Transavia cabineverslag november
Hij komt, hij komt… na Sinterklaas
Na de aankomst van Sinterklaas komt ook de eerste Transavia Airbus A321-neo aan op Nederlandse bodem. Niet uit Madrid maar uit Hamburg en niet op 5 maar op 7 december.
Als alle technische checks zijn afgerond gaan de komende maand ook de trainingen van start. Begin 2024 komen daar nog 5 Airbus toestellen A321-neo bij. De allereerste commerciële vlucht vliegt – met maximaal 189 passagiers – richting Pisa. Velen kijken ernaar uit om op de nieuwe Airbus te werken, wij wensen jullie alvast veel plezier!
VNC-service voor seizoeners
Speciaal voor onze meest recente cabinecollega’s van afgelopen seizoen die even uit dienst zijn, bieden we ook tussentijds de volle VNC-service. Dus heb je vragen over welk onderwerp dan ook, neem vooral contact op met ons: we helpen je graag verder. Jullie horen er gewoon bij! We zijn blij dat de Amsterdam-collega’s al begin februari zullen instromen. Voor de regio Rotterdam en Eindhoven duurt het iets langer maar we zien iedereen graag terug. We wensen jullie alvast een goede tussentijd en een fijne feestmaand, tot snel!
Pensioen: nu opbouwen, later rondkomen
Na salaris is pensioen je belangrijkste inkomen. Jongeren stellen ons zelden vragen hierover maar ook voor hen is dit ‘niet sexy onderwerp’ belangrijk. Hoe beter jouw pensioenopbouw nu, des te beter kun je later rondkomen! Vanaf volgend jaar gaat de leeftijd van pensioeninleg van 21 naar 18 jaar, dat is een goede ontwikkeling.
In onze laatst afgesloten cao is een stap van 0,75% gemaakt met de premieopbouw van pensioen. Transavia legde tot voor kort 10.25% van de pensioengrondslag in als premie.
Als cabinelid draag je zelf een aandeel van 7,50% bij. Het totaal kwam daarmee op 17,75%. De werkgeversinleg is nu verhoogd naar 11%, wat resulteert in een totale opbouw van 18,50%.
Hardnekkig en merkwaardig gerucht
Een hardnekkig en merkwaardig gerucht is dat een verbeterde pensioenopbouw prettig is voor de oudere werknemer en minder interessant voor de jonge cabine collega. Het omgekeerde is echter waar: als je jonger bent, zul je juist meer voordeel halen uit een verbeterde pensioenopbouw. Tijdens het laatste cao-overleg heeft de VNC met Transavia de werkgroep Pensioen in het leven geroepen die in december van start zal gaan. Het doel van deze werkgroep is dus om voor de nabije toekomst het cabinepensioen verder te verbeteren. Er zal samen met onze VNC pensioendeskundige een onderzoek gedaan worden naar de financiering en premieverdeling van de huidige pensioenregeling voor cabinepersoneel. Benieuwd naar jouw pensioenbedrag? Kijk dan eens op www.mijnpensioenoverzicht.nl.
De bodem
Tot vorig jaar hanteerde Transavia voor loonsverhogingen altijd percentages. Nu is de term ‘bodem’ voor het eerst geïntroduceerd in onze cao. Een bodem is een vaste som geld dat door een werknemersorganisatie met de werkgever kan worden overeengekomen. Percentueel levert het de kort in dienst zijnde medewerker in het begin weliswaar iets meer aan euro’s op, maar op de langere termijn groeit je salaris minder hard.
Voor iedereen die een carrière bij Transavia wil opbouwen, zijn procentuele loonsverhogingen aanzienlijk gunstiger dan vaste bedragen. Uiteindelijk stijgt het loon harder met percentages en dat gunnen we iedereen. Als er op langere termijn veelvuldig met bodems wordt gewerkt, leidt dat bovendien tot nivellering. Dat betekent dat de hogere salarissen minder snel groeien, als je jaar na jaar ‘de salaris dag’ passeert (tredestijging in juli). Uiteindelijk zijn we dan allemaal financieel minder goed af. In ieders belang is de VNC dus geen voorstander van vaste bedragen als loonsverhoging. Heb je hier nog vragen over, neem dan vooral contact op met ons want we zijn er voor jullie!
Het fairness principe
Leden vragen regelmatig hoe het fairness principe in het indelingssysteem wordt toegepast. Met andere woorden, hoe eerlijk wordt het rooster tussen collega’s verdeeld. Jarenlang was de verdeling tussen parttimers en fulltimers niet helemaal gerechtvaardigd. Nu rijst de vraag hoe de juiste verdeling eruitziet voor collega’s die momenteel verplicht en later vrijwillig onder het ouderenbeleid vallen ten opzichte van collega’s die daar geen gebruik van maken. De laatste groep heeft regelmatig standby-diensten op schema.
We krijgen meldingen dat collega’s met een standby-week geen enkele keer voor een vlucht werden opgeroepen, terwijl 55-plussers vier duties uitvoerden. We hebben met Transavia afgesproken dat er tijdens rustigere periodes zorgvuldig wordt gekeken naar een evenwichtige verdeling van vluchten onder het totale korps ten opzichte van vrije dagen, fairness dus. Voor dit moment kunnen we nog geen volledige conclusie trekken over de kwaliteit van de eerlijke verdeling, maar sommige signalen zijn verontrustend. We gaan er mee aan de slag en houden jullie op de hoogte.
Lauren Klaassen en Antonie Kloots