Transavia cabineverslag augustus
Leestijd: < 5min
Ziek in vakantie
De VNC krijgt de laatste tijd – nu de zomerperiode op z’n einde loopt – regelmatig meldingen van collega’s die ziek zijn geworden vlak voor of tijdens hun vakantie. Na de vakantie verwacht men automatisch de VE terug te krijgen voor de periode waarin men ziek was.
Bij sommige collega’s gebeurt dit voorspoedig en bij anderen blijkt dit een moeilijkere opgave.
Voor de helderheid zetten we de regels over het terugkrijgen van vakantiedagen in geval van ziekte kort voor, of tijdens je vakantie nog eens op een rij:
- In geval van ziekte meld je je per direct ziek: zowel bij verblijf in Nederland als het buitenland.
- Bovendien moet het duidelijk zijn dat je vanwege je gezondheidsklachten niet van je vakantie hebt kunnen genieten. Een milde verkoudheid tijdens je vakantie rechtvaardigt geen ziekmelding. Echter, als je bijvoorbeeld je been breekt, flinke griepklachten hebt of meerdere dagen bed gebonden bent, of als je vanwege je klachten naar het ziekenhuis moet, zijn dit zeker geldige redenen om je ziek te melden. Hierdoor kun je niet ten volle genieten van je vakantiedagen en daarom heb je recht op het terugkrijgen van deze dagen na afloop.
- Zorg ervoor dat je je ook altijd hersteld meldt tijdens je vakantie, nadat je klachten verdwenen zijn. Op deze manier wordt duidelijk vastgelegd hoeveel dagen je ziek bent geweest en hoeveel vakantiedagen je terug zou moeten krijgen.
Driedaagse Flight Safety recurrent
Eens in de paar jaar bestaat de Flight Safety recurrent niet uit twee, maar drie dagen, net zoals dit jaar het geval is. Dit houdt in dat sommige deeltijdcollega’s niet voldoende uitkomen met hun rust voorafgaand aan hun deeltijd. Dit fenomeen is al jaren aan de orde zodra de recurrent uit drie dagen bestaat. De collega’s met een 50% dienstverband worden hier het meest door getroffen.
Al die jaren zorgt Transavia ervoor dat deze collega’s deze uren terugkrijgen als compensatie inhaalrust (CIR), en dit jaar zal dat niet anders zijn. Deze uren worden opgeteld bij de andere CIR-uren en na acht hele uren worden deze in je rooster gezet met de code CIR. Bovendien kan het gebeuren dat de recurrent niet samenvalt met de werkdagen volgens het contract. In zulke gevallen zal Transavia in overleg gaan met de betreffende persoon om de training op een geschikt moment in te plannen.
Wettelijke minimale rust
De roosters zijn zo opgesteld dat er ten minste conform de cao voldoende rusttijd tussen de vluchten zit. Er wordt soms extra tijd toegevoegd om de rustperiode nog wat ruimer te maken. Zodra een vlucht in de uitvoering vertraagd raakt, kan het voorkomen dat de cao-rust niet meer gegeven kan worden. Transavia kan dan terugvallen op de wettelijke minimale rust van 12 uur zodat de vervolgindeling in stand kan worden gehouden. Er moet altijd een minimale rustperiode van 12 uur worden gegarandeerd.
Indien de wettelijk vereiste minimale rust van 12 uur niet haalbaar is in verhouding tot de aanmeldtijd voor de volgende vlucht, zal de opdracht voor die volgende dag komen te vervallen. Wij hebben echter meldingen ontvangen waarin in dergelijke situaties een alternatieve vluchtopdracht wordt gegeven die wél bij de 12 uur rust past. Deze handelwijze is in strijd met de cao-regels. De enige juiste manier om met deze verstoring om te gaan, is door de vervolgopdracht te annuleren en de vrijgekomen tijd niet opnieuw in te plannen.
