VNC krijgt eindvoorstel in cao-onderhandelingen bij KLC

1 december 2023

Na vandaag wederom cao-overleg te hebben gevoerd en intensief te hebben onderhandeld is er tussen de VNC en KLC helaas geen bevredigend onderhandelingsresultaat bereikt. KLC heeft daarop wel een eindvoorstel gedaan. We leggen dit eindvoorstel neutraal neer bij onze leden, omdat er een aantal punten (zoals DI-budget en een aantal WRR-punten) zijn die wat ons betreft ontbreken.

Hieronder lees je meer over de inhoud. Volgende week zullen we een compleet overzicht publiceren.

Looptijd en loon

Met een looptijd van 24 maanden loopt de cao van 2 maart 2023 tot en met 28 februari 2025.

Daarbij is de volgende loonontwikkeling afgesproken:

– 1 september 2023 – €135 voor iedere schaal en trede (bij een 100% dienstverband), met terugwerkende kracht;

– 1 oktober 2023 – 6%, met terugwerkende kracht;

– januari 2024 – bij de salarisuitbetaling van januari 2024 een eenmalige uitkering van €1500,- (bij een 100% dienstverband);

– 1 juli 2024 – 3%;

– 1 januari 2025 0-2% – indien de CPI (inflatie) in 2024 meer is dan 3% dan zal het extra percentage structureel als loonsverhoging per 1 januari 2025 worden uitgekeerd, met een maximum van 2%.

Treden 9 en 10 voor CA1 en CS
Daarnaast hebben we als VNC na standvastig onderhandelen het definitief maken van salaristreden 9 en 10 binnengehaald voor de looptijd van de cao. Dit betekent dan ook dat de collega’s die inmiddels al zijn doorgestroomd en bij KLC de tijdelijke toeslag kregen, maar deze in eerste instantie niet meenamen naar KLM, alsnog deze aanvulling in hun structurele loon krijgen. Dit zal met terugwerkende kracht per 1 maart 2023 doorgevoerd worden.

DI-budget
Een ander belangrijk punt voor de VNC was het realiseren van een DI-budget. Het DI-budget is een opleidingsbudget dat gelijk aan 1,93% van het bruto maandsalaris en vakantietoeslag. Het is een structurele inkomensverhoging en groeit mee met (toekomstige) loonsverhogingen.

Helaas is het, na vele verwoede pogingen, niet gelukt dit voor het KLC korps binnen te halen. We hebben tot in het eindstadium voorstellen gedaan waarmee we dit konden afspreken, maar KLC gaf aan hun maximale financiële ruimte te hebben gegeven. Omdat de VNC de enige partij was die zich tot op het laatst hardmaakte voor een DI-budget, maar we dit niet kunnen realiseren, is dit voor ons ook een reden om dit eindvoorstel neutraal voor te leggen.

Tot slot hebben we nog een tweetal financiële componenten afgesproken. Allereerst zal ouderschapsverlof als actieve dienst meetellen in het bepalen van je jaarlijkse salarisverhoging. Ten tweede zal KLC per 1 januari 2024 je salaris tot 100% aanvullen bij aanvullend geboorte- en betaald ouderschapsverlof, waar dit nu nog maximaal 70% van het salaris is.

WRR
Op gebied van de WRR hebben we het volgende afgesproken:

– RESH:

o Een pilot van 6 maanden voor het verlengen van de oproeptijd naar 90 minuten bij RESH-oproepen vanaf 7:00 uur ’s ochtends; *

o Een maximering van 9 RESH-dagen per 4 weken, met het streven naar een maximum van 5 RESH-dagen per 4 weken;

o RESH-dagen zullen niet langer dan 10 uur duren, behalve tijdens de pilot van de 90 minuten oproeptijd, na 07:00 uur. Dan bedraagt de RESH 10,5 uur.

