Verslag KLC cabineoverleg december

16 december 2023

In het cabineoverleg met KLC bespreken we actuele onderwerpen. In dit verslag de belangrijkste onderwerpen:

  • Werken met de feestdagen
  • Verduidelijking op de smell events E2
  • Toewijzing verhuisdagen
  • De personeelsplanning

Werken met de feestdagen
Een veelgehoord onderwerp de laatste weken is het werken op feestdagen en voor sommigen zelfs met beide feestdagen. Eerder communiceerden we al dat we als VNC hier dieper op in wilde gaan om de oorzaak te achterhalen. Bovendien hebben we aangegeven dat de communicatie hierover ondermaats was: namelijk summier en te laat. De KLC communicatie beperkt zich tot aangeven dat door de volledige productie het kan voorkomen dat je beide feestdagen moet werken… Inmiddels is dat ook weer achterhaald omdat KLC de productie naar beneden bij heeft moeten stellen. Daarnaast speelt verzuim ook een rol, in combinatie met extra doorstroom naar KLM dit jaar (4 i.p.v. 6 cursussen) en een grote vraag voor vluchten vanuit de afdeling Netwerk. Dit maakt dat de personeelsplanning strak is komen te staan. Doordat KLC nu twee vlootlijnen uit de productie heeft gehaald, worden momenteel de feestdagenroosters ook herzien. Mogelijk worden de roosters iets lichter, laten we hopen dat dat deze keer voor meerdere collega’s geldt.

Smell events E2
Al langere tijd dringen we bij KLC aan op meer en duidelijkere informatieverstrekking over de smell events op de E2. We benadrukken steeds weer onze zorgen over de gezondheid van crew aan boord. Eindelijk kregen we nu dan een presentatie van KLC. Hieruit blijkt dat zij de smell events zeer serieus neemt: er worden door een professionele instantie diverse metingen gedaan en geanalyseerd. Aan de hand van deze metingen, die wekelijks worden gecheckt, volgt KLC een protocol dat met de motorfabrikant is opgesteld. Vervolgens wordt er indien nodig adequate actie ondernomen.

De hoofdoorzaak is bekend en de oplossing hiervoor ook. Echter laatstgenoemde zal nog langer op zich laten wachten omdat de motorfabrikant technische ontwerpen moet maken en certificeringen rond dient te krijgen. Voor de tussentijd is er een alternatieve oplossing: na de zomer is KLC begonnen met het plaatsen van zogeheten HEPA filters en in november met het inbouwen van katalysatoren op het eerste toestel. Het resultaat daarvan is op die E2 tot nu toe positief, omdat het niet meer tot smell events heeft geleid.

Een belangrijke oproep aan jullie is om bij smell events vooral meldingen te blijven maken. Alleen zo kan er actie op worden ondernomen ten aanzien van het toestel en richting de crew om na te gaan of zij gezondheidsklachten hebben ondervonden. Kortom: blijven schrijven!

Toewijzing verhuisdagen
Regelmatig krijgen we vragen over wat precies de regels zijn rondom het inplannen van verhuisdagen en hoe dit (niet) strookt met de daadwerkelijke toewijzing. KLC is niet altijd consistent, met name bij aanvragen op dagen waarvan het rooster al gepubliceerd is wordt geen buitengewoon verlof ingezet. De cao is echter duidelijk hierover en we raden dan ook aan om dat te lezen als je ermee krijgt te maken. Het is namelijk niet de bedoeling dat je hier eigen dagen voor gebruikt. KLC is het hiermee eens maar geeft wel aan dat zij soms de indruk hebben dat CA’s bewust wachten tot het rooster gepubliceerd is om daarmee extra vrij te krijgen. Hiervan hebben wij gezegd dat KLC dat niet hard kan maken en dat de VNC uitgaat van de integriteit van cabinecollega’s. Misbruik is natuurlijk niet de bedoeling en kan ook nadelige effecten hebben op anderen.

Personeelsplanning
Deze maand zijn de getallen voor 2024 nog hetzelfde gebleven (let op: de cijfers kunnen nog worden bijgesteld):

  • 280 CA2 instroom, verdeeld over 28 groepen;
  • 160 CA1 promoties, verdeeld over 16 groepen;
  • 160 CS promoties, verdeeld over 16 groepen;
  • 112 doorstromers KLM, verdeeld over 8 groepen.

KLC kijkt of ze de eerste geaccordeerde instroomcursussen iets naar voren kunnen halen en daarmee in januari al te starten. De promotiecursussen worden zo gelijkmatig mogelijk over het jaar verdeeld en senioriteit speelt bij het indelen een belangrijke rol. Wat betreft de doorstroomcursussen is nog geen nieuwe geaccordeerde cursus bekend, uiteraard hopen we hier gauw wel meer over te horen.

Jouw input is van belang
Tijdens het cabineoverleg bespreken we vaak onderwerpen die vanuit leden aangedragen worden. Het is des te belangrijker om zaken bij ons te melden, zodat wij dit bespreekbaar kunnen maken bij KLC. Je kunt ons bereiken op sectiebestuur.klc@vnconline.nl of telefonisch via 020-5020480.

Cas, Luc en Jeffrey
KLC Sectiebestuur