Verslag KLC Cabineoverleg juli

19 juli 2024

Leestijd: 4,5 minuten

Afgelopen dinsdag 16 juli vond ons maandelijkse overleg met KLC weer plaats. Hieronder lees je een samenvatting met de belangrijkste besproken punten:

  • Voortgang pilots
  • Superjoker & andere (weekend) vrij verzoeken
  • Personeelsplanning
  • Update vervoersbeleid
  • Vliegen onder rang
  • Verdeling reserves
  • Salarisverhoging per juli ’24

Voortgang pilot aanmeldperiode & pilot aanrijdtijd SBY
De tweede en laatste enquête over de aanmeldperiode outstation is inmiddels gesloten. Uit de eerste enquête bleek al dat velen van jullie het als negatief ervaren om een kwartier eerder in de taxi te zitten. De resultaten van de tweede enquête bevestigen dit: de meeste collega’s willen niet vroeger opgehaald worden.
Heel veel dank voor het invullen van de enquête! Eind augustus nemen we met KLC een definitief besluit. Jullie mening is duidelijk en daarmee kunnen wij ons hardmaken om de maatregel niet door te voeren.

We zijn nu halverwege de pilot voor de aanrijdtijd SBY. Op dinsdag 16 juli hebben jullie een tweede en laatste enquête hierover ontvangen. Je hebt twee weken de tijd om deze in te vullen. Hoe meer feedback we krijgen, hoe beter we onze beslissing in augustus kunnen onderbouwen. Mogelijk kan deze pilot dan als beleid worden ingevoerd, zodat je na 07.00 uur ’s ochtends anderhalf uur de tijd hebt na een oproep uit SBY. Je vindt de enquête in jouw KLM-mailbox!

Superjokers (& andere vrij verzoeken)
Vanaf 1 juli kunnen er weer superjokers aangevraagd worden voor de winterperiode. Helaas zorgt dit soms voor problemen: veel (weekend) dagen zijn snel volgeboekt en als je toevallig aan het vliegen bent, zijn er vaak al veel dagen weg. Dat is niet ideaal en we hebben dit dan ook tijdens dit overleg met KLC aangekaart.

We zien bij VNC graag dat de superjokers gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn: gegarandeerd vrij krijgen op een voor jou belangrijke dag, of dit nou in het weekend is of doordeweeks. Als alle superjokers in het weekend al weg zijn en je hier vervolgens een vrij verzoek voor doet, lukt dit vaak niet. Maar liefst 88% van alle vrij verzoeken (via Caro of eForms) zijn voor het weekend. Dit is, gezien ons onregelmatige werk, vrijwel onmogelijk te realiseren. Een eerlijkere verdeling van de weekenddagen is echter wel haalbaar en zeker een onderwerp voor de komende cao-onderhandelingen.

Wat betreft de superjokers willen we op korte termijn – samen met de GC en KLC – kijken naar mogelijkheden om het aanvraagproces eerlijker te maken. Er zijn verschillende opties die we zullen onderzoeken. Dit blijft een complexe puzzel waarbij we goed zullen kijken naar de voor- en nadelen van onze beslissingen. Wordt vervolgd dus.

Personeelsplanning
Altijd een terugkerend punt op de agenda, hierbij een update over de te verwachte personeelsplanning:

Het aantal nieuwe collega’s dat KLC verwacht aan te nemen, is iets verlaagd van 207 naar 194. Dit komt doordat cockpit leidend is voor onze planning als cabinepersoneel. Het verlagen van het aantal opleidingsklassen heeft echter geen invloed op de doorstroom naar KLM. Wat betreft promoties en doorstroom blijven de verwachte aantallen dus vrijwel hetzelfde en dat levert de volgende getallen op voor het jaar 2024:

  •  194 instromers;
  • 180 CA1 promoties;
  • 143 CS promoties;
  • 112 doorstromers naar KLM, waarvan er tot nu toe 7 klassen (á 14 doorstromers per klas) zijn geaccordeerd.