Onbenoemde dag
Tijdens het meest recente Regulier Overleg is overeenstemming bereikt over de aanpak van onbenoemde dagen in het rooster na publicatie. Vanaf nu geldt dat onbenoemde dagen niet achteraf alsnog door Tracking & Control ingevuld mogen worden. Het is aan Transavia om vóór publicatie te beslissen of er wel of geen onbenoemde dagen in het rooster worden opgenomen. Als er onbenoemde dagen in het rooster staan, blijft deze tijd niet ingedeeld.
SCCT voor piek-dallers?
Steeds vaker (jaar na jaar) wijzen collega’s de mogelijkheid voor een vast-vast contract af. Ze geven de voorkeur aan hun vaste piekdal-contract, dat jaarlijks varieert met een periode van twee tot zes weken vrij van dienst. Sommigen zijn overigens wel geïnteresseerd in promotie tot Purser. Tot nu toe was het hebben van een vast-vast contract echter een vereiste voor promotie tot Purser.
De VNC heeft tijdens het Regulier Overleg voorgesteld dat Transavia beter zou meebewegen met de wensen van de jongere generatie en hier aanpassingen in te doen. Waarom zou iemand met een piek-dal contract immers niet in aanmerking kunnen komen voor de functie van Purser? De korte periode waarin ze vrij zijn van dienst mag wat ons betreft geen obstakel vormen voor een dergelijke promotie.
Onduidelijkheid bij Standby regel
De VNC ontvangt steeds vaker meldingen van collega’s die standby-diensten hebben en een dag van tevoren een vluchtopdracht krijgen met een aanmeldtijd op begin van de standby of moeten melden tot een uur na afloop van deze dienst. Er heerst verwarring bij veel collega’s die denken dat zij een dag van tevoren niet een opdracht kunnen krijgen om zich vanaf aanvang van de standby tot een uur na afloop van deze dienst aan te melden voor een vlucht. Dit is echter wel mogelijk, op de dag zelf gelden er andere regels.
Tijdens de lopende standby-dienst is de laatst mogelijke aanmeldtijd voor een opdracht gelijk aan het moment waarop deze dienst eindigt. Met andere woorden, als je op de dag zelf wordt opgeroepen en je standby-dienst loopt af om 18.00 uur, dan is 18.00 uur ook de uiterste tijd om je aan te melden voor een vlucht. Dit betekent dat 17.00 uur automatisch het laatste tijdstip is waarop Transavia een oproep kan doen, aangezien je namelijk een uur hebt voor je reis van huis naar werk om je aan te melden. De cao-tekst over Standby zal tijdens het volgende cao-overleg ter verduidelijking aangepast worden.
Onterechte oproep voor ingang Standby dienst
De VNC vraagt jullie bij twijfel over de juiste toepassing van de Standby-regels contact op te nemen met het sectiebestuur. Het gebeurt meer dan eens dat collega’s al een uur voordat de Standby-duty ingaat, opgeroepen worden. Het allereerste moment waarop je op de dag zelf kunt worden opgeroepen, is vanaf het begin van de standby-dienst. Iedereen heeft er baat bij dat de cao-regels correct worden gehanteerd. Het respecteren van de cao-regels draagt in bepaalde mate bij aan rust binnen de tewerkstelling. Het is belangrijk dat iedereen duidelijkheid heeft over wat er van hen wordt verwacht.
Transavia ouderenbeleid
Gisteren is op de Transavia Cabine Facebookgroep 55+ een screenshot gepost met een deel van de tekst over het moment van invoering van het Transavia ouderenbeleid voor het cabinepersoneel. Wij merken dat deze korte passage veel negatieve en teleurgestelde reacties teweegbrengt, we begrijpen dat ook want het bedrijf houdt zich hiermee niet aan de gemaakte afspraak. Omdat het belangrijk is dat ook Transavia op de hoogte is van hetgeen er speelt onder de cabinecollega’s, heeft de VNC direct contact gezocht met de werkgever. Er is afgesproken dat we zo spoedig mogelijk met Transavia in gesprek gaan om tot een oplossing te komen voor het startmoment van het ouderenbeleid, lees zoals dit is afgesproken in de cao 2023 – 2024. Weet dus dat de VNC er druk mee bezig is en we vragen jullie geduld en begrip. We houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Lauren Klaassen & Antonie Kloots
Transavia sectiebestuur