Update KLM-promotiebeleid: de nieuwe weg naar groei & kansen

28 november 2023
Leestijd: 3,5 minuten

In juli hebben we jullie geïnformeerd over het nieuwe promotiebeleid dat afgelopen jaar is ontwikkeld door KLM, de Groepscommissie (GC31) en de cabinebonden. Onder voorbehoud van goedkeuring van de KLM Ledenraad gaan we geleidelijk over van het huidige naar het nieuwe beleid.

De protocolteksten en overgangsregeling lees je hier. GC31 is verantwoordelijk voor de uitwerkingsafspraken rond het nieuwe promotiebeleid, deze afspraken lees je hier. Hieronder lees je alvast alle ins en outs over het nieuwe promotiebeleid en de overgangsregeling.

Welke veranderingen springen er het meest uit?
Het functieprofiel en de functie-eisen van (Senior) Purser blijven hetzelfde en het selectieproces wordt niet strenger of losser. Het traject om Purser of Senior Purser te worden, verandert wél: de kandidaat bepaalt zelf het startmoment richting promotie en neemt de nodige stappen in eigen tempo.

• Eerdere ervaring, file en functioneren, persoonlijke voorbereiding en ontwikkeling worden meegenomen in het nieuwe traject. Hierdoor krijgen kandidaten de kans om zich beter te laten zien en telt niet slechts de momentopname van het sollicitatiegesprek.

• Een digitaal capaciteitenonderzoek (CAP) vervangt het huidige MPI-systeem. Deze CAP-test wordt regelmatig aangeboden waardoor vroeg inzicht in promotiekansen mogelijk wordt.

• De ABC- en DEF modules verdwijnen in het nieuwe promotiebeleid en worden vervangen door leiderschapstrainingen die plaats vinden na de positieve selectie.

• Selecties vinden niet meer plaats op basis van hoeveel mensen er nodig zijn. Op bepaalde momenten in het jaar, minimaal 4 keer per jaar, komen vacatures beschikbaar en vinden selectieperiodes plaats. Na een succesvolle selectie start de opleidingsfase en wacht men op de leiderschapstrainingen voorafgaand, waarna plaatsing in de nieuwe functie plaatsvindt.

• Met de komst van de nieuwe MyPortfolio-app ontvangt men gedurende de volledige loopbaan digitale begeleiding voor zowel persoonlijke als professionele groei. Daarnaast zorgt Cabin Crew Management (CCM) voor begeleiding en coaching.

Wat heb je nodig voor deelname aan de selectie?
Cabin Attendants die willen deelnemen aan de Purserselectie hebben een positief resultaat op de mondelinge en schriftelijke toets Engelse taalvaardigheid nodig. Deze test wordt afgenomen door een externe partij. Daarnaast is een positieve uitkomst van de CAP-test vereist; deze meet onder andere niet-ontwikkelbare en essentiële eigenschappen die bij de Purserfunctie horen.
Pursers die willen deelnemen aan de Senior Purserselectie moeten tenminste de leiderschapsontwikkelingstest en een verslag over persoonlijke ontwikkeling leiderschap hebben afgerond.

Hoe verloopt het selectieproces?
De persoonlijke voorbereiding en ontwikkeling worden vastgelegd in twee digitale documenten: het Portfolio Informatie Document (PID) en het Performance Report (PR). Deze stukken spelen samen met het persoonlijk dossier een belangrijke rol in het selectieproces.

De eerste fase van het selectiegesprek begint met een pitch waarin de kandidaat zich introduceert aan de hand van vooraf bepaalde vragen. Hierop volgt een gestructureerd interview met twee recruiters (Purserselectie) of een recruiter en een MCC (Senior Purserselectie). Daarnaast omvat het selectieproces ook praktijksimulaties, die zowel voor Cabin Attendants als Pursers van toepassing zijn. Voor Cabin Attendants die solliciteren voor de functie van Purser is er ook een rollenspel met een acteur.

Wanneer alle onderdeelresultaten zijn beoordeeld, bundelen ten minste vier betrokken recruiters – en in het geval van Senior Purser-selecties ook MCC’s – hun krachten om advies te formuleren en het selectierapport op te stellen. Dit advies wordt vervolgens aan de Selectiecommissie overgedragen. Deze commissie neemt de uiteindelijke beslissing over de geschiktheid van kandidaten, waarbij ze putten uit diverse informatiebronnen, zoals het advies, het Portfolio Informatie Document (PID) en het Performance Report (PR).

Nadat door de Selectiecommissie de geschiktheid is bepaald van alle kandidaten van een selectie-periode, wordt de promotielijst opgemaakt. Deelnemers van de laatste selectie-periode komen op volgorde van senioriteit onderaan op de promotielijst. Na een gunstige selectie start de opleidingsfase die bestaat uit een leiderschapstraining en vervolgens de Purser- of Senior Pursertraining.

Van het oude naar het nieuwe beleid
De huidige peillijsten sluiten nadat deelnemers van de laatste Management Modules zijn toegevoegd. Wie niet op de peillijst staat of wil herkansen, en nog steeds gebruik wil maken van de positie op de peillijst, kan dat doen tot de specifieke sluitingsdatum.

Voordat het nieuwe promotiebeleid ingaat, nodigt Recruitment eerst alle kandidaten van de peillijst uit. Wanneer dit precies gebeurt, hangt af van hoeveel mensen op deze lijst staan. Mensen die vóór de start van het nieuwe beleid door overmacht niet konden deelnemen aan de selectie, worden op een aparte lijst gezet. Zij hebben nog twee jaar de mogelijkheid om hun voorrangspositie te benutten, mochten ze – in het geval van een groot aantal kandidaten – op basis van senioriteit niet worden uitgenodigd voor selectie.

Wie aan de eisen voldoet in het oude promotiebeleid, mag meteen solliciteren volgens het nieuwe systeem. Kandidaten die een negatief selectieadvies hebben gekregen, kunnen één jaar na datum afwijzing opnieuw solliciteren. In totaal kan maximaal drie keer aan de selectie worden deelgenomen. Kandidaten die in het oude beleid driemaal zijn afgewezen, kunnen één jaar na invoering van het nieuwe beleid nog eenmaal solliciteren. Kandidaten met een harde koppeling stromen bovenaan de promotielijst in.

In onderstaand schema staan per functie de overgangsafspraken:

Goed geïnformeerd op pad
Transparante informatie is van essentieel belang. We hechten er grote waarde aan dat onze leden volledig op de hoogte zijn van dit belangrijke onderwerp. Daarom zullen we – na de noodzakelijke goedkeuring door de Ledenraad – ook digitale informatiesessies organiseren, waar je niet alleen een uitgebreide toelichting krijgt, maar ook de ruimte hebt om al je vragen te stellen. We staan klaar om je te voorzien van de kennis die je nodig hebt!

KLM sectiebestuur