Transavia cabineverslag december
Aan het eind van het jaar is het gebruikelijk om terug te kijken op wat er allemaal speelde bij ons als cabinepersoneel. Dat waren best veel onderwerpen, dus we pikken de belangrijkste eruit. Belangrijk om daarbij te realiseren is dat wat voor de een cruciaal is, voor een ander minder waarde kan hebben. Het meest opvallende nieuws was waarschijnlijk de overhandiging van onze petitie aan de directie in mei. Hierin gaven we aan dat het cabinepersoneel recht heeft op verbeteringen in de cao op onder meer inkomen, pensioen en duties. Dit als oprechte waardering voor het intense cabinewerk, dat trots en gemotiveerd wordt uitgeoefend! Maar er was nog zoveel meer…
Voorjaar
Het Transavia sectiebestuur is in januari veelvuldig met Transavia in gesprek gegaan over een betere verdeling van de Marokko-vluchten per WOP. Sommige cabinecollega’s kregen het met deze bewerkelijke vluchten behoorlijk voor de kiezen en Transavia heeft hier effectief op gereageerd. Die maand hebben we ook gezegd dat de verdeling van Gegarandeerde Verzoeken voor deeltijders niet in balans was. Dit is ook voor deze groep succesvol rechtgetrokken. Deze maand kwamen, na de VNC cao-top 5 uitvraag, ook al jullie suggesties binnen voor het cabine cao-overleg.
De aftrap voor het cao-overleg was in februari en vier maanden later werden de onderhandelingen afgerond. Op 4 juli konden we de positieve stemmingsuitslag bekendmaken. De huidige cao loopt eind juni 2024 af en in maart 2024 starten de nieuwe onderhandelingen.
Maart was voor ons de maand dat we opkeken van meerdere meldingen van cabinepersoneel over standby-duties die – zonder medeweten van de collega’s zelf – werden vervroegd. We hielden rekening met een ongewenst hardnekkig nieuw fenomeen maar het bleef gelukkig bij een klein aantal meldingen.
In april constateerden wij een enorm toenemende betrokkenheid van leden: jullie wisten ons meer dan ooit te vinden. Vragen gingen voornamelijk over de introductie van de eindejaarsuitkering voor ca’s in 2024, het ouderenbeleid en de lay-overs voor lange en bewerkelijke vluchten. De laatste twee onderwerpen blijven hoog op de VNC-agenda staan. Die grotere betrokkenheid kwam vooral voort uit de lopende cao-onderhandelingen, waarbij Transavia aan het achteruit onderhandelen was. Verder praten met Transavia leek daarom zinloos, maar gelukkig werd het proces later vlot getrokken.
Mei stond in het teken van veel kistwissels met als gevolg dat crew vaak met verkeerde cateringbelading op pad ging. De voorraad werd niet omgezet tussen de vliegtuigen, waardoor korte vluchten vertrokken met veel te veel verse producten en lange duties met substantieel weinig etenswaar. De onbenoemde roosterdagen zorgden deze periode ook voor verwarring, dit probleem werd uiteindelijk in goed overleg met Transavia opgelost. Het probleem met een tekort aan standby-collega’s op Brussel werd snel verholpen. Tijdens de ledeninfosessies van mei werd er met jullie intensief gesproken over de cao-onderhandelingen en mede dankzij deze gesprekken konden we later die maand de petitie van het cabinepersoneel met veel belangstelling aan de directie overhandigen.
Zomer
In juni hadden we – net als in juli en augustus overigens – de handen vol aan het begeleiden en bijstaan in zaken van individuele leden. Het mag wel eens gezegd worden dat heel veel collega’s een succesvol beroep doen op de ondersteuning van VNC. Wij zijn er voor jullie primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden en vaak ook voor soms hartverscheurende individuele issues.
Onze succesvolle ledenwerving op de meeste ini’s was deze maand afgerond, met de laatste in juli. We mochten veel nieuwe collega’s verwelkomen als VNC-leden.
In juli ontvingen we meldingen dat crew uit Stand-by werd opgeroepen terwijl de duty nog niet was ingegaan. Het ging hier om oproepen van een kwartier tot anderhalf uur te vroeg. Dit signaal is afgegeven aan de werkgever en Transavia is scherp op deze verkeerde handelswijze gaan letten waarop we geen meldingen meer hebben ontvangen.
