Verruimde regels rondom meenemen KLM catering: minder verspilling, meer duidelijkheid 

19 juli 2024

Leestijd: >2 minuten

Er komen versoepelingen van de KLM-regels rondom het meenemen van (crew)catering, waaronder items uit de crewtrolley. Bij KLC was dit al beter geregeld en naar voorbeeld hiervan is de procedure bij KLM aangepast. Dat is het positieve resultaat dat de VNC heeft bereikt nadat we hebben aangedrongen op logischere en duidelijkere regels. 

Aanleiding voor de veranderingen
De VNC heeft dit onderwerp opgepakt na een grote douanecontrole die veel onrust veroorzaakte onder het cabinepersoneel. In het overleg met KLM hebben we gepleit voor versoepelingen, waarbij we specifiek vroegen om een uitbreiding van de lijst met toegestane items naar alle producten uit de crewtrolley én niet-houdbare voedingsmiddelen aan boord. Dit is niet alleen goed nieuws voor crew, maar draagt ook bij aan duurzaamheid door voedselverspilling te verminderen.

Nieuwe regels voor Crew catering
De versoepelde regels, die van kracht worden na communicatie door KLM, omvatten:

  • Crewtrolley: crewleden mogen na de vlucht alle crewtrolleyitems meenemen wanneer zij het vliegtuig verlaten.
  • Niet-houdbare cateringartikelen: na een vlucht mogen niet-houdbare cateringartikelen, die anders weggegooid zouden worden, meegenomen worden. Let op: bij Europese vluchten kunnen outbound (OB)-passagiersmaaltijden nog gebruikt worden voor de homebound (HB)-vlucht.
  • Onvoorziene omstandigheden: bij bijvoorbeeld lange vertragingen mogen crewleden in overleg met de (senior) purser en gezagvoerder één niet-alcoholisch drankje, bovenop water uit de crewtrolley, van boord meenemen.

KLM zal het Vademecum Vliegend Personeel (VVP) hierop aanpassen,

Verantwoordelijkheid en lokale invoerregels
Crewleden blijven verantwoordelijk voor het naleven van lokale invoerregels van de bestemmingen waar ze op vliegen. De toegestane invoer van food & beverages kan per land verschillen. KLM zal deze beleidsaanpassing ook met de Douane delen.

Juridisch onderzoek naar douanecontroles
Na meldingen over een grootschalige douanecontrole eind vorig jaar, heeft de VNC juridisch onderzoek laten uitvoeren. Hoewel de Douane bevoegd is om controles uit te voeren, ook op cabinepersoneel/bagage, is het niet hun primaire taak om cabinepersoneel te controleren op het meenemen van eigendommen van de werkgever.
Op basis van deze bevindingen hebben we de Douane en KLC/KLM geïnformeerd en gevraagd deze praktijken te stoppen. KLM heeft bevestigd dat de douanesteekproeven niet gericht zijn op het controleren van bedrijfseigendommen en benadrukte dat zij hier ook niet om heeft gevraagd. Overigens kan en mag de Douane wel melding doen van een situatie waarbij zij tijdens een controle onrechtmatigheden – waaronder diefstal – vermoedt.
De VNC heeft er eveneens op aangedrongen om meldingen vanuit de Douane niet via de Koninklijke Marechaussee (KMar) te laten verlopen, maar via KLM Security Services (SPL/AV), omdat bedrijfsbeveiliging meldingen beter kan beoordelen. Of dit voorgestelde proces mogelijk is, wordt momenteel nog onderzocht.

De VNC blijft zich inzetten voor de belangen van haar leden, blijf ons dus vooral op de hoogte houden als er issues spelen!

KLM en KLC sectiebesturen