegt meer stoelen te plaatsten in onze E2 toestellen. Het gaat om een extra rij van vier stoelen. Toen dit nieuws ons bereikte, hebben we direct contact opgenomen met KLC om te vragen hoe concreet deze plannen zijn en hoe dit praktisch aan boord zou kunnen worden gerealiseerd. Op dat moment werd aangegeven dat de plannen nog in de onderzoeksfase zaten. Inmiddels zijn de plannen voor deze ombouw verder gevorderd.
Meer stoelen zorgen natuurlijk voor extra inkomsten maar dit zal altijd ten koste gaan van de toch al beperkte werkruimte in onze galley’s. Deze ruimte hebben we niet alleen nodig om ons werk goed uit te voeren maar ook om even te eten of een korte pauze te nemen. Dit is heel belangrijk, zeker omdat we vaak lange dagen maken en niet altijd de mogelijkheid hebben om van boord te gaan.
Hoe zouden de plannen er aan boord uitzien?
Als KLC een extra rij stoelen toevoegt, verandert dit de indeling van het vliegtuig aanzienlijk:
- Galley-indeling: de voorste galley zou worden aangepast en de ‘kast’ zou verdwijnen, wat minder opslagruimte betekent.
- Economy Class: om extra stoelen te plaatsen, zal waarschijnlijk de al beperkte beenruimte in de Economy Class verder afnemen.
- C-Class: in de C-Class wil KLC de beenruimte behouden, het aantal stoelen zou daar verminderd kunnen worden om ruimte te maken.
De Groepscommissie 51 is actief betrokken bij dit project en heeft al verschillende opties voor de nieuwe galley-indeling bekeken. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat deze collega’s alle mogelijkheden zorgvuldig onderzoeken. Als VNC blijven wij bij KLC tegelijkertijd benadrukken dat de werkomstandigheden voor het cabinepersoneel een belangrijke rol moeten spelen bij de keuze voor de nieuwe indeling. Dit punt hebben wij in het overleg met KLC opnieuw duidelijk gemaakt en dat blijven we doen gedurende het proces. Er ligt momenteel een adviesaanvraag bij de Ondernemingsraad (OR) over de investeringen die deze ombouw met zich meebrengt. Dit proces kost tijd en de ombouw zal naar verwachting niet vóór 2026 plaatsvinden. Zodra er concreet nieuws is, houden we jullie uiteraard op de hoogte!
Instroom-doorstroom-promotie
Tijdens dit overleg heeft KLC een update gegeven over de plannenstanden voor 2025. De krimp bij KLC, die sneller verloopt dan eerder voorspeld, brengt uitdagingen met zich mee. De instroom van nieuwe collega’s wordt voor 2025 naar beneden bijgesteld naar 10-12 klassen. Hoewel er minder nieuwe instroom nodig is, wil KLC blijven zorgen voor een constante instroom. Dit is belangrijk voor zowel de doorstroom naar KLM als de promoties binnen KLC. Doordat we momenteel ruim in het jasje zitten, kan het voor komen dat collega’s langer moeten wachten op een plek in een promotietraining. KLC erkent dit en werkt eraan om ervoor te zorgen dat iedereen binnen een jaar na toezegging of aanname zijn of haar training kan volgen. Dit om te voorkomen dat bijvoorbeeld selectieresultaten (Cabin Supervisor/CS) ongeldig worden.
Verder blijft KLC het doel behouden om in 2025 zo’n 10 tot 15 klassen door te laten stromen naar KLM. Klassen worden dus niet geannuleerd maar soms verschoven. Dit betekent dat er in bepaalde maanden meerdere klassen tegelijk kunnen doorstromen. Wanneer dit precies gebeurt, is nu nog niet bekend.
Voorrang voor KLC-collega’s
KLC-collega’s hebben bij KLM altijd voorrang op externe instroom. Alleen als KLM meer mensen nodig heeft dan KLC kan leveren, kan er ook een klas met externe kandidaten worden ingepland. Hierbij kijkt KLM eerst of een klas volledig gevuld kan worden met KLC’ers, voordat ze externen benaderen.
E-Learning ‘My roster rules’
Het is geen geheim dat ons aanvraagsysteem Caro niet altijd doet wat wij willen en dat de mogelijkheden soms beperkt zijn. Hoewel we uitkijken naar een nieuw verzoekensysteem, zal dat helaas nog even op zich laten wachten. Onder het mom: leuker kunnen we het niet maken, wél makkelijker, heeft KLC een E-learning module ontwikkeld: My roster rules. In deze interactieve omgeving leer je meer over de werking van Caro en krijg je handige tips & tricks om je verzoeken zo slim en effectief mogelijk in te dienen. Een waardevolle tool voor nieuwe collega’s, maar ook zeker voor de doorgewinterde CA. Hoe beter je het aanvraagsysteem begrijpt, hoe groter de kans dat je verzoeken worden gehonoreerd! De module wordt naar verwachting deze week beschikbaar op MyLearning. Houd de NewsApp goed in de gaten voor het laatste nieuws en een directe link naar de module.
Afspraken rondom loonsverhoging 1 januari
In het vorige cao-protocol hebben we afgesproken dat “als de door het CBS vastgestelde ‘Jaarmutatie afgeleide consumentenprijsindex’ in oktober 2024 meer is dan 3% dan wordt per 1 januari 2025 de loonsverhoging van 3% van 1 juli 2024 aangevuld met het meerdere – in 1 decimaal achter de komma – tot een maximum van 2%.*” De jaarmutatie voor oktober 2024 is nu echter vastgesteld op 2,6%. Dit zou betekenen dat er geen aanvullende loonsverhoging plaatsvindt per 1 januari.
Wij hebben echter met KLC een aanvullende afspraak gemaakt: “Als de CPI op de peildatum van december 2024 leidt tot een hogere loonsverhoging (tot 1 decimaal achter de komma) dan per oktober 2024, dan zal deze hogere loonsverhoging worden toegepast”. Dus indien de CPI van december 2024 hoger zou zijn dan die van oktober, dan geldt deze hogere CPI. In dat geval zal je alsnog een aanvullende loonsverhoging krijgen, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025. Dit verschil wordt dan uiterlijk in maart 2025 uitbetaald. Het CPI-cijfer van december wordt pas in februari bekend, het is dus afwachten of er eventueel nog een extra loonsverhoging komt.
Praat mee!
Ook de komende maanden hebben wij weer verschillende infosessies gepland. Hier gaan we graag met jou in gesprek, ook over het lopende cao-traject. Opgeven voor de sessie kan hier.
Vragen of suggesties? Laat het ons weten! Je kunt ons bereiken via:
- E-mail: Sectiebestuur.klc@vnconline.nl
- Telefoon: 020-502 0480
- WhatsApp-service: 06-13786234
- Instagram: @myVNC
We kijken ernaar uit jullie te spreken!
Sharon Vlieland, Bono van der Wilk en Luc van der Eijk
Sectiebestuur KLC