Augustus was de maand waarin veelvuldig issues over de wettelijke minimale rust van 12 uur aan het licht kwamen. Als deze rust niet gegeven kan worden, behoort de volgende vluchtopdracht te worden geannuleerd. De vrijgekomen tijd mag niet opnieuw ingedeeld worden met een alternatieve vluchtopdracht. Transavia heeft na onze meldingen beterschap beloofd en bewezen. In augustus hebben we aan Transavia voorgesteld om piekdallers ook een SCCT aan te bieden. Transavia denkt daar over na. Verder hebben we jullie in de nieuwsbrief van die maand geïnformeerd over de verschillen van Stand-by op de dag zelf en de dag ervoor.
In het cabineverslag van september verwezen we jullie naar het Fit For Your Future Budget van Transavia. Veel collega’s hebben hier al gebruik van gemaakt. Meer informatie staat op Tnet en in onze nieuwsbrief van september. Verder spraken we met Transavia over het nastreven van goede communicatie vanuit Tracking & Control naar het cabinepersoneel. Als we onder druk staan, laat dat soms te wensen over. We gaan ervan uit dat de collegialiteit weer op het vertrouwde niveau is want er zijn sindsdien geen meldingen meer.
Najaar
Oktober was de maand dat jullie uitkeken naar lay-overs in Tel Aviv en Hurghada. In Israël is een situatie ontstaan die met geen enkele pen te beschrijven is. De hele wereld is op de hoogte van de verschrikkingen die daar sinds 7 oktober gaande zijn… De Hurghada-stops zijn sinds oktober wel gestart en hierrover ontvangen we veel positieve berichten. Het is een mooie stap vanuit de afgelopen cao-onderhandelingen, en blijven ook volgend jaar in gesprek met Transavia over lay-overs voor lange en bewerkelijke vluchten (L&B).
Verder hebben we jullie geadviseerd om het aantal VE op je eigen rekening courant bij te houden als je in hetzelfde kalenderjaar een recurrent training doet met de daarbij horende Flight Safety thuisstudie.
VNC was ook in de Tweede Kamer bij het commissiedebat over de voorgenomen krimp Schiphol. Erna zijn we nog in gesprek gegaan met politici van verschillende politieke partijen. De krimp is voorlopig uitgesteld maar hoe het verder ontwikkelt gaan we zien als er een nieuwe regering is geformeerd. De VNC zal in de politiek invloed blijven uitoefenen voor het belang van baanbehoud van luchtvaartpersoneel.
In november werd de aankomst van de nieuwe Airbus A321neo bekendgemaakt en afgelopen dinsdag arriveerde deze onder veel belangstelling op Schiphol. Volgende maand zal dit gevierd worden met de vliegende collega’s. In het laatste cabineverslag hebben we jullie geïnformeerd over de pensioenopbouw voor cabinepersoneel. Na salaris is pensioen je belangrijkste inkomen. Jongeren stellen ons zelden vragen hierover maar ook voor hen is dit ‘niet sexy onderwerp’ belangrijk! Hoe meer je nu investeert in je pensioen, hoe comfortabeler je later kunt leven. Vanaf volgend jaar gaat de leeftijd van pensioeninleg van 21 naar 18 jaar, dat is een goede ontwikkeling en de inleg is vanuit de werkgever iets verhoogd met 0,75%. Een hardnekkig en merkwaardig gerucht was en is dat een verbeterde pensioenopbouw prettig is voor de oudere werknemer en minder interessant voor de jonge cabine collega; het tegendeel is dus waar! Verder zijn we intensief in gesprek met Transavia over de eerlijke verdeling binnen de roosters, het zogenaamde fairness principe.
Winter.
Er spelen in december veel onderwerpen die met Transavia besproken moeten worden. In de cabineverslagen van 2024 houden we jullie opnieuw op de hoogte van belangrijke zaken. Aarzel niet ons te benaderen over dingen waar jullie mee zitten, vragen die je hebt of behoefte aan een luisterend oor. Wij helpen je graag!
Nu breekt bijna de kerstperiode aan en wensen en hopen we dat jullie de gelegenheid hebben om met dierbaren mooie momenten te beleven. Soms werkt een rooster niet mee en word je genoodzaakt om op een hele andere dag iets te vieren zoals je gezondheid, de liefde, veiligheid en aandacht. We leven in tijden die op allerlei vlakken niet altijd even gemakkelijk zijn. Daarom spreken we als sectiebestuur de wens uit dat het jullie heel goed mag gaan in 2024. Jullie weten ons te vinden voor hulp maar zorg ook onderling goed voor elkaar. Tot volgend jaar en alvast een goede jaarwisseling gewenst!
Warme groet,
Lauren Klaassen & Antonie Kloots
Transavia sectiebestuur VNC