Presentatie KLM jaarcijfers 2023 en vliegen met de rem erop

1 maart 2024

Vandaag vrijdag 1 maart, gaf Chief Financial Officer (CFO) Erik Swelheim zijn laatste presentatie over de jaarcijfers van 2023 aan vertegenwoordigers van werknemersorganisaties. De cijfers, die al eerder met de media en via e-mail met de werknemers waren gedeeld, brengen vooral goed nieuws met zich mee, inclusief enkele historische prestaties.

Volgens KLM zitten we op de juiste koers. Mensen blijven veel vliegen en het bedrijf heeft een omzet van €12,1 miljard bereikt, tegenover €10,7 miljard in 2022. De CFO noemde dit historisch. Hoewel de operationele winst van €650 miljoen iets lager is dan vorig jaar, is de netto schuld van €2,4 miljard nooit zo laag geweest. Transavia Leisure heeft ook een recordprestatie te pakken met voor het eerst een omzet van boven de miljard, te weten €1,2 miljard. Ondanks een sterke financiële positie heeft KLM  te maken met hoge kosten en lagere productie vergeleken met concurrenten. We kunnen niet alles vliegen wat we willen.

Operationele uitdagingen
Het was dan ook geen verrassing dat het vierde kwartaal de boeken ingaat als tegenvallend met een negatief operationeel resultaat van €18 miljoen. De vele annuleringen door onder andere de technische staat van de vloot, leveringsproblemen met onderdelen en het weer, eisten een hoge tol met minder inkomsten en hoge kosten. De grote persoonlijke impact van deze annuleringen op cabine collega’s was gisteren tijdens het cabineoverleg met KLM een belangrijk bespreekpunt.

Het belangrijkste is dat er een plan ligt om deze uitdagende tijd het hoofd te bieden. KLM wil deze problemen aanpakken met de maximale focus op het aannemen van vliegers, sleepcollega’s en cateringchauffeurs, voldoende capaciteit voor onderhoud en genoeg reservevloot.

De toekomst van de luchtvaart
De boodschap voor de toekomst is niet nieuw: Kosten moeten naar beneden en de winst omhoog om toekomstige investeringen te kunnen blijven betalen. Verder verwacht KLM dat de overheid een duidelijke langetermijnvisie voor de luchtvaart heeft in plaats van losse politieke ideeën die remmend werken.

Daarnaast is duurzaamheid een niet meer weg te denken thema. KLM is dan ook trots dat zij met de aankoop van 17% Sustainable Aviation Fuel (SAF) bijna wereldleider is. Daarnaast zal met de komst van de A350 en A320 tot 25% minder CO2 worden uitgestoten en 40% stiller gevlogen. Naast duurzaam vliegen wordt ook verder geïnvesteerd in digitalisering, gebouwen en werkomstandigheden. In die laatste is de VNC dan weer specialist: de best mogelijke arbeidsomstandigheden voor jou regelen, is ons werk. Volgende week dinsdag 5 maart staat weer een online infosessie over dit onderwerp gepland, we nodigen je van harte uit om deel te nemen! Je kan je hier aanmelden.

Vragen of opmerkingen? Bel of mail ons gerust: we helpen je graag!