Transavia cabineverslag januari

26 januari 2024

Leestijd: 3,5 minuten

Het is voor ons van belang dat onze leden goed geïnformeerd zijn wanneer ze op pad gaan. In dit verslag vind je een beknopte samenvatting van de huidige belangrijke punten bij de VNC en Transavia:

  • Extra VE’s bij twee keer recurrent in één jaar 
  • Gegarandeerde Verzoeken (GV) 
  • Ruilen van roosteropdrachten 
  • Mailcontact met sectiebestuur 
  • WhatsApp-service 
  • Roosteroverleg begin maart 

Extra VE’s bij twee keer recurrent in één jaar
Dit jaar is de recurrent, vanwege de komst van de Airbus, naar voren geschoven, waardoor veel collega’s twee keer de recurrent hebben gevolgd in hetzelfde jaar. Volgens de cao levert de thuisstudie voorafgaand aan de recurrent twee VE’s op. In het reguliere overleg met Transavia in oktober hebben we dit besproken. Transavia was op de hoogte en beloofde in januari twee extra VE’s bij te schrijven voor collega’s die twee keer de recurrent hebben gedaan in een jaar. Dit is echter bij veel collega’s niet gebeurd en daarom hebben we Transavia om opheldering gevraagd. Ze hebben bevestigd dat de twee extra VE’s in januari zullen worden toegevoegd, wat betekent dat het cabinepersoneel dit op het VE-saldooverzicht van 8 februari kan zien. Als je dit jaar twee keer recurrent hebt gedaan maar je hebt geen twee extra VE’s bijgeschreven gezien in februari, neem dan contact met ons op. 

Gegarandeerde Verzoeken (GV)
We zien een lichte toename van het afwijzen van Gegarandeerde Verzoeken (GV) in december en januari. Als vakbond beschikken we niet over een volledig overzicht t.a.v. de afwijzingen, maar we zien overduidelijk meer meldingen dan gebruikelijk. Een GV-verzoek dient minimaal 10 weken van tevoren worden ingediend, korter worden de GV-verzoeken niet in behandeling genomen. We ontvangen afwijzingen voor GV-aanvragen die 6, 7 of 8 maanden voor normale roosterdagen worden ingediend. Deze afwijzingen verbazen ons, dus hebben we Transavia benaderd om duidelijkheid te krijgen over de invloed ervan op ons eigen rooster. Het ging hier overigens niet om verzoeken voor festivaldata of Koningsdag. 

Transavia heeft ons het volgende laten weten over de gegarandeerde verzoeken. Voor VE-aanvragen merkt zij op dat er weinig dagen zijn die al vol zitten, zeker niet meer dan vijf maanden van tevoren. Bij weekendverzoeken ziet Transavia enkele burgermansweekenden waarbij het maximum voor Pursers is bereikt. Het goede nieuws is echter dat collega’s nog steeds vrij kunnen krijgen door gebruik te maken van VE’s. Wij adviseren dan ook om VE’s in te zetten bij gegarandeerde verzoeken bij belangrijke dagen i.p.v een weekendverzoek te doen. Transavia geeft aan dat de ruimte voor gegarandeerde verzoeken dit jaar hoger is dan ooit, maar ook in de voorgaande jaren gingen de verzoeken voor de weekenden wel eens hard. Helaas is het niet zo eenvoudig om deze ruimte nog verder te vergroten omdat dit het weekendprobleem, dat we al langer zien, vergroot. 

Ruilen van roosteropdrachten
Het ruilen van indelingen met collega’s is nog steeds een uitzondering en gebeurt voornamelijk op verzoek van Transavia zelf. Met grote regelmaat komen er bij ons opmerkingen binnen over het hoe en waarom dit voor Transavia toch zo’n lastig fenomeen is. ‘Waarom wordt het bijna altijd geweigerd,’ is dan ook een veelgehoorde opmerking. In 2024 streeft de VNC naar een aanzienlijke vooruitgang in de mogelijkheid tot het ruilen van vluchten na publicatie. In de recente cao is overeengekomen dat in de periode 2023/2024 de eerste stappen worden gezet om de impact en mogelijkheden van dit proces in kaart te brengen. Een cruciaal aspect hierbij is de geautomatiseerde implementatie, hoewel we realistisch zijn en verwachten dat deze aanzienlijke stap niet vóór 2026 volledig gerealiseerd zal zijn. 

Mailcontact met sectiebestuur
Wij ontvangen vaak informatie over problemen zoals zware roosters, cao-overtredingen en meer uit derde hand. Via via dus. Het gaat hier soms over issues van niet-leden die toch graag hulp en informatie van de VNC willen ontvangen. Onze service en ondersteuning bij problemen is natuurlijk exclusief bestemd voor onze leden. We vragen jullie daarom om bij problemen zelf het initiatief te nemen en ons hiervan zo snel mogelijk op de hoogte te brengen. Als het een kwestie betreft die de hele bemanning aangaat, bestaat het risico dat iedereen binnen de bemanning denkt dat iemand anders het zal aankaarten. Dit kan ertoe leiden dat het Sectiebestuur helemaal niet op de hoogte wordt gebracht van eventuele problemen, en dat is nadelig voor ons allemaal. 

WhatsApp-service
We benadrukken graag dat onze WhatsApp-service bestemd is voor korte- en spoedvragen aan het Sectiebestuur. We doen ons uiterste best om jullie via dit medium een snelle service te verlenen. Met het succes van deze service is de toename van lange teksten in WhatsApp-tekstberichten meer regelmaat dan uitzondering. We willen jullie graag optimaal ondersteunen en daarom vragen wij jullie om bij meer uitgebreide kwesties een mail te sturen naar sectiebestuur.transavia@vnconline.nl. 

Roosteroverleg begin maart
Op maandag 4 maart hebben we een roosteroverleg met Transavia over de cabineschema’s. We verzoeken jullie om opmerkingen over je rooster te mailen naar servicedesk.transavia@vnconline.nl. We zullen alle feedback verzamelen en categoriseren. Tijdens het overleg op 4 maart zullen de roosteronderwerpen worden besproken. Ondertussen pakken wij roosters die niet aan de cao voldoen – en dus en niet mogen worden uitgevoerd – natuurlijk direct aan. 

Vragen of opmerkingen? Bel of mail ons gerust: we helpen je graag! 

Lauren Klaassen en Antonie Kloots
Transavia Sectiebestuur