Vanuit de voorzitter
Leestijd: 2 minuten
2024 is letterlijk voorbijgevlogen: ik ga niet heel het jaar opnieuw met jullie doornemen maar we hebben natuurlijk wel belangrijke zaken meegemaakt. Bijvoorbeeld de (nog lopende) cao-onderhandelingen en de nationale en Europese politieke ontwikkelingen met impact op het aantal vluchten vanaf Schiphol. Het zijn slechts 2 voorbeelden maar ze hebben directe invloed op ons als cabinepersoneel.
De VNC bestuursleden van diverse secties zijn al in cao-onderhandeling met de werkgever en anderen gaan daar volgend jaar mee van start. Waar we voor 2024 terechte loonsverhogingen voor cabineleden hebben kunnen afspreken, zal dit het komend cao-proces een grote uitdaging worden. Sommige werkgevers vinden bijvoorbeeld dat er qua loon een ‘0-lijn’ moeten komen. Wij blijven ons natuurlijk inzetten voor een eerlijke cao en we houden je op de hoogte van de ontwikkelingen via nieuwsbrieven, Instagram, Facebook en het web.
Jaarlijks aantal vluchten
Met de start van het nieuwe kabinet was er even hoop dat de situatie voor de voorgenomen krimp van Schiphol anders zou uitpakken. De betreffende minister heeft echter onlangs een plan ingediend om het aantal vluchten vanaf Schiphol terug te brengen naar 478.000 per jaar. Dit zou betekenen dat er een aantal historische slots moet worden ingeleverd. Dit plan is inmiddels ook naar Brussel gestuurd, waar de Europese politiek gaat beoordelen wat ze hiervan vindt. De Verenigde Staten heeft eerder stevige kritiek geuit op krimpplannen op Nederlandse bodem en mogelijk zal er vanuit die hoek opnieuw bezwaar komen.
Europese lobby en samenwerking
Naast de lobby in politiek Den Haag is dus ook de lobby voor luchtvaart in Brussel een belangrijke taak voor de VNC. We zijn onder meer actief deelnemer in Europeans for Fair Competition (E4FC), die coalitie komt op voor een eerlijk speelveld. Afgelopen week was er weer een vergadering, waarbij ditmaal VNC-collega Cas Voskuyl aanwezig was als voorzitter van de Europese cabinepersoneel-associatie EurECCA. Hij volgt daarmee voormalig VNC- en EurECCA voorzitter Annette Groeneveld op. We kijken uit naar de voortzetting van een succesvolle samenwerking met Cas, zowel binnen EurECCA als in de bredere Europese lobby.
Dank voor jullie steun!
Tot slot wil ik namens de VNC-collega’s alle leden bedanken voor hun steun en inspiratie. Dank ook aan onze secretariaatscollega’s en actieve (bestuurs)leden die zoveel werk voor de VNC doen. Samen sterk!
Ik wens jullie allemaal fijne feestdagen en een voorspoedig en gezond 2025!
Chris van Elswijk
Voorzitter VNC
English version:
Reading time: 2 minutes
2024 has literally flown by: I’m not going to recap the entire year with you, but we have certainly experienced some significant events. For example, the (ongoing) collective labor agreement (CLA) negotiations and the national and European political developments impacting the number of flights from Schiphol. These are just two examples, but they directly affect us as cabin crew.
The VNC board members from various sections are already in CLA negotiations with the employer, while others will start this process next year. Although we were able to secure well-deserved salary increases for cabin crew in 2024, the upcoming CLA process will pose a significant challenge. Some employers, for instance, argue that wages should remain on a ‘zero line.’ Of course, we will continue to fight for a fair CLA and will keep you updated on developments through newsletters, Instagram, Facebook, and our website.
Annual number of flights
With the formation of the new government, there was a glimmer of hope that the proposed reduction in flights at Schiphol might take a different direction. However, the responsible minister recently submitted a plan to reduce the number of flights from Schiphol to 478,000 per year. This would mean surrendering a number of historical slots. The plan has also been sent to Brussels, where European politicians will assess it. The United States has previously expressed strong criticism of downsizing plans on Dutch soil, and it’s possible we’ll see objections from that side again.
European lobbying and cooperation
In addition to lobbying in The Hague, lobbying for aviation in Brussels is also a crucial task for VNC. We are active participants in Europeans for Fair Competition (E4FC), a coalition advocating for a level playing field. Last week, another meeting took place, with VNC colleague Cas Voskuyl attending as the chair of the European cabin crew association EurECCA. He succeeds former VNC and EurECCA chair Annette Groeneveld. We look forward to continuing a successful collaboration with Cas, both within EurECCA and in the broader European lobbying efforts.
Thank you for your support!
Finally, on behalf of the VNC colleagues, I would like to thank all members for their support and inspiration. Thanks also to our secretarial staff and active (board) members who do so much work for VNC. Together we are strong!
I wish you all happy holidays and a prosperous and healthy 2025!
Chris van Elswijk
Chairman of VNC
De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.