– RVL zal alleen nog maar na een werkdag ingepland worden en niet na een vrije dag. Aanvullend zul je uiterlijk 20:00 uur voorafgaand aan de RVL-dag geïnformeerd worden over een duty;

– De introductie van het tewerkstellingspercentage 60% per 1 januari 2024;

– Een pilot van 6 maanden om de aanmeldperiode op outstation van 45 naar 60 minuten te verlengen; *

– Vakantieregeling:

o Het verlof kan vanaf zomer 2025 op iedere dag van de week starten, waarbij KLC de flexibiliteit heeft om de startdatum met 3 dagen te verplaatsen;

o Per zomer 2025 heb je de keuze om 2 LELR-dagen in te zetten aan de voor- of achterkant van je zomervakantie. De exacte voorwaarden zullen in overeenstemming tussen partijen geformuleerd worden.

o Er zal een minimale periode van 4 weken tussen zomer en winterverlof en vice versa zitten.

– A/B-labels met kerst en oud & nieuw:

o Met ingang van 2024 zullen er A/B labels ingevoerd worden om de toewijzing van kerst en oud & nieuw eerlijker te verdelen onder het korps. Hierbij zullen partijen rekening houden met benadeelde CA’s die in 2023 niet hun verzoek hebben gekregen;

o Op verzoek van de CA is het mogelijk om per kalenderjaar onderling van label te ruilen.

*beide pilots zullen pas starten zodra de toetsingscriteria voor het wel of niet slagen van de pilot overeengekomen zijn. Daarbij is vooral de (positieve) impact op crew voor ons van belang, maar natuurlijk ook de uitvoerbaarheid en impact op de operatie.

Overige punten

Naast loon en WRR, zijn er nog een aantal zaken waar we afspraken over gemaakt hebben.

Een belangrijk onderwerp waar de VNC al langer voor pleit is een aanpassing in de contractvorm van 5 jaar die we kennen bij KLC. VNC wil dat ook KLC’ers veel sneller een vaste aanstelling kunnen krijgen, in lijn met landelijke ontwikkelingen op dit gebied.

We hebben afgesproken binnen de looptijd van de cao te onderzoeken op welke manier dit haalbaar zou zijn. Daarbij is het voor ons uiteraard belangrijk dat de doorstroomregeling intact blijft.

Andere gemaakte afspraken zijn dat KLC de sterk verouderde nevenfunctieregeling na overleg met de bonden aan gaat passen. We gaan daarnaast het punt interchange (wetlease) bespreken in een werkgroep, waarbij gekeken wordt waar de knelpunten liggen in het afspreken van mogelijke wetleases in de toekomst, aan beide kanten. Vanuit VNC kijken we dan vooral naar behoud van werkgelegenheid, het niet belemmeren van instroom, promoties en doorstroom en de arbeidsvoorwaarden van de ingehuurde maatschappij.

Tevens zullen partijen halfjaarlijks in overleg treden met de Managing Director om de politieke ontwikkelingen van dat moment te bespreken. Zodoende kunnen partijen afstemmen op welke luchtvaart gerelateerde onderwerpen gezamenlijk opgetrokken kan worden richting bijvoorbeeld Den Haag en Brussel. Dit ook weer in het kader van het voor de VNC zo belangrijke speerpunt: behoud van werkgelegenheid.

Ten aanzien van duurzame mobiliteit zal onder andere openbaar vervoer volledig vergoed worden en wordt voor andere vormen van vervoer dan de auto een hoger bedrag vergoed.

Vervolgproces
Begin volgende week ontvangen we van KLC de formele cao-teksten waarover we ons zullen buigen. Deze teksten vertalen wij vervolgens naar een compleet overzicht. Daarna gaan we zoals gebruikelijk het eindvoorstel ter stemming voorleggen aan onze leden. Hierover zullen we volgende week meer communiceren.

Mocht je op dit moment al vragen hebben horen we dat uiteraard graag. Via sectiebestuur.klc@vnconline.nl of 020-5020480 kun je ons bereiken en staan we je graag te woord! Ook aanmelden voor een van de infosessies (klik hier) in de komende periode kan. We zullen in de tussentijd nog meer data toevoegen, om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden over dit eindvoorstel van KLC.

Cas Voskuyl, Luc van der Eijk & Jeffrey Ouwehand
KLC Sectiebestuur

De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.