Daarnaast is KLC is druk bezig met de planning voor komend jaar. Doorstroom is hier een belangrijk onderwerp en houden het strak in de gaten om dit de komende jaren weer goed door te laten lopen.

Update vervoersbeleid
Het is jullie vast niet ontgaan dat je sinds twee weken gebruik kunt maken van de leasefietsregeling. Dit is een  mooie kans  om voordelig een (elektrische) fiets te leasen met behulp van je bruto salaris, tegen een vast bedrag per maand. Op de portal vind je een uitgebreide uitleg over het aanvragen van deze fietsen.
Een veel gestelde vraag is: wanneer volgt het gratis OV? KLC hoopt in augustus de laatste hand te leggen aan de “tooling” voor het registreren van de gemaakte reiskosten. We hopen dan ook meer informatie hierover te kunnen geven. Dit is nog onder voorbehoud, maar als er een update is, laten we het jullie direct weten. Bij VNC zien we  graag dat deze belangrijke wijziging snel wordt doorgevoerd.

Vliegen onder rang
Wij ontvangen regelmatig signalen van onze leden dat zij vaak onder hun rang moeten vliegen. Dit kan een enkele dagdienst zijn, maar ook een gehele pairing. Sommige collega’s vinden dit niet erg prettig, dus we hebben dit nagevraagd.
KLC geeft aan dat ongeveer 15% van de pairing combinaties met onder de rang vliegen bevat. Een van de redenen hiervoor is dat er momenteel veel CA1’s zijn in ons korps. Omdat KLM altijd voldoende personeel moet hebben in verband met de doorstroom naar KLM, zijn er meer CA1’s en CS’en nodig. Deze collega’s zijn multi-inzetbaar, ook op het laatste moment. Ook zien we door de verminderde instroom van nieuwe collega’s minder CA2’s in het bestand.
Samenvattend: om een goede doorstroom naar KLM te behouden, is een overschot aan hogere rangen nodig. Daardoor kan het zijn dat je af en toe onder je rang wordt ingedeeld.

Verdeling reserves
Reserve (of stand-by) staan is voor niemand een favoriete dienst. Tijdens de vorige cao-onderhandelingen hebben we afgesproken dat er maximaal 9 reservediensten per 4 weken mogen worden ingeroosterd. KLC streeft ernaar om maximaal 5 reservediensten per 4 weken in te roosteren. Volgens de cao moet KLC de reservediensten eerlijk verdelen onder collega’s met verschillende werkpercentages. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je bij een werkpercentage van 50%  alleen maar SBY in je rooster ziet staan.
KLC heeft ons de gegevens laten zien over de verdeling van de SBY-diensten en hier lijkt nu geen eerlijke verdeling in te zijn. We gaan ons de komende periode verder in deze kwestie verdiepen en waar nodig zullen we het gesprek met KLC aangaan. Blijf het ook aan ons melden als je het gevoel hebt dat je veel SBY op jouw rooster hebt.

Salarisverhoging per juli
In ons cao hebben we verschillende salarisverhogingen afgesproken, per 1 juli komt er 3% bij. Deze verhoging zal je op je volgende loonstrook terugzien. Per 1 januari 2025 komt er – afhankelijk van de inflatie – nog tussen de 0 en 2% bij. De omvang van de eventuele verhoging zullen we tijdig met jullie communiceren.

Praat mee!
Voor onze cabine overleggen gebruiken we graag input van jullie, onze leden. Heb je iets wat je wil delen? Laat het ons weten! Je kunt ons bereiken via:

  • E-mail: klc@vnconline.nl
  • Telefoon: 020-502 0480
  • Onze nieuwe KLC WhatsApp-service: 06-13786234
  • Instagram

Daarnaast hebben we weer een aantal infosessies gepland. De eerstvolgende sessie is op donderdag 25 juli om 10.00 uur. We praten jullie graag bij over de superjokers en horen natuurlijk ook graag wat er bij jullie speelt. Aanmelden kan via deze link.
We kijken ernaar uit jullie te spreken!

Bono van der Wilk, Sharon Vlieland en Luc van der Eijk
KLC sectiebestuur