Europeans for Fair Competition en de strijd voor eerlijke concurrentie
De VNC is aangesloten bij E4FC (Europeans for Fair Competition) om samen te strijden voor baanbehoud voor Europees cabine- en cockpitpersoneel. Deze week is de strategie om oneerlijke concurrentie te stoppen verder besproken. Hiervoor dienen die nu alleen voor Europese luchtvaartmaatschappijen geldende Europese klimaatdoelstellingen anders worden ingeregeld in de wereldwijde luchtvaart sector.
De Europese Fit for 55 green deal om CO2-uitstoot te reduceren is weliswaar een mooi streven, ware het niet dat de bijbehorende vermindering van vluchten slechts geldt voor Europese luchtvaartmaatschappijen.
Slots worden weggekaapt
Midden-Oosten (low cost) carriers kunnen op basis van de Green deal de vrijgekomen slots opeisen die Europese airlines mislopen. Zo wordt de Europese passagiersmarkt leeggeroofd en kunnen ‘onze’ reizigers voor spotprijzen wel via het Midden-Oosten over de hele wereld worden vervoerd. Kortom: oneerlijke concurrentie en geen sprake van minder CO2-uitstoot.
Wakker worden
E4FC haalt slagkracht uit de professionele samenwerking van grote Europese cabine- en cockpitbonden en airlines. Met een gezamenlijke sterke lobby trachten zij Nederlandse en Europese beleidsmakers wakker te schudden en te zorgen dat de nu geldende milieuvoorschriften niet alleen voor Europese luchtvaartmaatschappijen gelden. Die beperkende regels moeten worden aangepast om oneerlijke concurrentie te stoppen. Wij blijven ons hiervoor steeds hard maken en hebben ook afgelopen week nog een petitie in de Tweede kamer aangeboden om duidelijk te maken dat CO2-uitstoot niet stopt bij de grens. Ofwel dat beperkende maatregelen niet alleen de Nederlandse/Europese maatschappijen mogen raken maar er wereldwijd een gelijke aanpak zal moeten komen.
VNC bestuurders