Vanuit de voorzitter

26 september 2024

Leestijd: ±2 minuten

Luchtvaart en de politiek

De VNC is steeds meer tijd kwijt aan Public Affairs, onze belangenbehartiging in Den Haag, maar veel gebeurt achter de schermen. De luchtvaartsector staat in 2024 meer dan ooit voor nieuwe uitdagingen: verduurzaming, CO2-reductie, duurzame brandstof (SAF) en oneerlijke concurrentie. Wat doet de VNC hieraan?

We zetten een aantal zaken op een rij: 

Nederlandse politiek
In Brussel worden veel beslissingen genomen en elke lidstaat, dus ook Nederland, kan voorstellen doen voor nieuw beleid. Denk bijvoorbeeld aan de krimp van Schiphol, voorgesteld door de vorige minister van I&W Harbers. Na kritiek uit Brussel paste hij het plan aan. Met de nieuwe minister Madlener is er nu een wat positievere visie: Schiphol mag iets meer vluchten uitvoeren, hoewel nachtvluchten in dit voorstel nog wel worden verminderd. Ook de opening van Lelystad Airport is weer bespreekbaar. 

De VNC is de laatste jaren steeds actiever in Den Haag. We wonen vergaderingen van de Commissie Luchtvaart bij, praten met Kamerleden en delen onze visie voor een sterke, toekomstbestendige Nederlandse luchtvaart. Momenteel zijn we afspraken aan het inplannen met verschillende (coalitie)partijen om onze ideeën over dit onderwerp te belichten. 

Een lastig punt blijft de ongelijke concurrentie: bijvoorbeeld Qatar Airways mag vaker op Schiphol landen, terwijl Nederlandse maatschappijen minder mogen vliegen en belastingen opgelegd krijgen die weer worden doorberekend aan onze passagiers. Hoe kunnen we onze economie beter beschermen? Het is een vraag die de VNC bezighoudt en waar we aandacht voor blijven vragen. 

Samen met een aantal andere partijen hebben we ook het sectorplan Schoner, stiller en sterker opgesteld. Hiermee willen we van duurzamer vliegen een prioriteit maken en ons land leefbaar houden voor toekomstige generaties.

Europese politiek
In Brussel worden veel regels gemaakt die ook voor de Nederlandse luchtvaart gelden. Europese luchtvaartmaatschappijen moeten bijvoorbeeld duurzamer vliegen met minder uitstoot en minder geluid en daar hangt een prijskaartje aan. Helaas vallen maatschappijen buiten Europa, zoals die uit het Midden-Oosten, niet onder deze regels, wat zorgt voor oneerlijke concurrentie. De VNC probeert hier ook binnen Europa aandacht voor te vragen.

Op welke manieren is de VNC actief in Europa:

EurECCA
Tien jaar geleden hebben wel, samen met een aantal andere Europese cabinebonden, EurECCA opgericht omdat de Europese Transport Federatie ETF naar onze mening niet voldoende voor onze belangen opkwam. EurECCA is een overkoepelende Europese organisatie, heeft een kantoor in Brussel en vertegenwoordigt duizenden cabinecollega’s in gesprekken met het Europees Parlement om de belangen van cabinepersoneel te waarborgen.

E4FC
Europeans for Fair Competition, kortweg E4FC, is een samenwerking tussen Europese luchtvaartmaatschappijen en vakbonden. Deze organisatie zet zich actief in voor eerlijke concurrentie en goede arbeidsvoorwaarden. Sommige Europese maatschappijen maken gebruik van juridische mazen om hun personeel zo goedkoop mogelijk te laten werken, wat de veiligheid niet ten goede komt. Samen met een professioneel adviesbureau werken we aan een sterkere en veiligere Europese luchtvaartsector.

Op het moment van schrijven ben ik zelf in Brussel voor een meeting met de verschillende Europese collega’s. Het is belangrijk om elkaar regelmatig te spreken en informatie uit te wisselen: Samen Sterk geldt ten slotte ook op Europees niveau!

Ik hoop jullie zo een inkijkje te hebben gegeven in werk dat niet altijd zichtbaar is maar wel essentieel voor onze toekomst. Graag tot snel, aan boord, op de route of op ons VNC-kantoor!   

Chris van Elswijk
Voorzitter VNC

English version:

Reading time: ±2 minutes

Aviation and Politics
The VNC is increasingly dedicating time to Public Affairs, our advocacy in The Hague, but much of it happens behind the scenes. In 2024, the aviation sector faces more challenges than ever: sustainability, CO2 reduction, sustainable aviation fuel (SAF), and unfair competition. What is the VNC doing about this?

Here’s an overview of key points:

Dutch Politics
Many decisions are made in Brussels, but each member state, including the Netherlands, can propose new policies. A good example is the reduction of Schiphol’s operations, as proposed by the former Minister of Infrastructure and Water Management, Harbers. After criticism from Brussels, he adjusted the plan. With the new Minister, Madlener, there’s now a slightly more positive outlook: Schiphol can operate more flights, though night flights are still reduced in this proposal. The opening of Lelystad Airport is also back on the table.

In recent years, the VNC has become more active in The Hague. We attend meetings of the Aviation Committee, engage with MPs, and share our vision for a strong and future-proof Dutch aviation sector. Currently, we are scheduling meetings with various (coalition) parties to highlight our views on this topic.

A persistent issue remains unfair competition: for instance, Qatar Airways is allowed to land more frequently at Schiphol, while Dutch airlines are restricted and face taxes that are passed on to our passengers. How can we better protect our economy? This is a question the VNC continues to raise and advocate for.

Together with several other stakeholders, we have also developed the sector plan “Cleaner, Quieter, and Stronger.” Our goal is to prioritize sustainable flying and keep our country livable for future generations.

European Politics
In Brussels, many regulations are made that also impact Dutch aviation. European airlines, for example, must fly more sustainably with lower emissions and less noise, which comes at a cost. Unfortunately, non-European airlines, such as those from the Middle East, are not subject to these rules, leading to unfair competition. The VNC is also advocating for this issue within Europe.

How is the VNC active in Europe?

EurECCA
Ten years ago, we founded EurECCA together with several other European cabin unions because we felt the European Transport Federation (ETF) was not adequately representing our interests. EurECCA is an umbrella European organization with an office in Brussels, representing thousands of cabin crew members in discussions with the European Parliament to safeguard cabin crew interests.

E4FC
Europeans for Fair Competition (E4FC) is a collaboration between European airlines and unions. This organization actively advocates for fair competition and good working conditions. Some European airlines exploit legal loopholes to employ their staff as cheaply as possible, which negatively impacts safety. Together with a professional consultancy firm, we are working towards a stronger and safer European aviation sector.

As I write this, I’m in Brussels for a meeting with various European colleagues. It’s important to meet regularly and exchange information: Stronger Together also applies at the European level!

I hope this has given you some insight into the work that isn’t always visible but is crucial for our future. I look forward to seeing you soon, onboard, on the route, or at our VNC office!

Chris van Elswijk
Chairman, VNC

De VNC strijdt voor jouw goede arbeidsvoorwaarden en toekomst. Investeer in jezelf en word ook lid via dit aanmeldformulier of vraag meer informatie via secretariaat@vnconline.nl – 020 5020480. Je kunt de contributie grotendeels terugkrijgen via de cafetariaregeling. Samen staan we sterker voor de belangen van al het cabinepersoneel.